فاتح آکسوی، رئیس کمیته صادر کنندگان خدمات فرهنگی می گوید: سریال های تلویزیونی ترکیه به حدود 170 کشور جهان صادر می شود و به رشد گردشگری و توسعه سایر بخش ها کمک می کنند.
آکسوی با بیان اینکه «تأثیر اتفاقات بر زندگی مردم و احساسات» در سریال های ترکیه ای، دو عامل مهم در اقبال خانواده به این سریالها است، می گوید: البته در محتوای سریال های ترکی عوامل مختلف دیگری نیز دخیل است. اما اینکه خانواده ها در سرتاسر جهان می توانند سریالهای ترکی را تماشا کنند، باعث موفقیت آنها شده است. به عقیده او سریالهای ترکی وارد هر کشوری بشوند قطعا آن را تسخیر میکنند.
آکسوی می افزاید: سریالهای ترکی در حال حاضر در مناطق و کشورهایی مانند کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، اروپای شرقی، جمهوری های ترک نشین، آسیا، روسیه، آفریقا، اسپانیا و پرتغال مخاطبان زیادی دارند و به ویژه از سوی کانالهای اسپانیولی زبان آمریکای شمالی مورد توجه قرار گرفته اند. هدف بعدی سریال های ترکی ورود به بازار چین است و امیدواریم در آنجا نیز موفق شوند.
رئیس کمیته صادرکنندگان خدمات فرهنگی با بیان اینکه برداشت مردم ترکیه از سریال های تلویزیونی با تصور جهانیان از سریال های ترکی متفاوت است، می گوید: مردم خارج از کشور موفق ترین سریال های ترکیه را تماشا می کنند. آنها درک بسیار بالایی از سریال های ترکی دارند. به عقیده آنها ترکها سریال های تلویزیونی بسیار خوبی می سازند. اما در ترکیه مردم هم سریال های خوب و هم سریالهای بد را می بینند. به گفته او سالانه 8 تا10 سریال تلویزیونی ترکیه به 170 کشور دنیا فروخته می شود.
وی می گوید: یک سریال ترکی پتانسیل این را دارد که به 800 میلیون بیننده در جهان برسد، باید بگویم که سریال های تلویزیونی در هر فصل فروخته می شوند، رقم صادرات نیز بسته به کشور و پروژه متفاوت است، برخی به قیمت 100 هزار دلار صادر می شوند، برخی نیز به قیمت 300 هزار دلار...
رئیس کمیته صادر کنندگان خدمات فرهنگی با بیان اینکه سریالهای ترکی کمک های مثبتی به بخش گردشگری ترکیه میکنند، تاکید می کند که سریالهای ترکی سهم قابلتوجهی در جذب گردشگران خارجی دارند. زیرا بین محبوبیت این مجموعه های تلویزیونی و تمایل به سفر به استانبول ارتباط وجود دارد. به عنوان مثال گردشگران چینی و ژاپنی در استانبول نسبت به شهرهایی مانند رم و پاریس کمتر دیده می شوند. جدا از آن، اگر سریال یک کشور را تماشا کنید و آن را دوست داشته باشید، احساس خوبی در مورد آن خواهید داشت. بنابراین، دانشگاه ها و بیمارستان های آن کشور و همچنین کالاهای آن کشور برای شما قابل اعتمادتر خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه سریال های ترکی بر شناخت ترکیه در نزد خارجی ها تأثیر مثبت گذاشته است، خاطر نشان می کند: آمریکا نیز با تمرکز بر روی فیلم ها به یک امپراتوری جهانی تبدیل شد. صنعت سینمای آمریکا بسیار موفق است. اما سریال های تلویزیونی این کشور آنقدرها موفق نیستند و ترکیه توانسته است تا حد زیادی جای آنها را بگیرد.
به عقیده آکسوی این سریالها باعث شده است که تصویر منفی در مورد ترکیه که هر از گاهی در مطبوعات غربی مطرح می شود خنثی شوند. لذا دیگر مهم نیست که شما چقدر در مورد ترکیه حرفهای منفی بزنید، چرا که مردم می نشینند و یک سریال ترکی را تماشا می کند و می گویند؛ ترک ها چقدر خوبند و چقدر خوش زندگی می کنند.
در همین راستا محمت بوزداغ فیلمنامه نویس و سازنده فیلم و سریال می گوید: بخش اعظم نیازهای بازار سریال دنیا را ترکیه تأمین می کند. به عنوان مثال در دوران کرونا در حالی که تمام دنیا متوقف شده بودند، ما با توان تولید محتوا کردیم. این کار ما را در دنیا یک گام به جلو برد. به لطف محتوایی که تولید می کنیم، کشور، فرهنگ و آداب و رسوم ما توجه زیادی را در سراسر جهان به خود جلب می کند.
لازم به ذکر است که ترکیه از صنعت فیلم و سریال به عنوان ابزار قدرت نرم به خوبی استفاده می کند و در سایه تولید مجموعه های تلویزیونی جذاب توانسته است مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان جذب کند و علاوه بر تبلیغ و اشاعه فرهنگ و تاریخ خود، گردشگران بسیاری را جذب و در آمد اقتصادی بالایی را از این مسیر به دست آورد. کشور ما نیز از حوزه نفوذ سریالهای ترکی در امان نبوده و تقریبا در همه خانه های ایرانی مردم به تماشای سریالهای ترکیه ای مشغولند و حتی برای استفاده بهینه از این مجموعه ها اقدام به یادگیری زبان ترکی کرده اند. هر چند بسیاری از این سریالها دارای محتوای غیر اخلاقی بوده و موجب سست شدن و از هم پاشیدگی بنیان خانواده ها شده است.
منبع: سایت خبری تحلیلی تی آر تی
https://www.trthaber.com/haber/kultur-sanat/turk-dizilerinin-yeni-hedefi-dunyanin-en-kalabalik-ulkesi-cin-845475.html
ترجمه با تلخیص و ارزیابی: سید ترابی / واحد ترجمه و پژوهش رایزنی فرهنگی
تاریخ:1403/01/01
نظر شما