استادان دانشگاه های دولتی در بنگلادش اعتصاب نامحدودی را آغاز کرده و خواستار کنار گذاشتن استادان از شمول طرح بحث برانگیز بازنشستگی، "پروتوی" شدند.

این اعتصاب نگرانی هایی برای دانشجویان به ویژه در مورد امتحانات ترم و کلاس های آنها ایجاد کرده است. این شرائط ناشی از تحریم کلاس ها و امتحانات توسط استادان و کارکنان است. آنها خواستار لغو طرح بازنشستگی جهانی "پروتوی" برای استادان و تدوین مقررات پرداخت جداگانه برای استادان هستند. فدراسیون انجمن استادان دانشگاه بنگلادش، که نماینده استادان دانشگاه های دولتی است، تأیید کرد که با وجود تعیین مهلت به دولت تا 30 ژوئن برای حذف آنها از این طرح، هیچ تضمینی از مقامات برای برآورده کردن خواسته های آنها دریافت نشده است. اعتصاب نامحدود، دانشجویان را در بلاتکلیفی قرار داده است. مفتول جنت حریدی، دانشجوی دانشگاه داکا، با ابراز نگرانی گفت: در طول انتخابات عمومی سال 2024، طول مدت ترم تحصیلی ما تنها به سه ماه کاهش یافت و در ماه چهارم امتحان نهایی داشتیم. اکثر دانشجویان به دلیل کوتاه بودن ترم به نتایج مورد انتظار خود نرسیدند. صابر الدین، دانشجوی دانشگاه چیتاگونگ از گروه 2020-2021،  بخاطر از دست دادن 18 ماه فرصت تحصیلی به دلیل پاندمی کرونا و وقفه های اضافی ابراز تاسف کرد و گفت: ما در حال حاضر شش ماه عقب هستیم. برخی از دانجویان در حال آماده شدن برای آزمون "خدمات مدنی بنگلادش" (BCS) هستند. اگر این روند ادامه پیدا کند، فرصت شرکت در آزمون BCS و پرداختن به بخشنامه های شغلی دیگر را از دست خواهیم داد. دکتر شیخ مسریک حسن، دبیر کل انجمن استادان دانشگاه جاگانات، گفت: «ما مخالف دانشجویان نیستیم. استادان در کلاس ها و امتحانات اضافی شرکت خواهند کرد تا دانشجویان را با برنامه درسی به روز نگه دارند. پروفسور دکتر محبوب رحمان، رئیس انجمن استادان دانشگاه چیتاگونگ، تاکید کرد که "این اعتراض به نفع دانشجویان است. ما تحت تأثیر این طرح قرار نگرفته ایم. اما دانشجویان شایسته که نسل بعدی استادان خواهند بود از این طرح آسیب خواهند دید." دکتر محبوب رحمان از مقامات خواست تا راه حلی فوری پیدا کنند و افزود: «ما نمی‌خواهیم دانشجویان ما آسیب ببینند. ما نمی خواهیم کلاس و آزمایشگاه را ترک کنیم و در خیابان اعتراض کنیم. این برای ما هم ناراحت کننده است."

فدراسیون استادان علاوه بر حذف طرح پرداخت حقوق بازشستگی پروتوی، خواستار گنجایش استادان در طرح فوق‌العاده و آئین نامه های حقوق جداگانه است.

منبع: (روزنامه داکا تریبون ، سه شنبه ،2 جولای 2024)

https://www.dhakatribune.com/bangladesh/education/350692/public-university-teachers-begin-work-stoppage

کد خبر 20188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =