ترکیه عضو کمیته میراث جهانی یونسکو

ترکیه به عنوان عضو کمیته میراث جهانی یونسکو انتخاب شد

نماینده دائم ترکیه در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، گلنور آیبت، انتخاب ترکیه به عنوان عضو کمیته میراث جهانی یونسکو برای دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۷ را اعلام کرد و افزود : " ترکیه تا زمانی که این مسئولیت را بر عهده دارد، همانطور که قبلاً قول داده بودیم، تمام تلاش خود را می کنیم تا به طور مستمر در کار مهم حفاظت از میراث فرهنگی جهانی مشارکت کنیم."

آیبت به تلاش ترکیه برای تقویت بیشتر نقش کنوانسیون میراث جهانی در حفاظت از میراث فرهنگی جهانی تاکید کرد و گفت: ترکیه تخصص خود را در دستیابی به اهداف خود به کشورهای عضو کنوانسیون و یونسکو ارائه خواهد کرد.

آیبت با بیان اینکه یونسکو هر ساله گزارش آثار میراث جدیدی را که در فهرست میراث جهانی ثبت می شود و مکان هایی که در فهرست موجود قرار می گیرند، را بررسی می کند، گفت: آخرین جلسه کمیته در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد. آیبت گفت که کنوانسیون میراث جهانی که از سال ۱۹۷۲ لازم الاجرا شد و به عنوان راهنمای حفاظت از گنجینه های طبیعی و فرهنگی عمل می کند و ترکیه در سال ۱۹۸۳ به عضویت این کنوانسیون درآمد. در حال حاضر، ترکیه با افتخار ۲۱ مکان میراث جهانی را در خود جای داده است. آیبت گفت: تعهد ترکیه به حفاظت از میراث فرهنگی، چه در فهرست میراث جهانی باشد و چه نباشد، مستقل از اعتقادات است.  آیبت با اشاره به اینکه تحولات و درگیری‌های منفی وجود دارد که موجودیت میراث فرهنگی جهان را تهدید می‌کند، گفت: ما باید برای حفاظت از گنجینه مشترکمان و جلوگیری از هدررفت غیرقابل برگشت میراث مشترکمان تلاش کنیم.

ترکیه با کسب ۱۳۷ رای در انتخابات بیست و چهارمین اجلاس مجمع عمومی کشورهای عضو کنوانسیون جهانی فرهنگی و طبیعی بیشترین رای را کسب و به عنوان عضو کمیته میراث جهانی یونسکو برای دوره ۲۰۲۳-۲۰۲۷ انتخاب شد. این جلسه دیروز در پاریس برگزار گردید.


تاریخ:۱۴۰۲/۰۹/۰۴

منبع: شبکه خبرگزاری NTV

https://www.ntv.com.tr/n-life/kultur-ve-sanat/turkiye-unesco-dunya-miras-komitesi-uyeligine-secildi-en-cok-oy-alan-ulke-olarak-secilmemiz-cok-sevindiriciydi,p۵yR۴z-p_UK۲SL۴Qm۱Vscg

 

کد خبر 17518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =