افتخار احمد (دبیر دفتر توسعه صادرات بنگلادش ): ایران که به طور منظم در سالهای قبل در نمایشگاه شرکت می کرد، این بار فقط به دلیل کووید-۱۹ در این نمایشگاه شرکت ندارد.

روزنامه شاماکال، چاپ داکا، ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲: 

افتتاح نمایشگاه بین المللی داکا 
شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش از طریق کنفرانس ویدئویی این نمایشگاه را در روز شنبه افتتاح کرد. این نمایشگاه توسط وزارت بازرگانی، دفتر توسعه صادرات و سایر شرکت های تابعه به منظور ترویج محصولات صادراتی کشور و تنوع بخشی به بازار برگزار می شود. به گفته مسئولین، این نمایشگاه یک ماهه از ساعت ۱۰ صبح آغاز و تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت. و در تعطیلات آخر هفته [جمعه] تا ساعت ۱۰ شب ادامه خواهد داشت. در مجموع ۲۱۱ غرفه تجاری و ۱۵ غرفه غذا در رده های مختلف به سازمان های مختلف داخلی و خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه اختصاص یافته است. این غرفه ها در دو سالن (سالن الف و تالار ب) به مساحت ۱۴۰۳۶ مترمربع (تقریباً ۱۵۵۰۰۰ فوت مربع) مرکز نمایشگاهی دارای تهویه مطبوع با امکانات روز دنیا اختصاص یافته است. هزینه ورودی نمایشگاه برای بزرگسالان ۴۰ تاکا و برای کودکان ۲۰ تاکا ست.
امسال نمایشگاه تجاری به شکلی متفاوت در آدرس جدید برگزار می شود
تارنمای بی دی نیوز۲۴، منتشر شده از داکا، ۱۳ ژانویه: نمایشگاه بین المللی تجارت داکا پس از یک سال وقفه به دلیل همه گیری کووید، دوباره در آدرس جدید خود در منطقه "پورباچال" در داکا آغاز به کار کرد. اما با توجه به شرایط اپیدمی، این بار دامنه نمایشگاه محدود شده است. این نمایشگاه با ۲۲۵ غرفه در حال برگزاری است. جایی که تعداد غرفه های نمایشگاه در سالهای قبل به مراتب بیشتر از امسال بود. این نمایشگاه که در دو دهه گذشته در منطقه "شیر بنگلا ناگار" برگزار شد، در سال ۲۰۲۰ با ۴۵۰ غرفه و در سال ۲۰۱۹، با ۵۵۰ غرفه برگزار شده بود.
 
افتخار احمد دبیر دفتر توسعه صادرات EPB به بی دی نیوز۲۴ گفت: نمایشگاه از امسال در داخل سرپناه و زیرساخت های دائمی مرکز نمایشگاهی برگزار شده است. قیمت بلیط مانند قبل برای کودکان ۲۰ تاکا و برای بزرگسالان ۴۰ تاکا در نظر گرفته شده است. افتخار احمد گفت: به دلیل زیرساخت های دائمی در نمایشگاه امسال پارک کودک و مرکز تفریحی وجود ندارد. با این حال، تمهیدات کافی برای استراحت وجود دارد. فودکورت‌های کوچک، رستوران‌ها و سایر فروشگاه‌های مواد غذایی وجود دارند. وی گفت: به مناسبت این نمایشگاه ۳۰ دستگاه اتوبوس شرکت اتوبوسرانی بنگلادشBRTC از نقاط مختلف پایتخت به "پورباچال" تردد می کنند. 
 کاهش غرفه های خارجی
اگرچه نمایشگاه شروع شد، اما اثرات همه گیری کرونا در غرفه های خارجی مشهود است. تنها چند شرکت از ترکیه، هند و کره جنوبی با غرفه های خود در این نمایشگاه شرکت می کنند. چندین شرکت تایلندی از طریق نمایندگی های محلی خود در این نمایشگاه شرکت دارند. افتخار احمد گفت: ایران که به طور منظم در سالهای قبل در نمایشگاه شرکت می کرد، این بار فقط به دلیل کووید-۱۹ در این نمایشگاه شرکت ندارد. نرخ کووید در آن کشور بسیار افزایش یافته است. ترکیه، هند و کره جنوبی این بار شرکت می کنند.
نمایشگاه بین المللی تجاری داکا از سال ۱۹۹۵ در "شربنگلا ناگار [در یک زمین بزرگ خالی] برگزار می شد. به همین دلیل این مکان به نام زمین نمایشگاه نیز شناخته می شود. [هر سال بیش از یک ماه پیش از نمایشگاه، هر شرکت داخلی و خارجی برای خود غرفه هایی موقت درست می کرد و بعد از نمایشگاه یک ماهه، غرفه های خود را جمع می کرد.]
آخرین بار بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی تجاری داکا در ژانویه ۲۰۲۰ در شر بنگلا ناگار برگزار شد. مقدمات برگزاری نمایشگاه ۲۰۲۱ در پورباچال از ژانویه آن سال تدارک دیده شده بود، اما به دلیل همه گیری کووید-۱۹ برگزار نشد. این بار بیست و ششمین نمایشگاه در پورباچال برگزار می شود./
توضیح : 
این نمایشگاه سالیانه که تا دو سال پیش در یک زمین خالی و با سقف های موقت در طول یکماه میزبان علاقه مندان نمایشگاه  های تجاری هرساله بود ؛ از سال جاری در مرکزی که توسط چینی ها و با نام : (مرکز نمایشگاهی  دوستی  چین و بنگلادش) و با هزینه بلاعوض چین به ارزش ۶۲۵ میلیون دلار و در مساحتی بیش از ۱۴ هزار متر مربع  برای بنگلادش ساخته شده است  برگزار می گردد. 
نکته قابل توجه این است که در سالهای دور حضور غرفه هایی با نام  جمهوری اسلامی ایران برای عرضه محصولات ساخت ایران خصوصا کالاهای خوراکی نظیر خشکبار و مواد غذایی ایرانی باعث رونق این نمایشگاه تجاری سالیانه بوده , به گونه ای که هنوز مردم بنگلادش از آن ایام که فرصتی بوده تا به کالاهای مرغوب و با کیفیت ایرانی دسترسی مستقیم و بی واسطه داشته باشند با حسرت و به نیکی یاد می کنند. 
اما متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته (برخی از ایرانیان مقیم)  از خلاء عدم حضور رسمی ج.ا.ایران در این نمایشگاه سوء استفاده نموده و با برپایی غرفه هایی به نام ایران و کالاهای ایرانی به عرضه کالاهای نامرغوب چینی و ... به اسم کالای ایرانی؛  اقدام نموده اند که ضربه بسیار بدی به نام و آوازه و برند کالاهای ساخت ایران وارد نموده است .
  در سال جاری و بنا به گفته مقام مسئول بنگلادشی که در خبر فوق برجسته گردیده به دلیل شیوع ویروس کرونا هیچ غرفه ای از ج.ا.ایران در این نمایشگاه حضور ندارد.  در عوض شاهد حضور غرفه هایی جدید از کشور های ترکیه و کره جنوبی هستیم. 
 به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران از سال آینده و برای استفاده از سابقه خوب و دیرینه فرهنگی و تمدنی خویش در این کشور می تواند با برنامه ریزی دقیق اقدام به حضور پرقدرت در این نمایشگاه مهم نماید و با عرضه کالاهای مرغوب و با کیفیت ایرانی, چه در حوزه صنایع غذایی همچون زعفران و خرما که بیشترین طرفدار را در میان مردم بنگلادش دارند و چه در حوزه صنایع فرهنگی نظیر: صنایع دستی و فرش های دستباف ایرانی و انگشتر های مرغوب ایرانی ( که طرفداران بسیاری در بنگلادش دارد )  و انواع خشکبار و محصولات غذایی و کشاورزی و ... در بازار پر مصرف ۱۸۰ میلیون نفری بنگلادش جایگاه سابق خود را احیاء نموده و به ارز آوری در جهت توسعه صادرات محصولات ایرانی بپردازد. تا ماحصل این اقدامات در حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی فرهنگی به تصویر سازی بهتری از ایران و ایرانیان و کالاهای ایرانی در ذهن بنگالی ها بیانجامد ...    

کد خبر 10535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =