موسسه آمار ترکیه (TUIK) آمار کتابخانه های این کشور را برای سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. بر این اساس تعداد کتابخانه های فعال در ترکیه تا سال گذشته ۳۳ هزار و ۹۷۸ کتابخانه بوده است.

موسسه آمار ترکیه (TUIK) آمار کتابخانه های این کشور را برای سال ۲۰۲۰ اعلام کرد. بر این اساس تعداد کتابخانه های فعال در ترکیه تا سال گذشته ۳۳ هزار و ۹۷۸ کتابخانه بوده است.

بر این اساس تا سال گذشته، در مجموع ۳۳۹۷۸ کتابخانه در سراسر ترکیه فعالیت می کردند. از آن جمله یک کتابخانه ملی، ۱۲۱۳ کتابخانه عمومی، ۶۰۶ کتابخانه دانشگاهی و ۳۲۱۵۸ کتابخانه آموزش رسمی و غیر رسمی.

تا این تاریخ کتابخانه ملی دارای ۱۲۵ هزار و ۹۳۵ عضو، کتابخانه های عمومی در مجموع دارای ۴ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۵۴ عضو و کتابخانه های دانشگاهی نیز دارای ۳ میلیون و ۵۶۰ هزار و ۶۹۴ عضو بوده اند.

سال گذشته تعداد کتاب های موجود در کتابخانه ملی با ۵.۱ درصد افزایش به ۱ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۳۳۷ کتاب رسید. تعداد سایر نشریات و متریال ها ۱.۸ درصد افزایش یافت و به ۱۸۸ هزار و ۹۰۲ مورد رسید. سال گذشته به دلیل اعمال محدودیت های کرونایی تعداد افرادی که از کتابخانه ملی بهره مند می شوند، ۷۱.۶ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش یافت و به ۲۰۲ هزار و ۱۴۴ نفر رسید.

بنا بر این گزارش تعداد کتابخانه های عمومی در این دوره ۲.۶ درصد افزایش یافته و به ۱۲۱۳ کتابخانه رسید. تعداد کتابها در کتابخانه های عمومی نیز با افزایش ۱.۸ درصد در دوره مذکور به ۲۱ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۱۶ کتاب افزایش یافت. همچنین تعداد اعضای دائمی در این کتابخانه ها با ۱۲.۲ درصد افزایش به ۴ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۹۵۴ نفر رسید.

برا اساس این گزارش همچنین تعداد مراجعه کنندگان به این کتابخانه ها نسبت به سال قبل  ۵۸.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۲ میلیون و ۹۶۲ هزار و ۱۱۹ نفر رسید. در همین حال تعداد سایر نشریات و متریال ها در کتابخانه های عمومی در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن ۲.۵ درصد کاهش نشان داده است.

بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، به اعتبار سال گذشته، در ۱۹۷ دانشگاه ترکیه کتابخانه وجود داشته است که از این تعداد ۱۲۵ دانشگاه دولتی و ۷۲ دانشگاه غیر دولتی و وقفی بوده است. تعداد کتابخانه ها در دانشگاه ها در سال گذشته ۰.۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته و به ۶۰۶ کتابخانه رسیده است.

با این حال تعداد کتاب های کتابخانه های دانشگاه ها در این دوره ۳.۴ درصد افزایش یافته و به ۱۸ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۱۲۱ کتاب رسیده است. سال گذشته تعداد کتاب های الکترونیکی نسبت به سال قبل ۱ درصد کاهش یافته و به ۹۷ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۳۵ مورد رسیده است.

تعداد کتابخانه های آموزش رسمی و غیررسمی، شامل کتابخانه های مدارس دولتی، مدارس خصوصی و دوره های خصوصی غیر انتفاعی، در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش یافته و به ۳۲ هزار و ۱۵۸ کتابخانه رسید. تعداد کتاب های موجود در این کتابخانه ها نیز در دوره مذکور با ۷.۶ درصد افزایش به ۳۴ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۶۲۱ کتاب رسیده است.

منبع: سایت خبری تحلیلی بولتن جهان

واحد ترجمه و تحقیق رایزنی فرهنگی

کد خبر 6242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =