گزارش جدید موسسه آموزش و دانش درباره وضعیت آموزش پاکستان

موسسه آموزش و دانش با حرف اختصاری "ITA" که با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسکو) تاسیس شده در گزارشی اعلام کرد که 18 درصد مدارس در سراسر پاکستان غیر قانونی فعالیت می کنند.

موسسه آموزش و دانش با حرف اختصاری "ITA" که با همکاری سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی (یونسکو) تاسیس شده در گزارشی اعلام کرد که 18 درصد مدارس در سراسر پاکستان غیر قانونی فعالیت می کنند.

در این گزارش آمده است که 18 درصد مدارس خصوصی پاکستان از جمله 14 درصد مدارس ابتدایی و 4 درصد مدارس متوسطه در سراسر این کشور ثبت نشده اند بنابراین فعالیت این مدارس به صورت غیر قانونی صورت   می گیرد. 

در این گزارش که روز دوشنبه  16 آبان با عنوان "گزارش جهانی نظارت بر آموزش 2022" منتشر شد آمده است که نظارت قوی بر گسترش سریع مؤسسات آموزشی خصوصی نیاز مبرم به اطمینان از کیفیت آنها دارد.

بر اساس سرشماری مدارس خصوصی سال 17-2016، دو سوم از مجموع 5 هزار مدرسه در شهر راولپندی در حومه اسلام اباد پایتخت پاکستان غیر قانونی هستند زیرا که در نهادهای دولتی و نظارتی ثبت نشده اند.

یک سوم دانش آموزان در پاکستان در مدارس خصوصی تحصیل می کنند. والدین و خانواده های پاکستانی نه تنها مجبور به پرداخت شهریه سنگین هستند بلکه باید هزینه آکادمی های کمک درسی را نیز پرداخت نمایند.

بر اساس این گزارش، در مجموع 8 درصد از کودکان پاکستانی بدلیل هزینه بالای مدارس دولتی و خصوصی در مدارس دینی تحصیل می کنند. به دلیل عدم توجه دولت پاکستان نظام آموزشی در بخش خصوصی دارای متون درسی متنوع و مختلف است و اکثر مدارس خصوصی نیز از طریق راه اندازی موسسه های کمک درسی برای دانش آموزان، برای خود درآمدزایی می کنند.

گزارش نشان میدهد که تفاوت آشکاری در نتایج یادگیری بین دانش آموزان تحصیل کرده خصوصی و تحصیل کرده دولتی وجود دارد. با توجه به اینکه تنها 14.3 درصد از خانواده ها در سراسر کشور به لپ تاپ یا رایانه دسترسی دارند و تنها 4 درصد از جمعیت با مهارت های اولیه فناوری اطلاعات و ارتباطات آشنا هستند، سازماندهی آموزش از راه دور برای مدارس دولتی با بودجه کم بسیار دشوار است.

از سوی دیگر به دلیل تورم و گرانی های سرسام آور در پاکستان ثبت نام در مدارس خصوصی از 23 درصد در سال 2019 به 19 درصد در سال 2021 کاهش یافته است. از سوی دیگر  وسیم اجمل، معاون دبیر وزارت آموزش و پرورش فدرال و آموزش حرفه ای گفت که این گزارش، بسیاری از افسانه ها را در مورد بخش خصوصی و دولتی در آموزش شکسته است. به گفته وی این گزارش سوالاتی را در مورد نتایج آموزشی، هزینه ها و اثربخشی بسیاری از شیوه های مدیریت مطرح کرده است.

نگاه مایوس کننده وزیر سابق دارایی پاکستان به نظام آموزشی  این کشور

از سوی دیگر مفتاح اسماعیل در مقاله ای که در روزنامه داون در 14 نوامبر 2022 به چاپ رسید با اشاره به وضعیت اسفناک نظام آموزشی در پاکستان می نویسد: حدود 4 میلیون کودک پاکستانی امسال به سن 18 سالگی خواهند رسید. در این میان تنها کمتر از 25 درصد از آنها مقطع متوسطه ​​و حدود 30 هزار نفر از دانش آموزان میتوانند سطح پیشرفته نظام آموزشی O/A را به پایان برسانند. بیش از 3 میلیون یا 75 درصد از دانش آموزان نمی توانند حتی 12 سال تحصیل را در مدارس دولتی یا خصوصی به پایان برسانند. و این در حالیست که حدود نیمی از کودکان پاکستانی اکثرا در مناطق روستایی به دلیل فقر و بی توجهی دولت به مدرسه      نمی روند. 30 هزار  دانش آموزی که در مدارس خصوصی و پرهزینه با متون درسی انگلیس، مقطح A را به پایان می رسانند و نخبه پاکستانی تصور می شوند بلافاصله برای تحصیل عازم دانشگاه های خارج از کشور    می شوند یعنی این کشور نخبگان خود را این چنین از دست می دهد و این در حالیست که آنها کمتر از یک درصد از کل جوانان 18 ساله این کشور را تشکیل می دهند.

وی گفت: هر چند پاکستان دارای 400 هزار مدرسه است اما فرزندان بسیاری از سیاستمداران، قضات، استادان دانشگاه و افسران بلند پایه نظامی و حکومتی تنها در چند مدرسه مدرن تحصیل می کنند که در شهرهای بزرگ و کوچک تاسیس شده و تعداد آنها نیز از انگشتان دست تجاوز نمی کند و این در حالیست که دولت

اهمیت خاصی به آینده کودکانی که در 400 هزار مدرسه در حال تحصیل هستند نمی دهد و هیچ برنامه ای برای ارتقاء سطح آموزشی این مدارس ندارد.

منبع خبر: جنگ- 8 نوامبر ( 17 آبان)

لینک خبر: https://e.jang.com.pk/detail/283785

کد خبر 13787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =