هشتمین جشنواره ادبی بین المللی بوکستان در بوسنی و هرزگوین برگزار شد

هشتمین دوره رویداد ادبی بین المللی بوکستان با شعار «بالکان خیالی» با هدف ایجاد بستری برای همکاری بین فعالان فرهنگی، نویسندگان، ناشران و مترجمان و حمایت بیشتر از ادبیات و نشر در بوسنی و هرزگوین و منطقه بالکان، از چهاردهم تا هفدهم تیرماه در سارایوو برگزار شد. در این دوره از جشنواره حدود 70 نویسنده از 15 کشور جهان برای برگزاری 40 برنامه رونمایی و معرفی کتاب گرد هم آمدند.

این جشنواره مشهورترین جشنواره ادبی در بوسنی و هرزگوین و یکی از مهمترین جشنواره های ادبی در منطقه بالکان به حساب می آید. جشنواره ادبی بوکستان توسط انتشارات بای بوک که یکی از بزرگترین ناشران بوسنی و هرزگوین است برگزار می شود. محور نشست ها در این دوره از جشنواره، پاسخ به این سوال بود که چالش‌های اساسی اسطوره‌شناسی و هویتی بالکان چیست؟یکی از نکات قابل اشاره در این دوره از رویداد بوکستان، مشارکت گوشه آمریکایی در شهر سارایوو و منطقه برچکو در برگزاری این جشنواره بود.

"گوشه جوان" در گوشه آمریکایی سارایوو

ویژه برنامه «ملادی کوتاک» به ادبیات کودکان و نوجوانان در ژانرهای مختلف اختصاص پیدا کرد و با همکاری گوشه آمریکایی سارایوو اجرا شد.در طی چهار روز برگزاری جشنواره و به موازات برنامه های اصلی، در گوشه آمریکایی نیز از ساعت 12 تا 14، برنامه گوشه جوان اجرا شد و هر روز دو رونمایی ادبی برای خوانندگان خردسال برگزار شد.در تشریح این برنامه آمده است: «گوشه جوان توجه مخاطبان نسل جوان را با توجه به نیازهای آن ها جلب می کند. نشست ها در گوشه جوان به موضوع وضعیت ادبیات کودکان و نوجوانان در بوسنی و هرزگوین و در سطح جهان امروز و فرآیندهای ظهور ژانرهای مختلف در این ادبیات اختصاص دارد».همچنین برنامه «منطقه بوکستان» یک برنامه دو روزه بود که همزمان با جشنواره از ساعت 14 تا 16 در گوشه آمریکایی در منطقه برچکو در شمال بوسنی و هرزگوین برگزار شد و به معرفی آثار ادبی در حوزه کودک و نوجوان پرداخت.یادآور می شود سال گذشته جناب آقای رضا امیرخانی نویسنده مطرح کشورمان بواسطه انتشار رمان «من او» به زبان بوسنیائی توسط انتشارات بای بوک در قالب طرح تاپ، مهمان دوره هفتم این جشنواره بود.

هشتمین جشنواره ادبی بین المللی بوکستان در بوسنی و هرزگوین برگزار شد

منبع: https://radiosarajevo.ba/metromahala/kultura/osmi-medunarodni-festival-knjizevnosti-bookstan-2023-najavljeni-novi-specijalni-programi/492069

1402-4-17

کد خبر 16313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =