صدور کیفرخواست توسط دادستانی بوسنی و هرزگوین علیه ۱۰ نفر به اتهام ارتکاب جنایت علیه نظامیان ارتش یوگسلاوی سابق در اوایل محاصره سارایوو

دادستانی بوسنی و هرزگوین کیفرخواستی را صادر کرد که شامل ۱۰ نفر می شود که مظنون به ارتکاب جنایت جنگی علیه نظامیان ارتش یوگسلاوی سابق در اوایل محاصره سارایوو هستند.

دادستانی بوسنی و هرزگوین کیفرخواستی را صادر کرد که شامل ۱۰ نفر می شود که مظنون به ارتکاب جنایت جنگی علیه نظامیان ارتش یوگسلاوی سابق در اوایل محاصره سارایوو هستند.

این افراد عبارتند از ایوب گانیچ عضو وقت شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، زائم باسکوویچ از فرماندهان نیروهای مدافع سارایوو، حمید بهتو، یوسف پوشینا از مسئولین وقت وزارت کشور بوسنی و هرزگوین، حسن افندیچ از مسئولین وقت ارتش مدافع بوسنی و هرزگوین، فکرت مسلموویچ ژنرال بازنشسته ارتش مدافع بوسنی و هرزگوین، باقر علی اسپاهیچ از مسئولین وقت وزارت کشور بوسنی و هرزگوین، انس بزدروب، ماهر ژیشکو و عصمت یاهیچ یکی از مسئولین وقت پلیس سارایوو.

آنها مظنون به برنامه ریزی و انجام حمله به کاروان نظامیان ارتش یوگسلاوی سابق به هنگام ترک سارایوو در ۳ مه ۱۹۹۲ که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نظامیان شد، هستند.

نکته جالب توجه این است که این واقعه معروف به "حادثه خیابان دوبروولیاچکا" (در ۳ مه ۱۹۹۲ در خیابانی در سارایوو که در آن زمان دوبروولیاچکا نام داشت رخ داد) در گذشته چند بار مورد رسیدگی قرار گرفته و کیفرخواست علیه افرادی صادر شده بود که در همه موارد متهمین تبرئه شدند.

برای مثال، ایوب گانیچ که توسط پلیس انگلیس به اتهام ارتکاب جنایت در خیابان دوبروولیاچکا بازداشت شده بود، در سال ۲۰۱۰ توسط دادگاه لندن از اتهامات وارده تبرئه و آزاد شد.

پلیس اتریش چند سال پیش یووان دیویاک ژنرال فقید ارتش مدافع بوسنی و هرزگوین را به درخواست صربستان به اتهام ارتکاب جنایت در خیابان دوبروولیاچکا بازداشت کرده بود، ولی دستگاه قضایی اتریش اتهامات مطرح شده علیه دیویاک از سوی صربستان را رد و او را آزاد کرد.

همچنین دادستانی بوسنی و هرزگوین در سال ۲۰۱۲ تحقیقات خود را در باره پرونده مذکور به دلیل نبود شواهد کافی متوقف کرده بود، ولی دستور تحقیقات مجدد در این خصوص در سال ۲۰۱۸ صادر شد.

مدافعان سارایوو از این اقدام دادستانی بوسنی و هرزگوین شوکه شده اند و آن را تلاشی برای تحریف وقایع تاریخی می دانند.

منابع: (دنونی آواز، اسلوبوجنیه، نزاویسنه نووینه)

لازم به ذکر است که تلاش برای محاکمه نیروهای مدافع سارایوو پس از گذشت قریب به ۳۰ سال از جنگ بوسنی و هرزگوین بسیار قابل تامل است و می توان آن را نمونه ای از تلاش ها برای قلب واقعیت جنگ این کشور عنوان کرد. این موضوع حتی واکنش عضو کروات شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین را به دنبال داشت.

ژلیکو کومشیچ، در پی این اقدام دادستانی بوسنی و هرزگوین اعلام کرد: " کاملا واضح است که از سرگیری رسیدگی به پرونده "خیابان دوبروولیاچکا" تلاشی برای تغییر کامل ماهیت درگیری مسلحانه در بوسنی و هرزگوین از طریق کیفرخواست های ساختگی است. به دستور رژیم بلگراد و از طریق یک دستگاه قضایی فاسد که از نظر سیاسی مغرضانه است، تلاش می شود تا واقعیت تجاوز صربستان باطل شود و مهاجمان به بوسنی و هرزگوین به عنوان قربانی و مدافعان بوسنی و هرزگوین و سارایوو به عنوان جنایتکار معرفی شوند که جای تعجب نیست، زیرا این یک تلاش کامل برای بازنگری است که در بسیاری از جنبه های اجتماعی صورت می گیرد."

کومشیچ اضافه کرد: " اگر اعضای پلیس و نیروهای مدافع سرزمین بوسنی و هرزگوین در ۳ مه ۱۹۹۲ از کشور و نهادهای آن دفاع نمی کردند، امروز دادستانی بوسنی و هرزگوین و همچنین سوابق قضایی بسیاری از مسئولین آن وجود نداشت. علاوه بر این، من روند قضایی آغاز شده را مضحک و شرمساری کامل می دانم. طبق نظر دادگاه لاهه، کاروان ارتش یوگسلاوی سابق در خیابان دوبروولیاچکا  یک هدف نظامی قانونی بود. موضوع روشن است و نیازی به محاکمه کسانی نیست که برای دفاع از کشور اقدام قانونی و مشروع انجام دادند. دادستانی بوسنی و هرزگوین به محاکمه تک تیراندازان و سایر جنایتکارانی که بیش از یازده هزار شهروند سارایوو را از بلندی ها کشتند، بپردازد."

کد خبر 12763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =