واگذاری مدیریت چهار فرودگاه مهم افغانستان به امارات متحده عربی

سرانجام پس از مذاکرات و بحث‌های طولانی، وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان مسوولیت مدیریت فرودگاه‌های کابل، قندهار، مزارشریف و هرات را به شرکت اماراتی «گاک» سپرد. در مراسم امضای این قرار داد که با حضور برخی از مقام‌های ارشد طالبان از جمله ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان انجام شد ، رزاق اسلم، مدیر عامل شرکت «گاک» امارات متحده عربی و حمیدالله آخوندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان ، این قرار داد را برای سه سال و با به کار گیری ۷۰۰ تن از نیروهای داخلی امضا نمودند.

واگذاری مدیریت چهار فرودگاه مهم  افغانستان به امارات متحده عربی

سرانجام پس از مذاکرات و بحث‌های طولانی، وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان مسوولیت مدیریت فرودگاه‌های کابل، قندهار، مزارشریف و هرات  را به شرکت اماراتی «گاک» سپرد.

در مراسم امضای این قرار داد که با حضور برخی از مقام‌های ارشد طالبان از جمله  ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان  انجام شد ، رزاق اسلم، مدیر عامل شرکت «گاک» امارات متحده عربی و حمیدالله آخوندزاده، سرپرست وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان ،  این قرار داد را برای سه سال و با به کار گیری ۷۰۰ تن از نیروهای داخلی امضا نمودند.

امام الدین احمدی، سخنگوی وزارت ترانسپورت و هوانوردی گفت: مهمترین مزیت این قرار داد اعتماد خطوط هوایی مهم جهان برای پرواز به افغانستان خواهد بود.

در همین حال، برخی از آگاهان مسایل اقتصادی امضای قرارداد امنیت هوانوردی میدان‌های هوایی کشور را برای از سرگیری پروازهای شرکت‌های بزرگ هوانوردی مهم می‌دانند.

گفته می‌شود که توافق بر سر مدیریت فرودگاههای بین‌المللی افغانستان در سفر ملا عبدالغنی برادر، معاون ریاست الوزرای طالبان، به دبی  برای شرکت در مراسم  یادبود امیر امارات به دست آمده است.

لازم به ذکر است ، مدیریت فرودگاه‌های افغانستان در حالی به امارات سپرده شد که پیش از این، مقام‌های قطر و ترکیه پس از روی کار آمدن طالبان تلاشهای فراوانی را برای به دست گرفتن مدیریت این فرودگاهها انجام داده بودند

توضیح:

- در طول مذاکرات نمایندگان قطر و ترکیه اصرار داشتند ؛ علاوه بر موضوعات تکنیکی  و تخصصی فرودگاهی امور امنیتی این مراکز را را نیز در دست داشته باشند ،که با مخالفت طالبان مواجه شدند.

- امارات متحدۀ عرب پیش از سقوط حکومت پیشین افغانستان در زمینۀ مدیریت فرودگاههای افغانستان با این کشور همکاری داشت، اما پس از مسلط شدن طالبان و در جریان خروج قوای خارجی و تخلیۀ نظامی از این کشور، قطر نقش فعال‌تری را ایفا کرد.

- هرچند مدیریت فرودگاه کابل مزایای اندک اقتصادی دارد، اما این فرصت را به کشور مدیریت کننده خواهد داد که نسبت به جمع آوری اطلاعات تردد افراد و جابجایی محموله هایی که به افغانستان وارد و یا خارج می شود اقدام کرده و از آن به نفع خود بهره برداری نماید.

- امارات متحده عربی یکی از معدود کشورهای بود که حکومت قبلی طالبان در دهه نود را به‌رسمیت شناخته بود. 

- چند ماه پیش شبکه المیادین افشا کرده بود که قطر و ترکیه هردو در پشتیبانی و تجهیز تروریسم داعشی دخیل هستند و تلاش این دو کشور برای گرفتن مدیریت فرودگاههای افغانستان نشانه فعالیت آنان در این زمینه است.

- با آن که ظاهراً قطر و ترکیه در این زمینه میدان را به سود امارات متحده عرب باخته‌اند، اما برخی نقطه نظرات حکایت از این دارد که قطر همچنان در این راستا فعال است و احتمالاً در انتقال تروریستان نقش دارد. در این راستا دریابان شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران نیز در نشست امنیتی دو روزه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان اعلام کرد که برخی کشورها در حال انتقال تروریستها به افغانستان هستند.

تاریخ انتشار ۱۳خرداد تاریخ روئیت   ۱۴ خرداد  

https://tolonews.com/fa/business-178310

کد خبر 12447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =