۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۲

با پیروزی امارت اسلامی افغانستان، رفت و آمد مقامات سیاسی و امنیتی پاکستان به افغانستان، افزایش یافت و براساس برخی اطلاعات، رئیس سابق سازمان ای سی ای پاکستان با حضور خویش در ارگ ریاست جمهوری، مشکلات فی مابین ملا برادر و سراج الدین حقانی را حل و فصل نموده و با تقسیم قدرت، مشکلات ذات البینی آنها را حل و فصل نمود. بعد از آن حادثه، اکثریت مردم افغانستان به این باور رسیدند که امارت اسلامی دست نشانده پاکستان بوده و در آینده اهداف پاکستان را در داخل افغانستان پیاده خواهد نمود.

به مرور زمان روابط پاکستان و افغانستان مسیر متفاوت را پیموده و مشکلاتی میان آنها به میان آمد. پیروزی امارت اسلامی در مقابل کشورهای ناتو باعث گردید که برخی از گروه های جهادی منطقه، اعتماد به نفس زیادی پیدا نموده و تلاش نمایند تا با الگو قرار دادن امارت اسلامی، تغییراتی در نظام­های سیاسی کشورهای خودشان به میان آورند. در میان تحریک طالبان پاکستانی که در زمان اشغال افغانستان همکاری نزدیک با امارت اسلامی داشت، بیشتر از همه فعال گردیده و تصمیم گرفتند تا امارت اسلامی خود را در پاکستان یا حداقل در مناطق قبایل پشتون نشین پاکستان برپا نمایند. به همین دلیل عملیات­های انتحاری، انفجاری و تهاجمی خویش را بر علیه نیروهای نظامی حکومت پاکستان افزایش دادند.

حکومت و نظامیان پاکستانی انتظار داشتند که امارت اسلامی، اقدامات قاطعی را در قبال تحریک طالبان پاکستانی روی دست گرفته، جلوی عملیات آنها را از داخل خاک افغانستان گرفته و رهبران و اعضای این گروه را به پاکستان تسلیم نمایند. اما برخلاف انتظار حکومت پاکستان، امارت اسلامی نه تنها اقدامی بر علیه تحریک طالبان پاکستانی انجام نداد، بلکه در مواردی زمینه نفوذ آنها به داخل خاک پاکستان جهت انجام عملیات های نظامی و نیز سربازگیری از میان صفوف خویش را فراهم نمود.

مشکلات تحریک طالبان پاکستانی باعث تیره شدن بی­سابقه روابط کابل و اسلام آباد گردید. امارت اسلامی که در نظر داشت در شرایط کنونی بحث مرز دیورند را مسکوت گذاشته و از آن سخنی به میان نیاورد، یکبار دیگر آن را به بحث داغ ملی تبدیل نموده و رهبران این گروه در گردهمایی­های مختلف مرز دیورند را به نام خط فرضی خوانده و برای آنها خط و نشان کشیدند و از دیگر سو پاکستان نیز با بستن دروازه­های تورخم و سپین­­بولدک، مانع از صدور محصولات زراعتی افغانستان به هند و سایر کشورها از طریق بندر گوادر گردید و در مواردی هم است به عملیات­های نظامی و هوایی در داخل خاک افغانستان زدند که با واکنش متقابل نیروهای مرزی امارت اسلامی، مواجه گردید.

به هر صورت، به نظر می رسد که روابط افغانستان و پاکستان رو به وخامت گراییده و امارت اسلامی از گروه تحریک طالبان پاکستانی به عنوان اهرم فشار به طالبان استفاده نموده و در مقابل پاکستان نیز از گروه داعش خراسان و یا برخی از مخالفین نظام امارت اسلامی افغانستان حمایت نموده و زمینه ناامنی و بی ثباتی را در داخل خاک افغانستان فراهم خواهد نمود.

نویسنده: عبدالرزاق احمدی

منابع:

روزنامه هشت صبح.

رسانه های داخلی( طلوع نیوز، خبرگزاری باختر و ...)

تاریخ: 21/1/1403

کد خبر 19150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =