اسقف کلیسای کاتولیک شهر بانیالوکا بوسنی و هرزگوین: اروپا برای اتباع بوسنی و هرزگوین حق انسانی قائل نیست

فرانیو کوماریتسا، اسقف کلیسای کاتولیک بانیالوکا تاکید کرد که اینگونه وضعیت بوسنی و هرزگوین برای کسانی مناسب است که در صحنه بین‌المللی تصمیم گیرنده هستند.

وی طی مصاحبه ای در پنجم دی ماه با تلویزیون دولتی موجودیت فدراسیون بوسنی و هرزگوین اظهار داشت: "چندین بار به من گفتند که وضعیت هرج و مرج کنترل شده در بوسنی و هرزگوین به نفع آنهاست. من علنا در بروکسل و استراسبورگ پرسیدم که آیا این درست است؟ و با ما چه می‌ کنید؟ چرا می خواهید هرج و مرج کنترل شده در خانه خود داشته باشید؟ به آنها گفتم که اگر در بوسنی و هرزگوین موفق نشوید، در اروپا موفق نخواهید شد. به ما امکان دهید که از حاکمیت قانون برخوردار باشیم. من از پارلمان اروپا پرسیدم که چرا ما برای شما انسان نیستیم، چرا ما حق داشتن حقوق و آزادی های اساسی بشری را نداریم که شما از آن برخوردار هستید. به آنها گفتم در حالی که شما به بیانیه حقوق بشر استناد می کنید، ما انسان نیستیم، چون حقی بر آن نداریم. ما با این موافق نیستیم، آنها برای ما خدا نیستند. این امکان را برای ما فراهم کنید که قانون اساسی خود را داشته باشیم. قرارداد صلح دیتون قانون اساسی نیست بلکه پایان جنگ است. این قرارداد پایه نیست. زمان کار بر روی تدوین قانون اساسی فرا رسیده است."

او همچنین در مورد تهدیدهای میلوراد دودیک (رئیس جمهور منطقه صربسکا بوسنی و هرزگوین) مبنی بر جدایی جمهوری صربسکا از بوسنی و هرزگوین تصریح کرد: " همه می دانند و او هم می داند که خارجی ها او را در این سمت نگه می دارند. وی اینطور سخن می گوید، چون برای عده ای که با چشمانی پرسشگر به ما نگاه می کنند  و سر از ما برنگردانده اند، مناسب است. نه از دودیک و نه از من نظر نمی خواهند بلکه از کسانی نظر می خواهند که در مورد ملت های بسیار بزرگتر تصمیم می ‌گیرند نه فقط در خصوص اقوامی کوچک مانند ما در بالکان. اینجا ما نوعی ابزار چانه زنی هستیم."

منبع: وبسایت اسلوبودنا بوسنی – 6/10/1402

کد خبر 18163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =