۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸

هند یک کشور سکولار و خانه همه ادیان و مذاهب است. نزدیک به ۳/۲ درصد از جمعیت هند را مسیحیان تشکیل می‌دهند. اگرچه کریسمس جشنواره‌ای در تقویم مسیحی است، اما در هند به عنوان یک سرگرمی و تفنن دارای اهمیت ویژه‌ای است.

کریسمس جشنی است که در آیین مسیحیت به منظور گرامی داشت سالروز تولد حضرت عیسی مسیح برگزار می‌گردد. بسیاری از پیروان کاتولیک و پروتستان این جشن را در شامگاه ۲۴ دسامبر و مسیحیان ارتودوکس که بیشتر در روسیه، اوکراین و سرزمین‌های اشغالی فلسطین سکنی دارند، آن را در هفتم ماه ژانویه برگزار می‌کنند.

 هند یک کشور سکولار و خانه همه ادیان و مذاهب است. نزدیک به ۳/۲ درصد از جمعیت هند را مسیحیان تشکیل می‌دهند. اگرچه کریسمس جشنواره‌ای در تقویم مسیحی است، اما در هند به عنوان یک سرگرمی و تفنن دارای اهمیت ویژه‌ای است. در هند این گونه جشنواره‌ها دارای معنی خاص برای وحدت تمامی آحاد مردم به شمار می‌روند. مراسم کریسمس با آمدن اروپاییان به هند آغاز گردید و با نفوذ و حاکمیت دولت انگستان گسترش و استحکام خاصی در میان مردم پیدا کرد. پس از استقلال هند در سال ۱۹۴۷ نه تنها این جشنواره به فراموشی سپرده نشد، بلکه جایگاه خاص در میان جامعه مسیحیان هند پیدا کرد.

مسیحیان یک هفته قبل از آغاز این مراسم خانه‌ها مغازه‌ها و محله‌ها خود را تمیز و آذین بندی می‌کنند. درخت کریسمس با آذین بندی خاص خود نشان دهنده فرا رسیدن این مراسم است. البته بدلیل درخت کاج، پیروان از نوع پلاستیکی آن که در بازار به وفور یافت می‌شود، استفاده می‌کنند. این درخت در ایران نیز دارای اهمیت خاص است و آن را درخت همیشه سبز می‌نامند.

مراسم جشن در نیمه شب در کلیساها با خواندن عشای ربانی آغاز می‌گردد. همه خانواده سعی می‌کنند که در این مراسم شرکت داشته باشند؛ کلیساها نیز با گلهای خوشبو و شمع‌ها آذین بندی می‌شوند، پس از پایان مراسم عشاهی ربانی خانواده به هم Merry Christmas می‌گویند. این واژه در زبان‌های اردو و هندی با تعابیر «دن کی مبارک» به کار برده می‌شود.  

فردای جشن مسیحیان به بستگان و نزدیکان خود سر می‌زنند و صله ارحام را به جای می‌آورند. باید گفت که روزهای میان کریسمس و سال نو میلادی تعطیل است. بیشتر خانواده‌های مسیحی در هند در این روزها خوراکی‌های مختلف و محلی را می پزند  و به همسایگان خود شیرینی و شکلات می‌دهند. بازار سفرهای تفریحی بسیار گرم است، نه تنها مسیحیان هند بلکه جامعه هند و جهانگردان خارجی در تعطیلات به ایالت گوا سفر می کنند. شب سال نو در آنجا بسیار جالب و دیدنی است.

سال ۱۳۹۵

کد خبر 1807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =