ترجمه مقاله ای درباره انتخابات پاکستان

پس از برگزاری انتخابات سراسری پاکستان۲۰۲۴، روند و وضعیت ثبت رای مردم در فرم 45 و فرم47 (فرم رسمی ثبت رای انتخابات) در محافل سیاسی مورد بحث قرار گرفته است. نامزدهای مستقل مورد حمایت تحریک انصاف در اعتراض به پیروزی غیرمنتظره MQM(جنبش متحده قومی) در مقابل دفتر باشگاه خبرنگاران کراچی تظاهرات کردند و اعلام کردند که نتایج انتخابات را در دادگاه به چالش می کشند. در این زمینه، موفقیت مصطفی کمال، خواجه اظهارالحسن، دکتر فاروق ستار، حافظ الدین شیخ وکیل(نامزدهای جنبش متحده قومی) به چالش کشیده شده است، در حالی که موفقیت قادر پاتل (نامزد حزب مردم PPP) نیز به چالش کشیده شده است.

نویسنده:

Mubasher Mir, Editor Daily Pakistan (Karachi)

مبشرمیر دبیر روزنامه پاکستان(کراچی)

پس از برگزاری انتخابات سراسری پاکستان۲۰۲۴، روند و وضعیت ثبت رای مردم در فرم 45 و فرم47 (فرم رسمی ثبت رای انتخابات) در محافل سیاسی مورد بحث قرار گرفته است. نامزدهای مستقل مورد حمایت تحریک انصاف در اعتراض به پیروزی غیرمنتظره  MQM(جنبش متحده قومی) در مقابل دفتر باشگاه خبرنگاران کراچی تظاهرات کردند و اعلام کردند که نتایج انتخابات را در دادگاه به چالش می کشند. در این زمینه، موفقیت مصطفی کمال، خواجه اظهارالحسن، دکتر فاروق ستار، حافظ الدین شیخ وکیل(نامزدهای جنبش متحده قومی) به چالش کشیده شده است، در حالی که موفقیت قادر پاتل (نامزد حزب مردم PPP) نیز به چالش کشیده شده است.

حزب جماعت اسلامی نسبت به پیروزی نامزدهای جنبش متحده قومی MQMدر چهار کرسی ایالت سند اعتراض کرده است. خرم شیرزمان (نامزد حزب تحریک انصاف)، علیه تقلب در انتخابات اخیر به دیوان عالی ایالت سند شکایت کرده بود که رئیس دیوان عالی، برای ثبت آن در دادگاه انتخاباتی دستور صادر کرده است.

به گفته صلاح الدین یکی از وکلای دادگستری، موضوع در اینجا مربوط به روند اعلام نتایج بر اساس فرم 45 و فرم 47 است که قانون در مورد آن ساکت است، بنابر این باید به دادگاه عالی مراجعه شود.

ترجمه مقاله ای درباره انتخابات پاکستان

در انتخابات قبلی نیز دادخواست های مختلف علیه نتایج انتخاباتی ثبت شده بود، اما این بار اکثر نامزدها بجای شکایت کلی در مورد تخلفات انتخاباتی، به فرم 45 توسل شده اند.

در دادخواست های ثبت شده علیه نتایج انتخابات، بجای تقاضای بازشماری رای، بررسی اختلاف بین فرم47 و فرم45(ثبت رای) و اصلاح آن از لحاظ قانونی مطرح شده است. نامزدها ادعا کرده اند که مسئولان دولتی ثبت آرا، نتایج را تغییر داده اند، لذا کمیسیون انتخابات باید فوراً در این مورد تجدید نظرکند و نتایج درست را بر اساس فرم 45 اعلام کند.

طبق اظهارات شکایت کنندگان، افسران نظارت بر انتخابات موظف بودند نتیجه نهایی امضا شده فرم 45 را در خارج از مراکز رأی گیری به نمایش بگذارند، اما این امر در بسیاری از شعب اخذ رای در کراچی اجرا نشد و به این ترتیب نتایج انتخابات مورد اختلاف قرار گرفت. رسانه های جهانی نیز از مواردی مانند قطع اینترنت و سرویس موبایل در دوران برگزاری انتخابات و همانطور تاخیر در اعلام نتایج انتخابات انتقاد کرده اند. نتایج رای گیری پُستی نیز هنوز منتشر نشده است که باید زودتر جمع آوری و اعلام می شد. همچنین بحث های زیادی در مورد آرای رد شده در انتخابات نیز جریان دارد. بر اساس گزارشات رسانه ای اخیر، در انتخابات 22 کرسی مجلس ملی و47 کرسی مجلس ایالتی کراچی، در مجموع 97هزار رای رد شده است. با وجود شرکت تعداد بسیار زیاد از افراد تحصیل کرده در انتخابات این عدد خیره کننده است. همچنین مشارکت بسیار کمی از مردم کراچی در این انتخابات نیز تعجب آور است. مثل کراچی در سراسر کشور، تعداد بسیار کمی از مردم برای دادن رای به میدان آمدند، اما در حوزه انتخابیه 122 کراچی تعداد رای دهندگان حدود 25 درصد بود.

بر اساس انتخابات اخیر، حزب مردم با کسب اکثریت رای، بزرگترین حزب سیاسی در مجلس سِند قرار گرفته است، درحالی که  جنبش متحده قومیMQM از لحاظ تعداد نمایندگان موفق، پس از حزب مردم دومین حزب بزرگ در مجلس ایالتی سند است. شهبازشریف رهبر حزب اکثریت در مرکز نیز تعداد مناسبی از کرسی ها در کراچی بدست آورده است. جنبش متحده قومیMQM قبل از شروع انتخابات، در مورد همکاری های دوجانبه چندین مذاکره با مسلم لیگ(ن) PML-Nداشته بود.

هماهنگی های ابتدائی حزب جنبش متحده قومی MQMدر مورد همکاری با مسلم لیگ(نواز) برای تشکیل دولت در مرکز، پیام مهمی را به حزب مردم ارسال کرده است که حزب جنبش متحده قومی در حکومت مرکزی با مسلم لیگ(ن) مشارکت خواهد داشت. حزب مردم نیز به طور جداگانه در مورد امور سند با احزاب سیاسی صحبت خواهد کرد، در حالی که در خواسته های حزب مردم، تاکنون تمایلی برای نخست وزیری بلاول بوتو زرداری ابراز نشده است.

بر اساس گمانه زنی های رسانه ای، حزب مردم برای همکاری در تشکیل دولت مرکزی پست ریاست جمهوری را تقاضا خواهد نمود و همچنین به گفته منابع مختلف، حزبMQM  تلاش خواهد کرد تا فرمانداری سند و کرسی معاونت مجلس سند را به دست آورد، در حالی که این حزب خواهان سهمی در حکومت شهری کراچی نیز است. حزبMQM (گروه آفاق) نیز نسبت به نتایج انتخابات اخیر ابراز نگرانی کرده و از اعتراض مردم و نکته قانونی دیگر در این زمینه صحبت کرده است.

مرادعلی شاه، سروزیر سابق سند، از به دست آوردن کرسی های بیشتر توسط MQMابراز شگفتی کرده است، در حالی که باید از کسب کرسی ها توسط مسلم لیگ(ن) در ایالت سند تعجب می کرد. به گفته منابع مختلف، ممکن است مرادعلی شاه یک وزارتخانه مهم در فدراسیون به دست آورد، ولی سیدناصر حسین شاه یک کاندیدای بسیار قوی برای تصدی پست سر وزیری ایالت سند در نظر گرفته می شود. اگرچه منابع حزب مردم PPP تمایلی آشکار در این زمینه اظهار نکرده است، اما ناصرحسین شاه به عنوان کاندیدای محبوب در میان حزب مردم در این مورد شناخته می شود.

محافل سیاسی کشور، ائتلاف احتمالی سیاسی جدید جهت تشکیل دولت در مرکز را شکل دوم ائتلاف سابق(دولت قبل از انتخابات) می نامند، ولی در واقع ائتلاف کنونی را باید شکل سوم ائتلاف قبلی خواند زیرا دولت موقت کنونی نیز لایه ای از ائتلاف سابق می باشد.

ترجمه مقاله ای درباره انتخابات پاکستان

به گزارش وب سایتTrading Economics، پاکستان در فهرست گران ترین کشورها در رتبه سیزدهم قرار دارد. کمبود مواد غذایی به همراه  نرخ تورم در پاکستان روز به روز در حال افزایش است. تحلیلگران اقتصادی پاکستان اذعان دارند که عدم تداوم در سیاست های اقتصادی نیز یکی از دلایلی است که فساد در این کشور دامن زده است.

در انتخابات اخیر، سیاستمداران یکدیگر را مقصر تورم و گرانی اعلام کردند. افزایش قیمت انرژی و نرخ ارز در حال حاضر یک چالش بسیار بزرگی برای دولت جدید خواهد بود. در شرایط کنونی پاکستان قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و کرایه خانه و حمل و نقل در دسترس عموم نیست، به همین دلیل هم زندگی و هم تجارت در پاکستان مواجه با مشکلات و مسایل گوناگون است. دولت جدید باید تصمیمات مهمی برای حل این مسایل اتخاذ کند.

Wednesday 14 February 2024

https://mediamindbymubashermir.blogspot.com/2024/02/karachi-political-diary.html

کد خبر 18515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =