مرکز بین‌المللی بین‌فرهنگی و بین ادیانی IMIC بوسنی و هرزگوین

IMIC (مرکز بین‌المللی بین‌فرهنگی و بین ادیانی) بستری را برای ارتقای گفت‌وگوی بین دینی و توسعه گفتمان در مورد عدالت و صلح در بوسنی و هرزگوین و اروپای جنوب شرقی فراهم می‌کند. این سازمان از اهداف جامعه چند مذهبی، چند قومیتی و چندفرهنگی حمایت می کند و دموکراسی سازی و ادغام مجدد کشور و مردم آن، تامین حقوق بشر و فرهنگ تساهل، صلح و درک متقابل را ترویج می کند.

IMIC  (مرکز بین‌المللی بین‌فرهنگی و بین ادیانی) بستری را برای ارتقای گفت‌وگوی بین دینی و توسعه گفتمان در مورد عدالت و صلح در بوسنی و هرزگوین و اروپای جنوب شرقی فراهم می‌کند. این سازمان از اهداف جامعه چند مذهبی، چند قومیتی و چندفرهنگی حمایت می کند و دموکراسی سازی و ادغام مجدد کشور و مردم آن، تامین حقوق بشر و فرهنگ تساهل، صلح و درک متقابل را ترویج می کند. مهمتر از همه، از جمله اهداف IMIC، تسهیل درک نقش مرکزی بعد معنوی در روند صلح است. IMIC به صورت محلی و بین المللی در حمایت از تفاهم مسالمت آمیز از طریق گفت و گوی نظری، اغلب همراه با سازمان های بین المللی، و در گرد هم آوردن جوامع در دعا، اقدام و زندگی دوستانه روزانه، فعال است. این مرکز متقاعد شده است که مدارا در بوسنی و هرزگوین و اروپای چند مذهبی را می توان از طریق گفت و گو تقویت کرد و این تنها راه تضمین صلح پایدار در کشور و منطقه است.

مرکز بین‌المللی بین‌فرهنگی و بین ادیانی در انجمن‌های علمی و تحقیقاتی بوسنی و هرزگوین ثبت شده است و در زمینه فعالیت های تحقیقاتی و علمی مرتبط با مأموریت و اهداف خود فعال است. پروژه: زنان، دین و سیاست که منجر به انتشار در BCS شد و در سال 2010 به زبان انگلیسی منتشر گردید و پروژه تحقیقاتی دیگری با عنوان «گفتگوی بین مذهبی از طریق آموزش و ارتباط جوانان در جامعه چند فرهنگی بوسنی و هرزگوین» که به بررسی نگرش نسبت به دین، قومیت و مذهب در 8 شهرداری و بیش از 50 مدرسه در  بوسنی و هرزگوین پرداخت.

IMIC در 10 دسامبر 1991، به مناسبت سالگرد اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد، به عنوان یک سازمان غیردولتی تحت قانون مدنی، در محل جامعه یهودی در سارایوو تأسیس شد. این سازمان مدتی در محوطه آکادمی هنر و علوم سارایوو فعالیت کرد. از اول ژوئیه 1996، IMIC  مرکز و کتابخانه خود را در سارایوو، شهر قدیمی دارد.

فعالیت های گذشته

از سال 1991 تا کنون، IMIC موارد زیر را به انجام رسانده است: سازماندهی دوره های کوتاه مدت با بعد بین فرهنگی در مورد زندگی روزمره، دعا و مراقبه مشترک با مشارکت جماعات مسلمان، یهودی، ارتدکس و کاتولیک در سارایوو. از سال 1993، IMIC هفته گفتگوی چندمذهبی سارایوو را برگزار کرد که نقش دین را در روند صلح تحلیل می کرد (گراتس 1993). پروژه های آشتی چند قومیتی و چند مذهبی، امور دولتی و مذهبی، دین و زندگی اجتماعی (سارایوو 1994). امور دولتی (سارایوو 1994)؛ زندگی اجتماعی (سارایوو 1996); آشتی: راهی به سوی آزادی (سارایوو 1997); دین و حقوق بشر (سارایوو 1998)؛ و دین و زندگی عمومی (سارایوو 1999) از دیگر پروژه های انجام شده است.

در سال 2000، IMIC سمپوزیومی در مورد گفتگوی تمدن ها در بوسنی، صربستان، کوزوو و بلغارستان ترتیب داد. از سال 1994، IMIC با همکاری Arbeitsgemeinschaft der Christlichen Kirchen Bayern، یک مرکز جلسات چند مذهبی و بین فرهنگی، ارائه خدمات مشاوره ای و کمک معنوی به پناهندگان در آلمان (عمدتاً در بایرن)، با همکاری Arbeitsgemeinschaft der Christlichen Kirchen Bayern، جوامع یهودی و اسلامی از زاگرب، را راه اندازی کرد.

در سال 1996، در پنجمین سالگرد تأسیس مرکز، کتابخانه ای برای ترویج گفتگوی چند مذهبی، حقوق بشر، عدالت و صلح تأسیس شد و مراسم افتتاحیه به ریاست رئیس دانشگاه سارایوو برگزار شد. از سال 1997، IMIC یک مرکز مشاوره به نام «خدمت خیر» را برای پناهندگان راه اندازی کرد و جلسات منظمی را برای خانواده ها از همه گروه های جامعه ترتیب داد. از سال 1997، IMIC پروژه هایی برای بازسازی آپارتمان ها در سارایوو، برای اعضای خانواده های در معرض آسیب و مادران مجرد بدون توجه به مذهب و ملیت آنها داشت. در سال 1999، IMIC با خدمات صلح و حسن نیت (SOPG) ادامه داد و پروژه مشترکی را با FMO-فرانسیسکن های اروپای جنوب شرقی برای بازسازی، گفتگوی چند مذهبی و آشتی در کوزوو اجرا کرد.

از سال 2000، IMIC دعوت‌های معنوی ادیان توحیدی را اغلب به مناسبت روز دولت بوسنی و هرزگوین سازماندهی می‌کند. از سال 2004، IMIC یک پروژه آزمایشی چند مذهبی و ادغام مجدد بوسنی و هرزگوین و از سال 2005 پروژه آزمایشی زنان، دین و سیاست را آغاز کرد. IMIC همچنین با دانشگاه سارایوو، دانشگاه ایالتی آریزونا و دانشگاه اسلو (نروژ) در برنامه کارشناسی ارشد مطالعات مذهبی در CIPS مشارکت دارد.

حامیان این موسسه در داخل و خارج از بوسنی و هرزگوین عبارتند از:

  • Arbeitsgemeinschaft der Christlichen Kirchen in Bayern
  • Mitteleurope Konferenz der Franziskanischen Provinziaele
  • Christians Associated for Relations with Eastern Europe
  • Hilfswerk der Evangelischen Kirchen in der Schweiz (HEKS)
  • Embassies of USA, Canada, Germany, Austria, Switzerland, U.K., Norway, Greece, Arab Republic of Egypt, Islamic Republic of Iran.
  • Foundation Robert Schuman
  • Evangelishekirchentag 93
  • Erzbischifliches Ordinariat Munchen
  • Curia Generalis Ordinis Fratrum Minorum, Rome
  • Various Jewish and Islamic organizations
  • Council of Europe
  • Municipalities in B&H
  • Ministry of Education of Federation B&H
  • OSCE Education Department
  • Soros Education Department
  • City of Sarajevo

این موسسه در سال 2007-2009 پروژه مشترکی را در همکاری با سفارت ج.ا.ایران در بوسنی و هرزگوین به انجام رسانده است.

کد خبر 15075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =