نمایشگاه یک ماهه کتاب "21 جاودان" که به یاد شهدای جنبش زبان بنگالی در 21 فوریه سال 1952 نامگذاری شده و رویداد جشن سالانه اهل کتاب، نویسندگان و ناشران می باشد در محل آکادمی بنگلا و باغ سهروردی آغاز به کار کرد. شیخ حسینه نخست وزیر روز پنجشنبه نمایشگاه کتاب را به طور رسمی در محل آکادمی بنگلا افتتاح کرد.

نمایشگاه یک ماهه کتاب "21 جاودان" که به یاد شهدای جنبش زبان بنگالی در 21 فوریه سال 1952 نامگذاری شده و رویداد جشن سالانه اهل کتاب، نویسندگان و ناشران می باشد در محل آکادمی بنگلا و باغ سهروردی آغاز به کار کرد.

شیخ حسینه نخست وزیر روز پنجشنبه نمایشگاه کتاب را به طور رسمی در محل آکادمی بنگلا افتتاح کرد. در این مراسم، شیخ حسینه وزیر فرهنگ از کتاب " مجموعه آثار بانگاباندو شیخ مجیب الرحمن: جلد 2 " و "شیخ حسینه در نمایشگاه محبوب "رونمایی کرد. کتاب اول حاوی 21 سخنرانی او در این نمایشگاه طی سال های گذشته بوده و هر دو کتاب توسط آکادمی بنگلا منتشر شده است. نخست وزیر در مراسم افتتاحیه جایزه ادبی آکادمی بنگلا-2023 را به 16 نفر به دلیل مشارکت های چشمگیر در زمینه های مختلف ادبیات بنگلا اعطا کرد. جایزه ادبی آکادمی بنگلا 2023 در 11 بخش شعر، داستان، مقاله، تحقیق، ترجمه، نمایشنامه، ادبیات کودکان، جنگ آزادیبخش، بانگاباندو، محیط زیست، زندگی نامه و فولکلور اعطا شد. پس از افتتاح نمایشگاه کتاب، شیخ حسینه نخست وزیر در سخنرانی خود بر نیازمندی به انتشار دیجیتالی کتاب ها در کنار انتشار چاپی تاکید کرد. او همچنین به ترجمه آنها به زبان های مختلف برای دستیابی دیگران به زبان، ادبیات و فرهنگ بنگلا در عرصه جهانی توصیه نمود. وی گفت "من از همه ناشران می خواهم که در کنار نشر چاپی، ناشر دیجیتال هم باشند. ما می توانیم به سرعت به زبان، ادبیات و فرهنگ بنگلایی خود نه تنها در داخل کشور بلکه در صحنه جهانی توسعه دهیم." نخست وزیر همچنین گفت: امروز عصر علم و فناوری است و ما باید با همگامی با زمان جلو برویم. او گفت که نسل جدید اکنون ترجیح می‌دهد به جای نسخه‌های چاپی، کتاب‌ها را روی تبلت یا لپ‌تاپ بخواند. نخست‌وزیر همچنین پیشنهاد کرد نسخه‌های صوتی کتاب‌ها تولید شود تا بتوان از طریق شنیدن یاد گرفت. وی از آکادمی بنگلا خواست تا یک پورتال جداگانه برای نمایش نسخه های دیجیتالی انتشارات خود باز کند. نخست وزیر بر ضرورت ترجمه آثار ادبی به زبان های دیگر برای دسترسی جهانیان به زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ بنگلا تاکید کرد. شیخ حسینه گفت: "ما می‌توانیم از طریق زبان و فرهنگ یک ملت یا کشور را بشناسیم. بنابراین، ترجمه برای این منظور ضروری است. هرچه ادبیات بنگالی بیشتر به زبان‌های مختلف ترجمه شود، عموم مردم جهان بیشتر آن‌ها را خواهند شناخت."

در این مراسم خلیل احمد، دبیر فرهنگی به عنوان مهمان ویژه در این مراسم سخنرانی کرد و محمد نورالهدی، مدیر کل آکادمی بنگلا سخنرانی خوشامدگویی را انجام داد.

نمایشگاه کتاب روزهای هفته از ساعت 3 بعد از ظهر تا ساعت 9 شب دایر خواهد بود و در روزهای تعطیل نیز از 11 صبح تا ساعت 9 شب فعالیت خواهد داشت. محل اصلی نمایشگاه در محوطه آکادمی بنگلا و مراسم بازگشایی کتاب و "نویسنده می گوید"  (لخاک بولچی) در محوطه (سهروردی اودیان) باغ سهروردی برپا شده است. امسال در مجموع 937 غرفه از جمله 173 غرفه در محل آکادمی بنگلا و 764 غرفه در (سهروردی اودیان) باغ سهروردی به 635 سازمان و موسسه برای نمایشگاه و فروش کتاب اختصاص یافته است.  ( روزنامه ملت ، جمعه 2 فوریه 2024 )

https://thedailynewnation.com/pm-opens-amar-ekushey-book-fair-2/

کد خبر 18455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =