بوشنیاک ها 30 سال است که سعی در نابودی جمهوری صربسکا و ایجاد یک کشور اسلامی دارند

میلوراد دودیک، رئیس جمهوری صربسکا گفت که جمهوری صربسکا به مدت 30 سال فرصتی به بوسنی و هرزگوین داده و بوشنیاک ها 30 سال است که فقط سعی در نابودی جمهوری صربسکا و تبدیل بوسنی و هرزگوین به کشور اسلامی دارند.

دودیک روز بیست و چهارم خردادماه در شبکه های اجتماعی نوشت: "غرب همیشه سر خود را از همین واقعیت برگردانده است و من معتقدم که در پی اظهارات زوکان هلز، وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین سرانجام بیدار شود. هر چقدر که هلز بازیگر سیرک باشد، اما تهدیدهای اخیرش علیه صرب‌ ها و جمهوری صربسکا نشان می‌ دهد که سیاستمداران بوشنیاک چه سرنوشتی برای صرب‌ ها در نظر گرفته ‌اند. خیلی وقت پیش گفته شد که «آنچه آدم هوشیار فکر می کند، آدم مست می گوید» و هلز همه را گفت. لفاظی های جنگ افروزانه و شوونیستی او  و نفرت او از هر چیزی که متعلق به صرب ها است، اوج سیاست مخرب بوشنیاک ها است. تهدید به جنگ و نابودی صرب ها اوج نقض قرارداد صلح دیتون و بزرگترین تهدید برای صلح از زمان امضای آن قرارداد تا به امروز است. همانطور که علی عزت‌ بگوویچ در سال 1992 به دست دراز شده صربستان با جنگ پاسخ داد، امروز هلز نیز با دعوت به جنگ به پیام‌ های صلح و مدارا و همکاری صربستان و جمهوری صربسکا پاسخ می‌ دهد."

زوکان هلز، وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین چند روز پیش در واکنش به برگزاری مجمع همه صرب ها در بلگراد گفت: " با این اتفاق، رئیس جمهور صربستان چهره واقعی خود را نشان داد و اقدام به تهاجم خاموش به بوسنی و هرزگوین کرد. آنها قدرتی که در دهه نود داشتند را ندارند و دیگر با تفنگ نمی توانند کاری انجام دهند. اکنون این یک تلاش برای تهاجم کاغذی به بوسنی و هرزگوین است. مصوبات مجمع همه صرب ها هیچ ارزشی ندارد و موجب هیچ تعهدی نمی شود. من باز هم مایلم تکرار کنم که تجزیه بوسنی و هرزگوین هرگز صورت نخواهد گرفت و اگر برای آن تلاش شود منجر به درگیری می شود. من مسئولانه تاکید می کنم که معلوم است چنین درگیری به ضرر چه کسی تمام خواهد شد."

وی همچنین از احتمال ارائه درخواست تغییر نام جمهوری صربسکا خبر داد و اظهار داشت: "ما می توانیم تغییر نام جمهوری صربسکا را از سازمان ملل درخواست کنیم. من چیزی علیه مردمی که در آنجا زندگی می کنند نمی گویم، اما جمهوری صربسکا فقط متعلق به  صرب ها نیست. ما می دانیم که جمهوری صربسکا بر اساس تجاوز نظامی و نسل کشی و اخراج مردم و آتش زدن اماکن و تجاوزات جنسی به وجود آمد و دنباله منطقی تصویب قطعنامه نسل کشی سربرنیتسا این است که ما تغییر نام جمهوری صربسکا را درخواست کنیم و این اقدام منتفی نیست. من به عنوان وزیر دفاع بوسنی و هرزگوین برای صدمین بار تکرار می کنم هرگز اجازه نمی دهیم هیچ وجب از سرزمین بوسنی و هرزگوین جدا شود. ما در بوسنی و هرزگوین آماده مقابله با هر نوع چالشی هستیم. ما از آنها نمی ترسیم"

به گفته او، قبل از آنکه نام سربرنیتسا تغییر کند، جمهوری صربسکا برچیده خواهد شد.

وی افزود که خواهان آن است که هر دو موجودیت لغو و هفت کانتون تاسیس شوند و جمهوری صربسکا تبدیل به دو کانتون شود و نام آن به طور کامل لغو شود.

منبع: (اسلوبوجنیه، وبسایت vijesti.ba) - 1403/3/25

کد خبر 19975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =