اختصاص یک میلیون دلار کمک مالی ایالات متحده برای موزه ملی سارایوو

پروژه «حفاظت پیشگیرانه از مجموعه‌های موزه ملی بوسنی و هرزگوین» که در سال 2015 آغاز شد و بخشی از آن توسط دو کمک مالی بزرگ بالغ بر یک میلیون دلار از صندوق سفیران ایالات متحده برای حفاظت از فرهنگ تامین شد، در هفته اخیر پایان یافت.

پروژه «حفاظت پیشگیرانه از مجموعه‌های موزه ملی بوسنی و هرزگوین» که در سال 2015 آغاز شد و بخشی از آن توسط دو کمک مالی بزرگ بالغ بر یک میلیون دلار از صندوق سفیران ایالات متحده برای حفاظت از فرهنگ تامین شد، در هفته اخیر پایان یافت. تمامی فعالیت‌های این پروژه که به پایان رسید، مربوط به حفاظت پیشگیرانه است که هدف آن جلوگیری، توقف یا کاهش فرسودگی مصالح موزه‌ای با معرفی استانداردهای بالای حفاظتی و ایجاد شرایط بهینه برای نگهداری از آنها است. این پروژه توسط کمیسیون حفظ آثار ملی بوسنی و هرزگوین اجرا شد و شامل دو مرحله بود.
مایکل مورفی، سفیر ایالات متحده آمریکا در بوسنی و هرزگوین خاطرنشان کرد: که این تعمیرات این امکان را برای غرفه اصلی فراهم کرده است تا این نمایشگاه دائمی چشمگیر از آثار ماقبل تاریخ را با خیال راحت در خود جای دهد.
«مجموعه‌هایی مانند مجموعه‌هایی که در این موزه و سایر مکان‌های میراثی در سراسر کشور وجود دارد، گواهی بر فرهنگ و تاریخ غنی بوسنی و هرزگوین و برای همه افرادی است که آن را وطن نامیده‌اند. اغلب در بوسنی و هرزگوین از میراث به عنوان ابزاری برای تقسیم کشور استفاده می شود. این هم غیرمسئولانه و هم اشتباه است.»
برای مردم بوسنی و هرزگوین، این میراث مشترک و بخشی از یک تاریخ مشترک است، چه در بانیا لوکا، سارایوو یا موستار زندگی کنید.
ما از شکوه مسجد غازی خسرو بیگ، دودمان صومعه توردوس، که بر پایه‌های یک کلیسای رومی قرن چهارم قرار دارد، و زیبایی شهر محصور شده و قلعه جاجچه، مکانی که ویژگی‌های برجسته‌ای دارد شگفت زده می‌شویم، در طول تاریخ بوسنی و هرزگوین. در واقع، این مکان ها و بسیاری دیگر متعلق به همه مردم این کشور است، همان طور که نمایشگاه های این سالن هستند.»
سفیر امریکا تاکید کرد که گذشته قابل تغییر نیست و حقایق تاریخی، به ویژه آنهایی که متعلق به تاریخ مشترک هستند، محکم و استوار است.
او گفت که به رسمیت شناختن، حفاظت و تجلیل از همه عناصر میراث فرهنگی مشترک یک کشور همچنین می تواند به تلاش های مداوم بوسنی و هرزگوین برای آشتی کمک کند.
زوران میکولیچ، رئیس کمیسیون حفظ آثار ملی، گفت که فعالیت های انجام شده مطابق با توصیه های کارشناسان موسسه اسمیتسونین در واشنگتن، یکی از معروف ترین مراکز تحقیقاتی که شامل 19 موزه تحت مدیریت ایالات متحده است، انجام شده است. دولت، و هدف آنها بهبود مقاومت هر چهار ساختمان موزه در برابر خطرات آتش سوزی، سیل و اثرات منفی زیست محیطی بود.
مدیر موزه ملی بوسنی و هرزگوین، مرصاد سیجاریک گفت: حالا که این پروژه چند ساله به پایان می رسد، خوشحالم.
وی یادآور شد: این پروژه پس از تعطیلی موزه به دلیل عدم دریافت حقوق کارکنان به مدت چهار سال محقق شد.
وی افزود: پس از آن، سفارت آمریکا ابتکاری را برای حل این مشکل آغاز کرد که آخرین سیگنال برای انجام کاری با گنجینه های فرهنگی بوسنی و هرزگوین بود.
به عنوان بخشی از فاز اول، که از سال 2015 تا 2019 به طول انجامید، سقف‌های دپارتمان ماقبل تاریخ و فضای داخلی آن و همچنین نقاشی‌های دیواری و سقفی در بخش ماقبل تاریخ بازسازی شد.
همچنین با نصب سیستم های نظارت تصویری مدرن در محل موزه با مجموع 104 دوربین خارجی و داخلی و سنسورهای ضد سرقت، امنیت در برابر سرقت و خرابکاری به میزان قابل توجهی ارتقا یافته است.
به عنوان بخشی از فاز دوم، از سال 2019 تا 2022، بهبودهایی در ساختار ساختمان، ذخیره سازی آثار و به روز رسانی سیستم های برق، آب، امنیت و فاضلاب انجام شده است.

ترجمه و تنظیم: سعید هاشمی

https://sarajevotimes.com/us-allocates-one-million-dollars-grants-for-the-national-museum-in-sarajevo/
December 14, 2022

کد خبر 14049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =