کتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات» از سوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه منتشر شد

کتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات به عنوان ابزار قدرت نرم ترکیه» از سوی نهاد ریاست جمهوری منتشر شد. فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری که مقدمه این کتاب را نوشته است، گفت: «ترکیه سیاست فعالی را در زمینه دیپلماسی عمومی دنبال می کند تا قدرت منطقه ای خود را تثبیت کند و به هدف خود برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی دست یابد.

کتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات به عنوان ابزار قدرت نرم ترکیه» از سوی نهاد ریاست جمهوری منتشر شد. فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری که مقدمه این کتاب را نوشته است، گفت: «ترکیه سیاست فعالی را در زمینه دیپلماسی عمومی دنبال می کند تا قدرت منطقه ای خود را تثبیت کند و به هدف خود برای تبدیل شدن به یک قدرت جهانی دست یابد.

کتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات به عنوان ابزار قدرت نرم ترکیه» که سهم مهمی در ادبیات دیپلماسی عمومی در حوزه دیپلماسی فرهنگی خواهد داشت، به دیپلماسی فرهنگی با ابعاد نظری و عملی آن از طریق فرهنگ، دانشگاه، جامعه مدنی رسانه ها، آموزش، علم و شبکه های کمک های بشردوستانه می پردازد. این کتاب شامل نمونه هایی از اقدامات دیپلماسی فرهنگی از ترکیه و جهان  است. فخرالدین آلتون که مقدمه کتاب را نوشته است، اظهار داشته که بر درک دیپلماسی عمومی در قرن بیست و یکم ، تغییر شرایط بین‌المللی، دیجیتالی شدن و همه‌گیری ویروس کرونا اثرگذار بوده است.

آلتون در مقاله خود اظهارات زیر را بیان کرده است: «عناصر قدرت نرم کشورها از نظر دولت‌ها و افکار عمومی کشورهای مختلف و همچنین رسانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا، ترکیه در حال کشف قدرت نرم خود و استفاده از این قدرت در مناطق مختلف جغرافیایی است. ترکیه از سال  ۲۰۰۲ با سیاست‌های دیپلماسی عمومی و قدرت نرم خود، برای اولین بار در موقعیتی قرار گرفته که می‌تواند ارزش‌ها، چشم‌انداز آینده و ویژگی‌های فرهنگی خود را برای جهان و جهانیان تصویر کند. وی از شتاب اخیر ترکیه در زمینه های اقتصاد، انرژی، صنعت دفاعی، تولید ، گردشگری و توسعه روابط خود با اتحادیه اروپا، خاورمیانه، جمهوری‌های ترک، بالکان، قفقاز و آفریقا-اوراسیا چنین استنباط می کند که راه برای بین‌المللی شدن کشور ترکیه هموار شده است. وی  تاکید نموده که تفاوت های مثبت بسیار مهمی در نحوه برداشت از ترکیه در افکار عمومی جهان از گذشته تا امروز به وجود آمده است.

آلتون با اشاره به اینکه ترکیه در سال‌های اخیر تلاش کرده تا برداشت‌های نادرست، ناقص و معیوب را نسبت به تلاش‌های دیپلماسی عمومی این کشور در سطح بین‌المللی تغییر دهد، اظهار داشت: تمامی پروژه‌ها و اقدامات دیپلماسی عمومی ترکیه با ضمانت های ریاست جمهوری تسریع و اجرا شده است. آلتون گفت: «قدرت دیپلماسی فرهنگی برای تأثیرگذاری بر مردمان جهان، فرصت بزرگی در مبارزه ترکیه با اطلاعات نادرست است و در این راستا، دولت ترکیه به فعالیت های دیپلماسی فرهنگی خود باا ستفاده ازهمه نهادها و سازمان های عمومی  و با نگاهی استراتژیک ادامه خواهد داد.

توضیحاتی درباره کتاب دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات

این کتاب شامل یازده فصل می باشد. فصل های کتاب عبارتند از؛ دیپلماسی فرهنگی در چارچوب نظری، قدرت نرم ، وقف ها، رسانه ، آکادمی و شبکه های بین المللی، دیپلماسی محلی با ابعاد دیپلماسی شهری و فرهنگی، ابزارهای قدرت نرم و دیپلماسی فرهنگی در سیاست خارجی آمریکا ، نقش دیاسپورای مولداوی در روابط فرهنگی اتحادیه اروپا و جمهوری مولداوی، دیپلماسی فرهنگی هلال احمر ترکیه، فعالیت های دیپلماسی فرهنگی آفاد و  YTB به عنوان یک ابزار دیپلماسی فرهنگی (YTB :اداره کل جوامع خویشاوند و ترک های مقیم خارج از کشور) 

اداره کل جوامع خویشاوند و ترک های مقیم خارج از کشور فعالتهای خود را در سه عنوان اصلی(اتباع خارجی ترکیه٫فعالیت برای جوامع خویشاوند و مطالعات مرتبط با دانشجویان بین المللی)انجام می دهد.در ذیل به فعالیت های صورت گرفته در راستای  مطالعات مرتبط با دانشجویان بین المللی که از ابزارهای مهم دیپلماسی فرهنگی هستند به اختصار اشاره می شود.

در آمار ارائه شده تعداد دانشجویان بین المللی در کل ترکیه در سال 2000 میلادی برابر با 16328 دانشجو بوده است که این رقم در سال های ۱۹۹۲ تا 2012  از ۱۳۶ کشور به 31933 دانشجو افزایشی بیش از دو برابر داشته است.  در سالهای ۲۰۱۲ – ۲۰۲۱ نیز با اعطای ۵۷۱۲۵ بورسیه تحصیلی از۱۷۶ کشور روز به روز جایگاه خود را  در اهداف بین المللی تقویت نموده و طبق این آمار طی 10 سال گذشته تعداد دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه به 200 هزار دانشجو رسیده است که از این میان هر ساله به تعداد 4000 نفر از دانشجویان بین المللی توسط اداره "بورس های ترکیه" بورس تحصیلی اعطا می گردد.

همچنین در این آمار  اطلاعاتی درباره تعداد دانشجویان ایرانی نیز سخن به میان آمده است . در سالهای ۲۰۱۲ – ۲۰۲۱ خاطر نشان شده که از کشور ایران برای آموزش زبان ترکی استانبولی ۷۸ نفر، درمقطع کاردانی ۴ نفر٫ کارشناسی ۵۱۷ نفر٫ کارشناسی ارشد ۳۶۱ ٫ دکترا ۵۲8 نفر، پروژه تحقیقات علمی   ۳۹ نفر، در مقطع ‌پزشکی تخصصی ۱۲ نفر و در مجموع  به ۱۵۳۹ دانشجو بورسیه اعطا شده است.

ترکیه با اعطای ۹۸۷۷۸ بورسیه تحصیلی به دانشجویان  ۱۸۰ کشور تا به امروز، در حال تبدیل به پایگاه بزرگ آموزشی می باشد. ضمنا، در اداره کل جوامع خویشاوند و ترک های مقیم خارج از کشور که به نام "بورس های ترکیه" نامیده میشود، درحال حاضر از  144  کشور جهان تعداد  ۱۵۳۲۷ بورسیه تحصیلی به دانشجویان بین المللی تخصیص داده شده است .

متن کامل کتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات» از لینک زیر قابل دسترسی است.

https://iletisim.gov.tr/images/uploads/dosyalar/KulturelDiplomasiveIletisimPRESS.pdf

منبع خبر: آژانس خبری دمیرورن

 ترجمه و تنظیم: شبنم شکوری

کد خبر 11906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =