حضور سیاسی، اقتصادی و فرهنگی چین در بوسنی و هرزگوین

این گزارش بخشی از گزارش مفصل #CCPinCEE در سال 2022 است که در واقع مجموعه‌ای از گزارش‌های منتشر شده توسط مرکز تحلیل سیاست اروپا (CEPA) است که به تحلیل تلاش‌ها و عملیات نفوذ چین در سراسر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی می‌پردازد.

اهداف نفوذ گسترده حزب کمونیست چین

اگرچه چین هیچ عملیات نفوذ واضح و آشکاری در بوسنی و هرزگوین انجام نمی دهد اما حزب کمونیست چین تلاش می کند تا روابط فرهنگی، سیاسی و دانشگاهی را با این کشور فروپاشیده سیاسی و از نظر اقتصادی آسیب پذیر، برقرار کند. همچنین سرمایه گذاری و روابط تجاری در صنایع حمل و نقل و انرژی را گسترش می دهد. این تلاش ها در جمهوری صربسکا (RS)، که در آن مقامات تمایل به اتخاذ یک موضع سیاست خارجی طرفدار روسیه و ضد غرب دارند، بارزتر است.

روش‌ها، ابزارها و تاکتیک‌های CCP (حزب کمونیست چین) برای پیشبرد نفوذ

در حالی که شواهد کمی مبنی بر اعمال نفوذ بدخواهانه چین در بوسنی و هرزگوین وجود دارد، این کشور روی ایجاد ارتباط با بازیگران قدرتمند سیاسی کار می کند. برای موقعیت کلی چین در بوسنی و هرزگوین، مهمترین راه برای نفوذ، فرهنگی و اقتصادی است. پکن تلاش می کند تصویری مثبت ایجاد کند و با دانشجویان و دانشگاه ها، سازمان های مذهبی، مشاغل و سایر نهادهای غیر دولتی ارتباط برقرار کند.

بوسنی و هرزگوین و چین در دهه گذشته در زمینه های مختلف از جمله بهداشت و علوم پزشکی، رسانه و جامعه مدنی، تعهد کرده اند که همکاری نزدیک تری داشته باشند. توافقنامه توسعه رسانه و مبادله اخبار، بازدیدها، پوشش مشترک برنامه ها و ایجاد سازوکارهای گسترده تر برای کمک به پخش، نشر، فیلمسازی و روزنامه نگاری را شامل می شود.

توافق دیگری که تا حد زیادی از زمان امضای آن در سال 2019 مسکوت مانده است، ظاهراً همکاری بین اندیشکده ها و مشاغل چینی و بوسنیایی را از طریق بازدید، به اشتراک گذاری تجربیات، سمینارها، میزگردها و سایر فعالیت های مشابه ترویج می کند.

سازمان‌های چینی، مؤسسات فرهنگی، دانشگاه‌ها و امثال آن، مکان‌های همکاری با همتایان بوسنیایی خود را از طریق دوره‌های زبان، تبادل دانشجو، بازدیدهای مسافرتی، توافق‌نامه‌های رسمی و کمک‌های مالی ایجاد کرده‌اند. اگرچه چنین روابطی در سرتاسر بوسنی و هرزگوین برقرار شده است، روابط با چین به طور کلی در جمهوری صربسکا قوی تر و قابل مشاهده تر است.

دانشگاه‌های سارایوو و بانیالوکا (مرکز جمهوری صربسکا)، میزبان مؤسسه‌های کنفوسیوس هستند. مؤسسه فعالتر در بانیالوکا مسابقاتی را سازماندهی می کند و دوره های ویدیویی آنلاین در مورد فرهنگ چینی ارائه می دهد، سخنرانی هایی در مورد فرهنگ چینی در تلویزیون جمهوری صربسکا، RTRS، و موارد دیگر پخش می کند. هر دو آموزش های رایگان را ارائه می دهند. اساتید و روسای هر دو دانشگاه بارها از چین بازدید کرده اند. مؤسسه در سارایوو همچنین اردوهای تابستانی سالانه در چین را برای یادگیری زبان چینی برای تعداد محدودی از دانشجویان سازماندهی می کند.

کمک های مالی سفارت چین در سارایوو و سازمان های مستقر در چین ابزار مهم دیگری برای نفوذ هستند. آنها شامل پوشاک و اسباب بازی به ارزش 174700 دلار برای کودکان در معرض خطر از انجمن کارآفرینان چینی در سال 2005، 9 بسته غذایی برای صلیب سرخ از سفارت در سال 2016،  کیت تست COVID-19 PCR از بنیاد سرطان Fosun چین هستند. همچنین دولت چین در آوریل 2021، 50000 واکسن کووید-19 سینوفارم را به BiH اهدا کرد.

سایر کمک های چین بدین شرح است:

  • یک نیروگاه زغال‌سوز در Banovići.
  • توسعه نیروگاه زغال سنگ در گاتسکو  (تا کنون پیشرفتی نداشته است).
  • بزرگراهی از بانیالوکا به نووی گراد.
  • یک بزرگراه 330 کیلومتری از Vukosavlje به Brčko .

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین مستقیماً یا به طور کامل مالک هر یک از شرکت ها است وجود ندارد، اما بانک توسعه چین می تواند در صورت عدم پرداخت وام، مالکیت آن را بر عهده بگیرد.

شرکت دولتی Sinohydro همچنین در ساخت پروژه‌های زیربنایی که توسط وام ‌دهندگان چندجانبه غربی تامین مالی می‌شود، به ویژه بزرگراه Vc که هرزگوین را به سواحل دالماسی متصل می‌کند، مشارکت دارد. در این سال، این شرکت قرارداد اولیه ای را برای ساخت تونلی از طریق کوه تربیویچ در جمهوری صربسکا امضا کرد که سارایوو شرقی و پاله را به هم متصل می کند.

مخاطبان و جمعیت های هدف

یک مقاله در سال 2019 در مورد تأثیرات استبدادی در بالکان غربی  اشاره کرد که پکن در درجه اول از طریق نخبگان و جامعه تجاری، نفوذ خود را گسترش می دهد، بدون اینکه خواسته های سیاسی آشکاری داشته باشد، اما تهدیدی غیرمستقیم برای ارزش هایی مانند حقوق بشر و حاکمیت قانون است. چین روی ایجاد پیوندها و روابط با بازیگران سیاسی، به ویژه با جمهوری صربسکا و اتحاد سوسیال دموکرات های مستقل حاکم آن (SNSD) کار می کند. میلوراد دودیک، رهبر SNSD و یکی از اعضای ریاست جمهوری BiH، برای دیدارهای سطح بالا به پکن سفر کرده است. دودیک در سفری به پکن در سال 2016، سرمایه گذاری های چین را حیاتی و پاسخگو توصیف کرد.

بحران در سیاست داخلی و خارجی ناشی از لفاظی‌ها و اقدامات جدایی‌طلبانه دودیک، چشم‌انداز تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا و سایر تحریم‌ها را بر رهبری RS افزایش داده است. دودیک تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا از ارائه بودجه خودداری کند، به چین و روسیه که خواستار اصلاحات دموکراتیک نیستند، متوسل خواهد شد. اگرچه ممکن است وام‌های چینی واقعاً با هزینه‌های استقراض کمتر و شرایط آسان‌تر همراه باشد، عدم شفافیت آن‌ها راه را به روی فساد باز می‌کند.

چین در عرصه دیپلماسی از جمهوری صربسکا حمایت کرده است. در سال 2015، از حمایت از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت نسل کشی جمعیت بوسنیایی/مسلمان در سربرنیتسا در ژوئیه 1995 خودداری کرد.

چین همچنین مشروعیت  نماینده عالی بین المللی در بوسنی، کریستین اشمیت، را که در گزارش سال 2021 به شورای امنیت سازمان ملل از دودیک به عنوان یکی از مقصران اصلی بی ثباتی کنونی در BiH نام برد، به رسمیت نمی شناسد. به این موضوع، روابط نزدیک جمهوری صربسکا با کشور صربستان، که چین را تا حدی به عنوان جایگزینی برای غرب پذیرفته است، اضافه کنید. بخش دیگر بوسنی، که اکثریت آن فدراسیون بوسنیایی‌- کروات‌های BiH است، حداقل به طور اسمی از یکپارچگی یورو-آتلانتیک حمایت می‌کند و منعکس‌کننده شکاف داخلی بر سر انتخاب شرکای خارجی و متحدان این کشور است.

فعالیت های موسسه کنفسیوس

شعبه موسسه کنفوسیوس در دانشگاه سارایوو در سال 2015 تاسیس شد که اولین موسسه کنفوسیوس در بوسنی و هرزگوین است. پس از آن موسسه کنفوسیوس در دانشگاه بانیالوکا (مرکز جمهوری صربسکا) نیز دفتری را ایجاد کرد. موسسه یاد شده از سال 2015 تا به امروز فعالیت های خود را در 9 مکان مختلف گسترش داده است: سه دبیرستان در سطح سارایوو، یک دبیرستان در اوبالا، مدرسه فرانسوی CIFS، مرکز سالمندی سالم (مرکز شهرداری / استاری گراد / نوو سارایوو) در سارایوو و مرکز Omladinski در منطقه خودمختار Brčko، همچنین زبان چینی به عنوان یک درس اختیاری در دانشکده فلسفه دانشگاه سارایوو ارائه می شود. به این ترتیب بالغ بر 70 دانشجو در 10 گروه حضور در این درس شرکت می کنند.

موسسه کنفوسیوس در طول سال با توجه به سن علاقه مندان کلاس های رایگان برگزار می کند: برای پیش دبستانی ها، دانش آموزان ابتدایی و متوسطه، کلاس های بزرگسالان و کلاس های تایچی.

همه اساتید از چین هستند، بنابراین شرکت کنندگان در دوره های این موسسه نه تنها زبان چینی استاندارد، تاریخ و فرهنگ چینی را یاد می گیرند، بلکه این فرصت را دارند که آخرین اطلاعات اجتماعی و روز چین را بیاموزند که بهترین انتخاب و راه برای برقراری ارتباط با چین است. همچنین می توانید در یک کمپ تابستانی در چین و مسابقات زبان چینی مانند پل چینی شرکت کنید. موسسه کنفوسیوس در سارایوو به زودی بستری را برای شرکت در آزمون HSK ایجاد خواهد کرد.

جمعبندی

چین در بوسنی، عمدتاً در جمهوری صربسکا، حضور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایجاد کرده است، اما هنوز نتوانسته است از این نفوذ برای دستیابی به هدف استراتژیک خاصی استفاده کند یا از آن بهره برداری کند.

منابع:

https://cepa.org/comprehensive-reports/chinese-influence-in-bosnia-and-herzegovina/

https://www.unsa.ba/novosti/najava-aktivnosti-konfucijevog-instituta-univerziteta-u-sarajevu

https://www.unsa.ba/novosti/konfucijev-institut-most-izmedu-akademskih-zajednica-bosne-i-hercegovine-i-kine

https://www.slobodnaevropa.org/a/30316021.html

کد خبر 13858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =