روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به بررسی وضعیت صنعت سریالسازی ترکیه پرداخته بر تاثیر مستقیمی که این مساله بر صنعت توریسم ترکیه میگذارد تاکید کرده است.
تلخیص نکات قابل توجه از گزارش:
• بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳، تقاضای جهانی برای سریالهای ترکی ۱۸۴ درصد افزایش یافته است
• سریالهای ترک هر شب به بیش از ۴۰۰ میلیون بیننده در سراسر جهان دارد
• اولین صادرات سریال ترکی در سال ۲۰۰۱ به قزاقستان انجام شده و رشد ویژه ای که اکنون شاهد آن هستیم نتیجه دو دهه اخیر است.
• سریال ها نقش ویژه ای در توجه به تاریخ ترکیه داشته اند به عنوان مثال قسمت اول سریال عثمان بنیانگذار امپراتوری عثمانی بیش از ۱۵۷ میلیون بازدید در کانال یوتیوب به زبان اردو تلویزیون دولتی ترکیه TRT داشته است.
• سریالهای تاریخی ترکیه در ۱۱۰ کشور جهان بیننده دارد.
• عدم وجود عریانی و خشونت از مهمترین دلایل جلب توجه خانواده ها به سریال های ترکی در جهان است.
• ترکیه برای آرشیو سریال های خود یک پلتفرم مستقل ایجاد کرده است که ماهانه ۱.۵ میلیون نفر بیننده از کل جهان دارد.
• تهیه کنندگان و فیلمسازان به سمت سبک های جدید در سناریونویسی حرکت کرده اند و سریال های ترکی از داستانهای عاشقانه سابق عدول کرده به سمت سناریوهای جدی تر و ساخت های قوی تر حرکت خواهد کرد.
• سریال ارطغرل در ماه مه ۲۰۲۰ به عنوان چهارمین سریال پرتقاضا در جهان به اوج خود رسید. میزان تقاضا برای تماشای این سریال بیش از ۶۸ برابر میانگین نمایشهای جهان بود.
• صنعت سریال سازی در سال ۲۰۲۳ یک میلیارد دلار از محل فروش خارج از کشور باعث ورود ارز به کشور شده است.
• دولت پس از مشاهده تاثیر مستقیم تصاویر سریالها در شکل گیری موج های توریستی به کشور به صورت هدفمند بر روی تصویری که از شهرها به ویژه استانبول در سریالها داده میشود متمرکز است.
تاریخ: ۲۳/۰۴/۱۴۰۳
منبع:
https://www.washingtonpost.com/business/۲۰۲۴/۰۷/۱۲/turkey-tv-drama-series-istanbul-tourism-dizi/۷۵c۱۶b۳a-۴۰۱۵-۱۱ef-۸۳bf-e۳۵a۳۲۰۷۷d۳e_story.html
نظر شما