امضای پروتکل همکاری در زمینه امور دینی

سومین اجلاس روسای امور دینی/ ادارات مذهبی اعضای سازمان کشورهای ترک تبار در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

سومین اجلاس روسای امور دینی/ ادارات مذهبی اعضای سازمان کشورهای ترک تبار در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

در این اجلاس علاوه بر پرداختن به مسائل و مشکلات جهان اسلام، استفاده از ظرفیتهای کشورهای عضو سازمان TDT  برای حل مسائل دینی و تبادل تجربیات و ارتقای سطح همکاریها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پروفسور دکتر علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه که برای شرکت در سومین نشست روسای امور دینی و ادارات مذهبی کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک (TDT) به میزبانی اداره مذهبی مسلمانان قفقاز به باکو، پایتخت آذربایجان سفر کرده است، طی سخنانی در این نشست با اشاره به اوضاع بحرانی جهان و گرایش به مادیات و نادیده گرفته شدن آخرت گفت: جهان امروز به رغم پیشرفتهای علمی و فناوری، شاهد بحران «اخلاق و تمدن» در محور «معنا و ارزش‌ ها» است. امروز برتری تکنولوژیک تمدن غرب، از بسیاری جهات جوامع را تحت تاثیر قرار داده و آینده بشریت و جهان را به سمت نامعلومی سوق داده است.

وی افزود:  زندگی مبتنی بر فردیت، انسان را از هدف وجودی دور و از جامعه منزوی می کند و با محیط خود درگیر می سازد و در نتیجه مردم را محکوم به انزوا و شوربختی می کند.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه با تاکید بر اینکه هزینه جنگ های نیابتی دهشت بار قدرت های جهانی توسط غیر نظامیان و بی گناهان پرداخت می شود، گفت: در چنین شرایطی بزرگترین وظیفه ما گام برداشتن در راه خیر با آگاهی، ایمان و عمل صالح و تلاش برای جلوگیری از فساد و تباهی برای بازسازی و آبادانی جهان است.

ارباش با اشاره به اینکه اصولی که صلح جهانی و آخرت بشریت را تضمین می کند با اسلام بر ما نازل شده است، گفت: همه پیامبران برای عمل به توحید، عدالت و اخلاق نیک مبارزه کردند. از این رو مسلمانان دفاع از حقوق و آزادی های اساسی را، فارغ از نژاد، عقیده، رنگ، زبان، جغرافیا و فرهنگ، به عنوان الزام دین خود پذیرفته اند.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه با اشاره به وجود مشکلات جدی و بحران های عمیق در جغرافیای اسلامی، افزود: این وضعیت بیانگر ناامیدی یا ورشکستگی نیست. مسلمانان علم، دانش و فرصت برای حل همه مشکلات در جغرافیای خود و ایجاد فضای برادری، همبستگی و صلح را دارند. به عبارت دیگر، با وجود همه شرایط منفی ها و دشوار، ما می توانیم نمونه های گرانبهایی از عصر سعادت (دوره پیامبر اسلام) را به این عصر منتقل کنیم که انسان ها را تجلیل کند و آنها را قرن ها به پیش ببرد. ما می توانیم گفتمان امت را که توسط پیامبر(ص) بنا نهاده شد، احیا و آن تمدن بزرگ را، دوباره برپا کنیم. لذا باید به طور همه جانبه و قاطعانه به حل بحران هایی که بشریت در حال تجربه آن است و برای حل مشکلات جهان اسلام همت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه علمای دین برای حل مسائل جهان اسلام باید با آنچه لازم است به صورت جامع و مصمم برخورد کند، گفت: امروز بزرگترین وظیفه علما، فرهیختگان، دانشمندان و تشکل های دینی این است که برای تولید علوم دینی بسیج شوند و اطمینان حاصل کنند که این دانش به فرزندان و نسل های بعدی آموزش داده می شود. فکر می ‌کنم این فوری ‌ترین و اولویت‌ دارترین موضوع ماست. زیرا جامعه و نسلی که نسبت به ایمان، تاریخ، تمدن و ارزش های خود بی اطلاع باشد، نمی تواند آینده ای سالم و روشن برای خود بسازد. علاوه بر این، نسل‌هایی که از ایمان دور و از ارزش‌های خود بی‌ خبر هستند، در مقابل سوءاستفاده‌ های از دین و ساختارهای پدید آورنده خشونت و ترور از طریق دین، ضعیف و آسیب ‌پذیر خواهند بود.

ارباش با تأکید بر اولویت دادن به تقویت بنیانهای خانواده افزود: خانواده، پویایی اساسی جامعه است و اگر خانواده از هم بپاشد، جامعه از هم می پاشد. ما رهبران دینی مسلمان باید برای جلوگیری از سوء استفاده و ایجاد تروریسم و ​​هرج و مرج از طریق دین، اقدامات جدی انجام دهیم. باید زندگی معنوی ملت های خود را با خدمات دینی و آموزش صحیح هدایت می کنیم. زیرا وقتی ارائه خدمت و آموزش دینی با اطلاع رسانی و روش صحیح انجام نشود، امکان سوء استفاده وجود دارد. به همین منظور، انجام مطالعات مشترک در حوزه های مختلف از جمله تبادل تجربیات، برنامه ریزی درسی، تقویت منابع و توسعه مواد درسی، به ویژه در حوزه جوانان و خانواده، بسیار مهم است.

 

امضای پروتکل همکاری بین روسای امور دینی کشورهای ترک

در پایان این اجلاس یک پروتکل همکاری بین روسای امور مذهبی / ادارات مذهبی کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک در زمینه های امور مذهبی بین کشورهای عضو این سازمان امضا شد.

رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در مراسم این پروتکل که در شهر شوشا آذربایجان برگزار شد، سی و یکمین سالگرد استقلال کشور آذربایجان و دومین سالگرد پیروزی قره باغ را تبریک گفت.

وی با اشاره به جلساتی که در حاشیه اجلاس روسای امور دینی سازمان کشورهای ترک به منظور توسعه همکاریها بین نهادهای مسئول در امور دینی کشورهای عضو برگزار شد، افزود: مهمترین هدف ما باید خدمت به دین اسلام باشد. باید تلاش کنیم تا خوب یاد بگیریم و آن را به دورترین نقاط جهان برسانیم. دستیابی به این هدف متعالی تنها با چنگ زدن به ریسمان الهی و همبستگی و اتحاد امکان پذیر است.

وی گفت: امروز جهان بیش از هر زمان دیگری نیازمند به مبانی نورانی اسلام، اخلاق مدارا و حقوق و برادری است. برای رسیدن به این هدف، باید خدمات دینی را با علم و حکمت که جوهره اسلام است ارائه دهیم و همچنین باید تلاش کنیم تا کودکان و نوجوانان آموزش شایسته تری دریافت کنند. باید این تلاش ها را بر گرانبهاترین گنجینه ایمان یعنی برادری استوار کنیم.

در این اجلاس الله شوکور پاشازاده رئیس اداره مسلمانان قفقاز، بغداد امریف و دبیر کل سازمان کشورهای ترک، نوروزبی تاگانولی مفتی اعظم اداره مذهبی مسلمانان قزاقستان، نورالدین خالیق نظراف مفتی اعظم و رئیس اداره مسلمانان ازبکستان و اعظم خواجه قلی اف مفتی ترکمنستان و علی ارباش رئیس سازمان امور دیانت ترکیه حضور داشتند.

لازم به ذکر است که اولین نشست سران امور دینی و ادارات مذهبی کشورهای عضو سازمان کشورهای ترک تبار در آوریل ۲۰۲۲ به منظور توسعه همکاریها و تبادل تجربیات بین نهادهای مذهبی کشورهای عضو در استانبول برگزار شد. اجلاس دوم نیز ماه می ۲۰۲۲ در شهر ترکستان قزاقستان برگزار شده بود.

 

منبع: سایت رسمی سازمان امور دیانت ترکیه

ترجمه و تلخیص: سید ترابی

تاریخ:۱۴۰۱/۰۷/۲۸

کد خبر 13619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =