ساخت مقبره و باغ ملکه پری چهره در پیشاور

دولت ایالت خیبرپختونخوا مقبره پری چهره، ملکه پادشاه نادرشاه در داخل شهر را در اختیار گرفته و تصمیم بر بازسازی این مقبره و باغی در این مکان تاریخی آغاز نموده است.

دولت ایالت خیبرپختونخوا مقبره پری چهره، ملکه پادشاه نادرشاه در داخل شهر را در اختیار گرفته و تصمیم بر بازسازی این مقبره و باغی در این مکان تاریخی آغاز نموده است.

در این خصوص دستوراتی به اداره اوقاف صادر شده و گفته شده نمای باغ به حالت اولیه بازیابی و آرایش و تزئین این بنا مورد خاص توجه قرار گیرد.

گزارش شده است، حمید علی گکیانی، مدیر اوقاف ایالت خیبرپختونخوا روز گذشته عملیات پاکسازی این منطقه را به همراه مدیریت منطقه انجام داده و پس از تملک زمین، با نصب تابلویی تحت عنوان مقبره پری چهره، بازسازی باغ پری چهره را به شکل اولیه آغاز نموده است.

شایان ذکر است، این گورستان از قرن هجدهم با ملکه پری چهره همسر پادشاه نادرشاه اقشار مرتبط بوده و وضعیت فرسوده کنونی این مقبره به گونه ای است که هیچ کس نمی تواند داستان عاشقانه یا موقعیت تاریخی باشکوه نهفته در پشت دیوار در حال پوسیدگی را حدس بزند.

به گفته مورخان، در این دوره، افتخاری که حاکم پیشاور به چهره نجیب داده بود، جز اعضای خانواده سلطنتی به کسی داده نمی شد.

به گفته مسئول تحقیقات اداره باستان شناسی، پری فیس همسر پادشاه نادرشاه بود و در سال 1739 با وی از ایران به پیشاور سفر کرده بود و به دلیل زیبایی به پری فیس معروف بود.

منبع:

https://epaper.dailyaaj.com.pk/epaper/pages/ea74d00d91411ee3d3f786903912f999.jpg

توضیحات:

در کتاب های تاریخ پیشاور(دیوار، شهر و در)، (فرهنگ سرحد) و کتاب های دیگر، چهره پری به صورت معشوق نادرشاه نیز نوشته شده است.

نواز خان نویسنده به زبان های اردو، پشتو و انگلیسی بیش از 113 کتاب، درکتاب"پیشاور، تاریخ نانوشته" خود چهره پری را همسر محبوب نادرشاه توصیف کرده است. از سوی دیگر، بخت محمد، مسئول تحقیقات ریاست باستان شناسی خیبرپختونخوا و محقق تاریخچه پری چهره می گوید: ازتحقیقات اثبات شده چهره پری همسر نادرشاه بوده و در سال1739میلادی با وی از ایران به پیشاور سفر کرده است.

از آنجایی که این همسر نادرشاه افشار جنگجو نبوده و نه در امور مملکت دخالت داشته، در عمده کتب تاریخی نامی از وی نیامده، اگرچه عمده وقایع از آن دوره بیان شده، اما درخصوص ملکه پری چهره، کتاب های تاریخی محلی، مدت ها به شکل قصه های عامیانه و اطلاعاتی نیز از وی سینه به سینه رسیده و در مردم بومی شهرت داشته است.

دکتر علی جان، مورخ پیشاور نیز تحقیقات بخت محمد را تا حد زیادی صحیح دانسته و معتقد است پری چهره با نادرشاه از ایران آمده و دلیل اصلی ذکر وی جزء در کتب معتبر، نقش نداشتن پری چهره در جنگ های نادر شاه بوده و چون نادرشاه وی را محبوب داشته در تمام پیروزی های مهم پری چهره را نزد خود نگه می داشته است.

کد خبر 17623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =