معرفی و رونمایی از کتاب "یاللی ها ازدیروز تا امروز"

ناتوان قدیم اوا وزیر فرهنگ جمهوری خود مختار نخجوان ضمن سخنرانی خود در فیلارمونیک دولتی نخجوان اظهار داشت که درگذشته در نخجوان بیش از  ۱۰۰نوع یاللی ( منظور از یاللی رقص سنتی محلی آذربایجان) وجود داشت. وزیر گفت: " اقدامات قابل تحسینی برای نقد و بررسی، تحقیق و معرفی یاللی های ما در نخجوان در حال انجام است. وارد شدن "یاللی" (کوچری، تنزره) ،رقص های گروهی سنتی نخجوان در لیست حفاظت اضطراری یونسکو در نوامبر   ۲۰۱۸ نتیجه سیاست فرهنگی است که درجمهوری خود مختار نخجوان انجام می شود. این کار یک موفقیت مهم در ارتقا تبلیغ هنرهای مردمی، گنجینه ملی پایان ناپذیر ما است. توجه و عنایت رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان به هنر های محلی عامیانه ضامن اصلی این موفقیت است. وزیر تاکید کرد که دستور رئیس مجلس عالی جمهوری خود مختار نخجوان مورخ  ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸  "درباره یاللی های شرور " بیان دیگری از اهمیت بسیار زیاد از نظر تحقیق، مطالعه و انتقال به نسلهای آینده هنر های عامیانه، به ویژه یاللی های ما است. تا به امروز،کمیسیون ۹۴ گونه رقص یاللی را در فهرست ثبت کرده است. شایان ذکر است که کتاب "یاللی ها از دیروز تا امروز" ، شامل عکس ها و یادداشت هایی از عملکرد برخی یاللی ها است که حاوی اطلاعاتی در مورد ۹۴ یاللی می باشد. این یاللی ها در سرزمین باستان نخجوان اجرا شده اند. براساس این اطلاعات، خوانندگان نه تنها در مورد فرم و ویژگی های رقص یاللی،بلکه همچنین در مورد تاریخ ایجاد آن و تجزیه و تحلیل موسیقی یاد خواهند گرفت. یکی ازشایستگی های این کتاب، ارائه اطلاعاتی درباره یاللی ها به زبان های آذربایجانی، انگلیسی و روسی به همراه  سی دی از یاللی ها می باشد.در ادامه مراسم، یاشار خلیل اف رئیس سازمان آهنگسازان جمهوری خود مختار نخجوان، نماینده ارجمند هنری جمهوری خود مختار نخجوان و داورکتاب، همچنین کیمیا بابائوا مدیر گروه یاللی ملی "شرور" و نماینده ارجمند فرهنگی جمهوری آذربایجان سخنرانی کردند. اشاره شد که یکی از قدیمی ترین انواع اجرای جمعی در جهان،یالی های فولکلورآذربایجان ترکیبی از موسیقی رقص، ساز وآواز هستند.

امروزه بیش از ۴۰ یاللی در جمهوری خودمختار به ایفا در می آیند. نقش گروه "یاللی" ملی "شرور" در اجرا و نگهداری این یاللی ها بی بدیل است. درچارچوب مراسم، یک ویدئو از چندین یاللی روی دی وی دی پیوست شده به کتاب رونمایی شد. در پایان،کتاب "یاللی ها از دیروز تا امروز" به شرکت کنندگان این مراسم اهدا شد.

http://serqqapisi.az/index.php/humanitar/m-d-niyy-t/28551-yall-lar-dunaendaen-bu-zhunae-kitab-n-n-taezhdimat-kedzhirilib.html

کد خبر 3716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =