گام هایی مهم در دیپلماسی فرهنگی مدیا و رسانه در ترکیه

در بخشی ازکتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات» که از سوی ریاست جمهوری در ماه آوریل ۲۰۲۲ منتشر شده، به موفقیت سریال های ترکیه ای و استقبال بسیاری از کشورها از آنها توجه ویژه شده است.

 در کتاب به این نکته اشاره شده است که، صدور و تماشای سریال های ترکی در کشورهای مختلف به معنای صدور سبک زندگی و فرهنگ ترکیه می باشد. از جمله کشورهایی که از این شیوه برای صدور فرهنگ خود استفاده می کنند، کشور آمریکا و سپس  هند و کره جنوبی را می توان نام برد. طبق آمار ارائه شده در این کتاب، کشور ترکیه جزو سه کشور اول صادر کننده سریال به کشورهای دیگر جهان است. در کنار این که تولید سریال های تلویزیونی، از طریق دیپلماسی فرهنگی به افزایش قدرت سیاست خارجی کشور کمک می کند، صنعت ساخت سریال‌ تلویزیونی ترکیه نیز با موفقیت تجاری و محبوبیتی که در این چارچوب به دست آورده، به ابزار مهمی در برقراری روابط فرهنگی این کشور با سایر کشورها تبدیل شده است. اگرچه کشور ترکیه با تاخیر وارد بازار صدور سریال شده لیکن در این مدت موفقیت خوبی داشته است.

در این کتاب به موازات موفقیت ترکیه در صدور سریال به توسعه روابط ترکیه با کشورهای منطقه پرداخته شده و به علاقه جامعه بین الملل به سریال های تلویزیونی ترکیه تاکید شده است، به این صورت که آن را  ابراز همدلی با کشورهای دارای قرابت فرهنگی و تاریخ مشترک دانسته و  فرصتی برای ترویج سبک زندگی و ارزش های فرهنگی ترکیه به کشورهای دیگر دانسته اند. در کتاب «دیپلماسی فرهنگی و ارتباطات» چنین ذکر شده است: «بررسی ها برای سنجش تأثیر سریال‌های ترکیه در کشورها و مناطق جغرافیایی مختلف، نشان می‌دهد که سریال‌های ترک معمولاً تأثیر بسیار موفقی در ارتقای تصویر ترکیه و فرهنگ مردم ترک در حوزه دیپلماسی فرهنگی دارند. همچنین شباهت فرهنگ ترک یا داشتن فرهنگ مشترک با کشور بیننده ،عامل دیگری است که علاقه به دیدن سریال های ترکی را افزایش می دهد». در مجموع طی آمار ارائه شده در این کتاب، سریال های ترکی در رسانه های بین المللی به تقویت وجهه مثبت ترکیه می پردازند و نقش سریال های تلویزیونی در دیپلماسی فرهنگی موفقیت آمیز اعلام شده است.

منبع خبر: روزنامه ینی شفق

ترجمه و تنظیم : شبنم شکوری

تاریخ: ۱۴۰۱/۰۲/۱۵

کد خبر 12148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =