درخشش مجموعه‌های تلویزیونی و صنعت سینمای ترکیه در صحنه جهانی

 نمایشگاه تلویزیون و انیمیشن فرانسه که به عنوان مهمترین نمایشگاه جهان محسوب می گردد از ۲۴ الی 27 مهر ماه 1402 در شهر کن  فرانسه برگزار شد.

 نمایشگاه تلویزیون و انیمیشن فرانسه (MIPCOM) که به عنوان مهمترین نمایشگاه جهان در این زمینه و نقطه تلاقی تولید کنندگان سریال، فیلم، محتوا، تلویزیونی محسوب می گردد از ۲۴ الی 27 مهر ماه 1402 در شهرکن فرانسه میزبان نمایندگان تولید کننده فیلم و سریال کشورهای مختلف جهان بوده است.

در روز اول نمایشگاه که سریال ها و فیلم های ترکی معرفی شدند توجه ویژه ای را بین بازدید کنندگان به خود جلب کردند. در این نمایشگاه ترکیه با حضور تعداد زیادی از شرکت های سازنده فیلم، انیمیشن، مستند و سریال تلویزیونی شرکت نمود. این نمایشگاه که به همت اتاق بازرگانی استانبول و همکاری مشترک اداره کل سینما و وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه بنا شد، توسط معاون وزیر فرهنگ و گردشگری دکتر باتوهان مومجو افتتاح گردید.

ترکیه یکی از کشورهایی است که در بخش تولید محتوا به ارزش میلیاردها دلار با تولید تقریباً 50 سریال تلویزیونی در سال و صدها میلیون بیننده در سطح جهان در این نمایشگاه شرکت می کند.

نقش حمایت وزارت فرهنگ و گردشگری از مشارکت تولیدکنندگان ترک و نمایندگی های فروش در نمایشگاه های مهم جهان گامی مهم و موثر به سوی افزایش و تداوم این سیاست  می باشد. نمایشگاه های مهم جهانی از جمله نمایشگاه تلویزیون و انیمیشن فرانسه شامل TV  MIP، آسیا تی وی، نمایشگاه بین المللی محتوا دبی و آمریکا می باشد.

این روزها  سریال های ترکی در بسیاری از کشورهای جهان از شیلی تا اسپانیا، از روسیه تا هند با بیش از 700 میلیون بیننده در 152 کشور اکران می شود. حجم صادرات سریال در کشور ترکیه هر ساله در حال رشد است و از جمله کشورهای مطرح جهان در این زمینه محسوب می گردد و این در حالیست که سریال‌های صادر شده به عنوان قدرت نرم به دیپلماسی فرهنگی کمک قابل ملاحظه ای می نماید.

شایان ذکر است که در بخشی ازکتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات» که از سوی ریاست جمهوری در ماه آوریل ۲۰۲۲ منتشر شده، چنین بیان شده است: «بررسی ها برای سنجش تأثیر سریال‌های ترکیه در کشورها و مناطق جغرافیایی مختلف، نشان می‌دهد که سریال‌های ترک معمولاً تأثیر بسیار موفقی در ارتقای تصویر ترکیه و فرهنگ مردم ترک در حوزه دیپلماسی فرهنگی دارند. همچنین شباهت فرهنگ ترک یا داشتن فرهنگ مشترک با کشور بیننده ،عامل دیگری است که علاقه به دیدن سریال های ترکی را افزایش می دهد». در مجموع طی آمار ارائه شده در این کتاب، سریال های ترکی در رسانه های بین المللی به تقویت وجهه مثبت ترکیه می پردازند و نقش سریال های تلویزیونی در دیپلماسی فرهنگی موفقیت آمیز اعلام شده است.»

ترجمه، تهیه و تنظیم خبر : شکوری
تاریخ: 1402/07/24
منبع خبر:
 سایت رسمی وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه

https://basin.ktb.gov.tr/TR-353329/turk-dizi-ve-sinema-sektoru-dunya-sahnesinde.html

کد خبر 17225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =