صنعت سینما در جهان در بخش درآمد رکورد تازه ای زد به طوری که بر أساس تازه ترین آمار منتشره از سوی انجمن استودیوهای فیلم سازی آمریکا (MPAA) میزان درآمد حاصله این صنعت در جهان در سال میلادی گذشته ۹۶.۸ میلیارد دلار بوده که این رقم بی سابقه می باشد. همچنین میزان اشتراک و خرید فیلم های ویدئویی از طریق کابل یا اینترنت (مانند آمازون پرایم یا نت فلیکس) نیز با رشد بی سابقه ای روبرو بوده است.
روزنامه لوفیگارو نیز در مقاله ای در همین ارتباط می افزاید: تنها در آمریکا ۵۲ درصد وقتی که مردم برای دیدن (تلویزیون، کامپیوتر، سینما) می گذارند صرف دیدن فیلم از طریق دستگاه های دیجیتالی مانند رایانه یا موبایل می باشد.
در سال ۲۰۱۸ تنها در بخش مشاهده فیلم در منزل (از طریق دیسک یا روی اینترنت) ۱۶ درصد نسبت به سال قبل آن افزایش داشته و درآمد حاصل از آن به ۵۵.۷ میلیارد دلار رسیده است.
در گزارش یاد شده همچنین آمده است که از سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان هزینه های که مردم از طریق امکانات دیجیتالی برای تماشای فیلم می پردازند ۱۷۰ درصد افزایش یافته این در حالی است که هزینه هایی که برای دیدن فیلم در مکان های فیزیکی (سینما) با ۴۸ درصد کاهش روبرو بوده است.
همچنین میزان اشتراک یا خرید آنلاین فیلم در جهان ۶۱۳.۳ میلیون دلار بوده که این امر نسبت به سال میلادی قبل آن ۲۷ درصد معادل ۱۳۱.۲ میلیون دلار افزایش نشان می دهد.
بر أساس نتایج این بررسی هر چند اشتراک شبکه های کابلی ۲ درصد کاهش داشته اما کماکان مناسب ترین شیوه ویدئویی می باشد به طوری که درآمد حاصل این بخش در سال میلادی گذشته بالغ بر ۱۱۸ میلیارد دلار بوده است.
در مورد سینماها اگر چه درآمد حاصل این بخش در کشورهایی مانند امریکا یا کانادا با افزایش ۷ درصدی به ۱۱.۹ میلیارد دلار رسیده اما در سایر نقاط جهان با ۱ درصد کاهش به ۲۹.۲میلیارد دلار تنزل یافته است. با این حال تعداد سالن های سینما در سراسر جهان با ۷ درصد افزایش به ۱۹۰ هزار واحد رسید.
در بخش های پایانی این مقاله به نقل از گزارش یاد شده آمده است که به جز آمریکای شمالی ۷ کشور کم و بیش دارای درآمدهایی نزدیک به یک میلیارد دلار یا بیش تر در بخش صنعت فیلم سازی بوده اند که عبارتند از: چین، ژاپن، انگلیس، کره جنوبی، فرانسه، هند و آلمان.
نظر شما