ما به امریکایی‌ها به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کنیم

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله(کشور) طالبان در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا طالبان هنوز امریکا را به‌عنوان دشمن خود می‌دانند، می‌گوید: «در حال حاضر ما به آنها به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کنیم و بارها و بارها درباره‌ دیپلماسی صحبت کرده‌ایم. زمان آن است تا درباره‌ دیپلماسی صحبت کنیم.»

سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت داخله(کشور) طالبان که ایالات متحده‌ امریکا برای بازداشت او ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است، می‌گوید که این گروه به امریکا به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کند.

حقانی در این مصاحبه در پاسخ به این سؤال که آیا طالبان هنوز امریکا را به‌عنوان دشمن خود می‌دانند، می‌گوید: «در حال حاضر ما به آنها به‌عنوان دشمن نگاه نمی‌کنیم و بارها و بارها درباره‌ دیپلماسی صحبت کرده‌ایم. زمان آن است تا درباره‌ دیپلماسی صحبت کنیم.»

سرپرست وزارت داخله‌ طالبان می‌افزاید که این گروه در آینده روابط خوب با ایالات متحده‌ امریکا و سایر کشورهای جهان خواهد داشت.

او در این گفت‌وگو با اشاره به توافق دوحه میان طالبان و امریکا، تأکید می‌کند که طالبان به این توافق پابند هستند و افغانستان هرگز تهدید تروریستی برای ایالات متحده نخواهد بود.

در این خصوص ندپرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز ۲۸ اردیبهشت در یک نشست خبری در واشنگتن گفته است که کشورش به اظهارات اخیر سراج الدین حقانی، وزیر کشور دولت موقت طالبان به دیده تردید می‌نگرد.

به گفته وی، مقامات دولت موقت طالبان باید در عمل ثابت کنند که به دنبال دشمنی با آمریکا نیستند.

منبع: روزنامه اطلاعات روز افغانستان 

تاریخ انتشار ۲۶ اردیبهشت 

ملاحظات:

۱ - به نظر می‌رسد سراج الدین حقانی که دشمن آشتی ناپذیر امریکا بود و در بیست سال گذشته همواره با طراحی حملات انتحاری سبب ناامنی و کشتار مردم به نام مبارزه با امریکا شده بوده و تحت تعقیب پلیس فدرال امریکا است و برای سرش ۱۰ میلیون دالر جایزه تعیین شده، از سوی امریکایی‌ها طلسم شده و گذشته خود را فراموش و نمی‌تواند از ینگه دنیای ثروتمند دل بکند.

۲ – علی رغم تمام مسایلی که در بیست سال گذشته رخ داد، طالبان یک امتیاز خوب داشتند و آن هم مخالفت سرسختانه با امریکا و حضور این کشور در منطقه بود ؛ چه اتفاقی افتاده که شبکه حقانی شیفته امریکا شده و می خواهد دوستی امریکا را با خود داشته باشد ؟

کارشناسان در پاسخ به این سوال اعتقاد دارند : خطر در بیخ گوش طالبان قرار دارد زیرا با توجه به اینکه طالبان تجربه‌ای در حکومت داری نداشته ، در جریان مذاکرات دوحه در کمند دیپلمات‌های امریکایی قرار گرفته و توان خارج شدن از آن را ندارند. از سویی دیگر امریکا با وعده و وعید می‌تواند دولتهای قوی را سرنگون کند چه برسد به یک گروه که هیچ تجربه سیاسی ندارد .

۳ - عده ای از کاربران شبکه های اجتماعی نیز نوشتند : اظهارات سراج الدین حقانی که ظاهراً در دو دهه گذشته دشمن درجه یک امریکا بوده است ؛ نشان دهنده آن  است که یا باید در دشمنی او در دو دهه گذشته با امریکا شک کرد، یا این که او اصلاً نمی داند میان امریکا و افغانستان در دو دهه گذشته چه رخ داده و دوستی با امریکا چه هزینه‌ای دارد.

آمارها نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته تنها ۶۶ هزار سرباز افغانستان در جنگ کشته شده است. ۴۶ هزار غیر نظامی جان باخته، نزدیک به ۱۰۰ هزار طالب کشته شده و بر این آمار بیفزایید شما معلولان و آوارگان و زخمیان را که سر به فلک هفتم می‌کشد.

۴ - تحلیل دیگر این است که شبکه حقانی خود را جزو طالبان می‌داند، اما استقلال هویتی خود را نیز حفظ کرده است و تلاش دارد که هم در عرصه داخلی و هم در عرصه بین‌المللی شورای کویته یا رهبری طالبان قندهاری را به چالش کشیده و گوی سبقت را برباید. و امریکا نیز بیشتر با شبکه حقانی همدل و همراه است تا شورای کویته و جناح ملا برادر ؛ از اینرو امریکا به شبکه حقانی نزدیک شده و تلاش دارد که از این طریق به اهداف تروریستی خود که همانا تقویت داعش و صدور آن به کشورهای منطقه است برسد

بنا بر این، شبکه حقانی تلاش دارد که زمام امور را در دست گرفته و جناح قندهاری ها را به حاشیه براند. اگر جناح قندهاری ها به این مسئله اجازه بدهند، شکی نیست که فردا داعش در پشت خانه هر کدام از آنها کمین خواهد کرد و شبکه حقانی نیز نسخه تازه داعش خواهد شد.

https://www.etilaatroz.com/142511

کد خبر 12292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =