تدابیر وزارت خانواده و خدمات اجتماعی برای مقابله با تاثیرات گروه های موسیقی K-POP

در سالهای اخیر کارشناسان مسائل اجتماعی و کودکان به گسترش رواج گروه های موسیقی K-POP (فرهنگ پاپ مستقر در کره جنوبی) که تاثیر منفی بر جوانان و الگوهای رفتاری آنها دارد اشاره داشته و به ایجاد پدیده بی جنسیتی در بین جوانان تاکید نموده و نسبت به اهمیت این موضوع بارها هشدار داده اند. ظهور گروه های موسیقی K-POP و جذب میلیون ها طرفدار در سراسر جهان یکی از مسائل مهمی است که با ترک کردن سه دختر نوجوان در استانبول تحت تاثیر این گروه ها، بار دیگر از سوی کمپین های اجتماعی ترکیه مورد انتقاد قرار گرفت.گروه هایی که می‌توان آنها را به عنوان یک خرده فرهنگ که شبیه یک شورش نرم علیه نظم مستقر در کشورها و فرهنگ ها می‌باشند عنوان نمود.

تدابیر وزارت خانواده و خدمات اجتماعی برای مقابله با تاثیرات گروه های موسیقی K-POP

  
در سالهای اخیر کارشناسان مسائل اجتماعی و کودکان به گسترش رواج گروه های موسیقی K-POP (فرهنگ پاپ مستقر در کره جنوبی) که تاثیر منفی بر جوانان و الگوهای رفتاری آنها دارد اشاره داشته و به ایجاد پدیده بی جنسیتی در بین جوانان تاکید نموده و نسبت به اهمیت این موضوع بارها هشدار داده اند. ظهور گروه های موسیقی K-POP و جذب میلیون ها طرفدار در سراسر جهان یکی از مسائل مهمی است که با ترک کردن سه دختر نوجوان در استانبول تحت تاثیر این گروه ها، بار دیگر از سوی کمپین های اجتماعی ترکیه مورد انتقاد قرار گرفت.گروه هایی که می‌توان آنها را به عنوان یک خرده فرهنگ که شبیه یک شورش نرم علیه نظم مستقر در کشورها و فرهنگ ها می‌باشند عنوان نمود.

اسلم تونان یوکسل، افسا یوکسل و نظر مامیش در استانبول که تحت تاثیر گروه های موسیقی کره ای معروف به  k-pop بوده اند و  رویای رفتن به کره را در سر می پروراندند به بهانه پیک نیک خانه را ترک کردند. پس از فرار سه دختر در استانبول موضوع گروه های موسیقی K-Pop  دوباره در ترکیه  به بحث روز تبدیل شد و مردم ، وزارت خانواده را مورد انتقاد قرار داده و برهمین اساس کمپین ضد k-pop در شبکه های اجتماعی شکل گرفت.  به طوری که طرفداران این کمپین خواستار ممنوعیت K-Pop در رسانه های اجتماعی شدند. وزارت خانواده و خدمات اجتماعی پس از این اتفاق فعالیت های این گروه ها را در رسانه های اجتماعی تحت نظر گرفته است تا نسبت به حذف محتوای مضر و جلوگیری از انتشار آنها در رسانه های اجتماعی اقدامات قانونی در نظر گرفته شود.

تدابیر وزارت خانواده و خدمات اجتماعی برای مقابله با تاثیرات گروه های موسیقی K-POP

گروه های ۶ یا ۷ نفره ای دخترانه یا پسرانه معروف به k-pop ، جوانان سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده، جوانان را از خانواده های خود دور کرده و آنها را به سمت زندگی بدون جنسیت سوق می دهد. به نظر می رسد جریاناتی در کشورهایی همچون کره جنوبی شکل گرفته است که به طور ماهرانه از قدرت رسانه های جمعی، اینترنت، فناوری و زندگی دیجیتالی بهره می برند تا تصویر ملی کشورشان را در دنیا پررنگ نموده و از سوی دیگر با تولید سلبریتی  اقتصاد خود را توسعه دهند. در این جریانها با گذشت زمان همه محصولات محبوب در میان طرفداران از یکدیگر پشتیبانی می کنند و الگوی مصرف منحصر به فردی با کالاهای ترکیبی از فیلم و سریال گرفته تا مد، موسیقی، غذا و گردشگری ایجاد می کند.

متخصصان روانشناسی کودکان و نوجوانان در ترکیه با پیوستن به کمپین مخالفان گروه کی پاپ، با اشاره به اینکه دوران نوجوانی دوره ای است که در آن رشد هویت تقریباً در همه زمینه ها شکل می گیرد و تمایلات جنسی نیز یکی از این زمینه ها است اظهار داشته اند این گروه ها یک عامل گیج کننده اضافی برای جوانانی هستند که هنوز هویت جنسی آنها رشد نکرده است. علاوه بر این، شعار عدم جنسیت، که شعار مخصوص این گروه هاست، یک شعار جنسیتی خاص است که آنها با پوشش و آرایش متفاوت از جنسیت اعضای گروه، هدف خود را دنبال می کنند تا عدم هویت جنسی را به موضوعی مشروع و قابل قبول جلوه دهند.

تدابیر وزارت خانواده و خدمات اجتماعی برای مقابله با تاثیرات گروه های موسیقی K-POP

گروه سنی مورد توجه گروههای K-Pop ، گروه سنی ۱۱ الی ۱۸ سال می باشد که قصد دارند اطلاعات غلط فرهنگی را در بین جوانان و نسلهای آینده ارائه کنند. کارشناسان استدلال می کنند بزرگترین مسئولیت در برابر روندهای منفی فرهنگهای مختلف، که می تواند بر کودکان و جوانان ، به ویژه گروههای K-Pop تأثیر منفی بگذارد ، در درجه اول بر دوش خانواده ها و سپس بر عهده مدارس و سایر نهادها و مقامات مربوطه است. کارشناسان تأکید بر ارزشهای انسانی و استفاده از آنها در زندگی روزمره به عنوان یک سیاست دولتی را توصیه می کنند که خانواده ها عادت به صحبت با فرزندان خود را در خانه افزایش داده و همچنین نسبت به استفاده فرزندان خود از دنیای اینترنت ، به ویژه با حساب های رسانه های اجتماعی خود، حساس باشند زیرا وقتی خانواده نسبت به نیازهای نوجوانان بی اعتنا باشد فرصت برای اینگونه جریانها ایجاد می شود. قدرت این جریانها تا جایی افزایش یافته است که با فشار سیاسی، اجتماعی و روانی، همجنسگرایی را از لیست بیماری ها در کشور آمریکا حذف نمود. در راستای آن ازدواج همجنسگرایان در دنیا ظاهر شد و سپس بر مفهوم برابری زن و مرد تاکید شد.

متخصصان این امر در ترکیه با بیان اینکه این گروهها دارای سیستم سازماندهی شده ای هستند که باشگاه های هوادار رسمی خود را تأسیس و هدایت می کنند و به صورت بسیار سازماندهی شده کنش و واکنش های رسانه ای انجام می دهند. گاهی رهبر گروه، گاهی رهبر باشگاه هواداران ، پیامهای واکنشی در برابر فشارهای اجتماعی و رسانه ای را به دیگر طرفداران در مورد نحوه واکنش نشان می دهد. "آنها تقریباً یک مکانیسم دفاعی نه به عنوان دفاع از یک گروه موسیقی یا یک ژانر موسیقی، بلکه به عنوان یک ساختار مذهبی و یک دین از آن دفاع می کنند. "

در راستای پیشگیری و محافظت از کودکان در برابر آثار مضر این فرهنگ نفوذی ، وزارت خانواده و خدمات اجتماعی ترکیه  اقدامات حفاظتی و پیشگیرانه ای را به شرح ذیل در نظر گرفته است:  

· نظارت بر رسانه های اجتماعی و مطبوعات به صورت ۲۴ ساعته و ۷ روزه توسط گروه اسکن رسانه های اجتماعی انجام می شود.

· فعالیتهای مداخله ای و آگاهی بخشی علیه محتوای مضر برای رشد کودکان در رسانه های اجتماعی انجام می شود.

· به منظور تعیین آدرس شخص و نشانی اینترنتی ، تماس و همکاری با بخش جرایم سایبری اداره کل امنیت برقرار می شود.

· در مورد پستهایی که آدرس URL آنها مشخص است ، بلافاصله برای حذف/مسدود کردن مطالب ، از طریق تلفن ، پست الکترونیکی و مکاتبات رسمی به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات درخواست می شود.

· به کارگیری تیم های سیار نظارتی و مداخله ای در زمینه کار اجتماعی برای تشخیص، حفاظت و پیشگیری (تا کنون به کارگیری ۶۳۷ تیم در ۸۱ استان و در این چارچوب، نزدیک به ۱۲۵۰۰۰ کودک از گروه های مختلف در خطر تحت نظارت و نزدیک به ۸۰۰۰ بازدید از مدرسه و  با حدود  ۴۰ هزار خانواده مصاحبه انجام شد).

· به منظور جلوگیری از انتشار یا حذف محتوای مضر در رسانه‌های اجتماعی و حفاظت از منافع کودکان، فراخوان جلسه از سوی وزارت خانواده با شرکت های شبکه های اجتماعی مربوطه اعم از توییتر، یوتیوب، اینستاگرام، فیس بوک که دارای نمایندگی در ترکیه می باشند، انجام گردید.

· به منظور تقویت توانایی کودکان در آگاهی از فضای خصوصی خود و حفاظت از حریم خصوصی آنها در دنیای مجازی ، "آموزش خصوصی" به پرسنل موسسه خصوصی (مهد کودک ها ، مرکز مراقبت های روزانه و باشگاه کودکان) وابسته به وزارتخانه داده می شود.

· "راهنمای دیجیتال" برای والدین تهیه شد تا از کودکان در برابر خطرات دیجیتال محافظت کند.

· "مکالمات دوستانه با کودک" ساخته شده و به طور مستقیم در کانال YouTube پخش می شود.

· اطلاع رسانی با تیم های تلفن همراه

· درنظر گرفتن خط "واتس آپ و بیپ" با شماره  ۵۳۰۹۱۸۱۱۱۷  برای عموم، تا در صورت مشاهده محتوای مضر به این وزارتخانه اطلاع رسانی نمایند.

· با همکاری فدراسیون بازیها و باشگاههای ورزشی کودکان ، "کاروان هدیه" در مناطق شرقی و جنوب شرقی آناتولی به منظور گردهمایی کودکان با بازیها و اسباب بازیهای واقعی در گردش است. بسته های هدیه حاوی مجموعه های بازی سنتی مانند سنگ انگشت ، نینتا و مانگالا به کودکان تحویل داده می شود.

تدابیر وزارت خانواده و خدمات اجتماعی برای مقابله با تاثیرات گروه های موسیقی K-POP


اخیرا آقای رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در پاسخ به سولات روزنامه نگاران درباره وضع قوانین جدید درباره رسانه‌های اجتماعی در بیانات خود با تاکید به اینکه افتتاح دفاتر رسمی رسانه های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک و غیره در ترکیه کافی نیست گفت: ترکیه در هفته های اخیر منتظر وضع مقررات جدید شبکه های اجتماعی البته با نام "قانون مبارزه با اطلاعات غلط" خواهد بود که در آن؛ حسابهای ترول (حساب اوباشهای مجازی یعنی کسانی که با رفتار مخرب در فضای وب به دنبال جلب نظر کاربران، ایجاد تشنج و بیان مطالب محرک و توهین‌آمیز هستند) فاش می شود، تحریم های کیفری اعمال می شود و پلتفرم هایی که اطلاعات درخواستی را به اشتراک نگذارند ، جریمه خواهند شد. در پی آن نیز کاربران با هشتک  SocialMedyamaTouch   با این قانون علیه رسانه های اجتماعی مخالفت کردند.

ملاحظات:

۱) هر گروه از گروه های موسیقی K-Pop که در کشور کره جنوبی ظهور کرده اند از ۳ تا ۱۳ عضو تشکیل شده و هر یک از اعضا نقش جداگانه ای در گروه را ایفا می کند. این گروه ها با سبکی متفاوت و پوشش غیرمعمول اعضای گروه توانسته اند بسیاری از ژانرهای موسیقی مانند پاپ، رپ، R&B ، پانک و راک را زیر یک سقف جمع کنند. همچنین ترانه های این گروه ها هم به زبان کره ای و هم به زبان انگلیسی می باشد و بیشتر آهنگ های آنان نیز به زبان انگلیسی نامگذاری شده اند، شاید به همین دلایل به مخاطبان جهانی دست یافته اند. حامی مالی این گروه ها، شرکت های بزرگی مانند Big Hit ، JYP Entertainment ، SMTown Entertainment هستند که با ترتیب دادن مسابقات استعدادیابی، کودکان مورد نظر را از سنین پایین انتخاب و مورد آموزش قرار می دهند. به نظر می رسد این شرکتها به همراه گروه معروف به  BTS توانسته اند همجنسگرایی و نمادهایی مانند رنگین کمان را به ارزشهای محبوب و مورد تأیید کودکان زیر ۱۸ سال تبدیل کنند.  این شرکت ها حتی به وسیله خبرسازی از  زندگی عادی اعضای گروه که معمولا در یک مکان و باهم زندگی می کنند و یا  با ساختن مستندی از زندگی شخصی شان و پخش آن در شبکه های تلویزیونی و شبکه های اجتماعی سود مالی خوبی را از آن خود می کنند.

۲) طرفداران این جریان شکل گرفته در فضای مجازی که با نام تهاجم فرهنگی نیز می توان از آن یاد کرد، دارای ملیت، فرهنگ، زبان و مذاهب بسیار متفاوتی می‌باشند و به دلیل استفاده از محصولات مشترک  پرطرفداری که به طور فراگیر همه گروه های طرفداران از آن استفاده می‌کنند، کم کم سبک زندگی مشترکی پیدا می کنند و این خطر بزرگی است که به طور نامحسوس و فزاینده در جوانان در حال گسترش و از طریق قدرت رسانه های جمعی و دیجیتالی  در حال انتشار می باشد و محبوبیت آنها در گروه های سنی پایین نیز روز به روز در حال افزایش می باشد.

۳) قابل ذکر است شناخته شده ترین گروه های موسیقی معروف به k-pop عبارتند از ؛  BTS ، EXO ، Blackpink ، Big Bang ، GOT۷ ، RedVelvet ، TXT  گروه های پاپ کره ای هستند. این گروه ها میلیون ها طرفدار در سراسر جهان دارند. گروه BTS به تنهایی بیش از ۲۰ میلیون طرفدار در سراسر جهان دارد که به آنها نام "ارتش" داده است.

منابع :

۱) https://www.bursahakimiyet.com.tr/

۲) https://www.webtekno.com

۳)  https://www.cumhuriyet.com.tr

۴) https://www.webtekno.com

۵) https://www.cnnturk.com

۶) https://www.ntv.com.tr

۷) https://www.aa.com.tr

تهیه  و تنظیم : مسعود حقیقت

کد خبر 8665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =