در پسزمینه پیشاورِ بحرانزده در دهه ۲۰۰۰، رمان در میان مردگان اولین اثر نویسنده، فهیم سکندر، پیچیدگیهای عشق، فقدان و خودشناسی را بررسی میکند. این کتاب ترکیبی تأثیرگذار از داستان ادبی و هیجانانگیز جنایی است که روایتی عمیقاً تأملبرانگیز ارائه میدهد و فراتر از داستان خود، بینشهایی درباره واقعیتهای اجتماعی و روانشناسی انسانی ارائه میکند.
نگاهی به داستان
داستان حول شخصیت احسان، یک سرپرست پلیس در پیشاورِ دهه ۲۰۲۰، میچرخد. او که پیشتر استاد ادبیات در دانشگاه پیشاور بوده، برای برآوردن انتظارات خانواده وارد خدمات دولتی میشود، اما خود را درگیر زندگی بیروح و ناامیدی مییابد. او که از عشق ازدسترفتهاش رنج میبرد و بین اصول اخلاقی و خواستههای شخصی خود گیر کرده است، رابطهای پرتنش با سرینا دارد و همزمان دوباره با عشق سابقش، عدا، ارتباط برقرار میکند.
سفر حرفهای احسان بهعنوان یک افسر غیرسازشپذیر در مرکز داستان قرار دارد، زیرا او در حال بررسی یک پرونده آدمربایی پرمخاطب است. مظنون اصلی، پسرعموی عدا، احسان را در یک معضل اخلاقی و احساسی قرار میدهد و او را مجبور میکند بین عشق و وظیفه انتخاب کند.
موضوعات و روانشناسی
سکندر با دقت روان احسان را بررسی میکند و از نظریههای یونگ و فروید برای به تصویر کشیدن آشفتگی ذهنی او استفاده میکند. دودلی احسان و وسواس او به سرینا، همراه با پیگیری بیوقفه عدالت، مردی را نشان میدهد که با شیاطین درونی خود دستوپنجه نرم میکند. روایت با تأملات ادبی احسان درهمآمیخته است و شباهتهایی با شخصیتهایی چون هملت و کیتس ارائه میدهد که داستان را برای خوانندگان اهل ادب غنیتر میسازد.
بازتابهای اجتماعی
این کتاب نقدی آشکار بر مسائل اجتماعی پاکستان ارائه میدهد، بهویژه در نیروی پلیس، جایی که فساد و دینامیک قدرت اغلب بر عدالت سایه میاندازد. کتاب همچنین به وضعیت پایین معلمان، تأثیر سیستم خویشاوندی (برادری) و رفتار اسفبار با اقلیتها میپردازد.
از طریق شخصیت یاسمین، یک زن مسیحی، سکندر به تبعیض سیستماتیک و فرصتهای محدود اقلیتهای مذهبی اشاره میکند. همچنین، چالشهای سلامت روان سرینا به انگزنی و بیتوجهی به بیماریهای روانی در جامعه اشاره دارد.
یک روایت چندلایه
روایت بین گذشته و حال در نوسان است و زندگی حرفهای و شخصی احسان را با توصیفهای زندهای از پیشاور، تاریخ آن و چالشهای تروریسم، جرمهای خیابانی و اختلالات اجتماعی درهم میآمیزد. توصیف سکندر از این شهر، که زمانی پرجنبوجوش بوده و اکنون از درگیری زخمخورده، زمینهای تأثیرگذار برای داستان فراهم میکند.
رویکرد چندبُعدی داستانگویی
روایت که عمدتاً به سومشخص است، گاهی به اولشخص تغییر میکند و به شخصیتها اجازه میدهد افکار و احساسات خود را مستقیم بیان کنند. این تکنیک ارتباط خواننده با شخصیتها، بهویژه احسان، را که تأملاتش بهطور عمیق شرح داده شده، عمیقتر میکند.
نتیجهگیری
” در میان مردگان “فقط داستانی درباره عشق و جرم نیست؛ بلکه دریچهای به واقعیتهای یک جامعه پر از پیچیدگیها و تناقضها است. رمان نخست سکندر ترکیبی تأثیرگذار از عمق ادبی، بینش روانشناختی و نقد اجتماعی ارائه میدهد. برای خوانندگانی که به دنبال روایتی هستند که مبارزات شخصی را با مسائل اجتماعی درهم آمیزد، این کتاب سفری تأملبرانگیز در مورد معنای زندگی در میان هرجومرج شرایط انسانی است.
https://tribune.com.pk/story/2514548/torn-hearts-and-troubled-streets
نظر شما