بررسی برنامه آموزش تعلیمی و مضامین درسی از کلاس اول تا دوازدهم مدارس دینی خصوصی دخترانه، نشان میدهد که در این مدارس خصوصی، برنامه آموزشی طالبان اجرا میشود. در این برنامه آموزشی، در مضامین اصلی دوره عالی مدارس دینی دخترانه، مضامین عربی بهعنوان مضامین اصلی در هفته بین سه تا چهار ساعت تدریس میشود. در حالی که مضامین دیگری مانند ریاضی، شیمی و کامپیوتر تنها هفتهای یک ساعت تدریس میگردد. همچنین طالبان در کنار برگزاری مسابقات و اهدای جوایز متعددی به دختران در مدارس دینی، برای تشویق و جذب بیشتر دختران به این مدارس، از زنان مسلمان در کشورهای غربی دعوت میکنند که به افغانستان و سایر کشورهای اسلامی – به قول آنان از «دارالکفر به دارالاسلام» – نقل مکان کنند. اقدامی که قبلاً زنان داعشی و سایر گروههای تروریستی چون القاعده انجام دادهاند. در این مدارس، مردان مسلمان در غرب بهخاطر اجازه کار برای زنان، «بیغیرت» توصیف میشوند و تأکید میشود که فرزندان مسلمان، بهخاطر آزادی فردی، از داشتن «عقیده جهاد و فتح سرزمینها» غافل میشوند. در این کلاسها، غرب متهم به کشتار میلیونها مسلمان شده و آزادی، تمدن و انسانیت بهعنوان فریب غرب برای تسخیر قلبهای مسلمانان توصیف شده است. یافتههای این گزارش نشان میدهد که طالبان بنیادگرایی و افراطیت مذهبی را از طریق زنان نیز به شکل گسترده ترویج میکنند.
در این مدارس، برای کلاس دوازدهم یا دور عالی مدارس دینی؛ تدریس درسهایی چون تفسیر قرآن، حفظ و تجوید، حدیث(ربع چهارم مشکوه المصابیح)، فقه (شرح بدایه المبتدی، ثلث سوم)، عقاید (ادیان و مذاهب فکری معاصر)، اصول فقه (شرح منار)، میراث (تسهیل میراث)، نحو (تطبیقات صرفی و نحو)، زبان عربی (نصوص)، بلاغت (بلاغه الواضحه)، زبان اول (عمومی) و زبان دوم (عمومی) در قالب ۳۶ ساعت درسی در هفته؛ برنامه ریزی شده است.
همچنین در کلاس یازدهم؛ دروس شامل تفسیر (تفسیر جزء ۱۳ تا ۲۱ جلالین عربی و حفظ سوره یس)، حفظ و تجوید (حفظ سوره یاسین)، حدیث (ربع سوم مشکوه المصابیح)، فقه (شرح بدایه المبتدی، ثلث دوم)، اصول فقه (شرح منار)، تاریخ التشریع (تاریخ تشریع)، نحو (تطبیقات صرفی و نحو)، زبان عربی (نصوص)، بلاغت (بلاغه الواضحه)، منطق و زبان اول و دوم (عمومی) هستند.
براساس این برنامه درسی؛ تفسیر با جزئیاتی که طالبان مشخص کردهاند، هفتهای ۴ ساعت و حدیث و فقه هفتهای ۳ ساعت درس داده میشود.
طالبان در کلاس دهم نیز مضامین مشابهی را تدریس میکنند. بر اساس برنامه درسی، «علوم قرآنی» در کلاس دهم با اَشکالی متفاوتتر، اما در مضامین مشابه تدریس میشود. این برنامه درسی نشان میدهد که طالبان تا کلاس ششمِ مدارس دینی، مضامینی را که در کلاس دوازدهم تدریس میکنند، آموزش میدهند. طالبان در کلاسهای چهارم، پنجم و ششم مضامینی مانند قرآن کریم، تعلیم و تربیت دینی، عقاید، فقه، زبان عربی و تجوید را تدریس میکنند که برای یک کودک در کلاس ششم، این مضامین به شدت مشکل به نظر میرسد. طبق این برنامه درسی، دانشآموزان کلاس های اول، دوم و سوم مدارس دینی، مضامینی مانند قرآن کریم، تعلیم و تربیت دینی، زبان اول، حساب و تربیت بدنی را هفتهای ۲۴ ساعت میخوانند.
یافتههای گزارش نشان میدهد که طالبان در ۱۹ مدرسه دینی دخترانه در شهر کابل، مسابقات «طالبات المجد» را بهصورت دورهای برگزار میکنند و به برندگان؛ جوایز مختلفی از جمله «لپتاپ، تبلت، انگشتر طلا، کتاب، قرآن کریم چاپ قلمی، لوازم خانه و دهها جایزه نقدی و غیرنقدی» اهدا میشود. در حال حاضر، این مسابقات در مدارس دینی دخترانه در خیرخانه شهر کابل به دور هشتم رسیده است. زنان و دختران به این مدارس دینی مراجعه کرده و بهصورت حضوری ثبت نام میکنند. ثبت نام آنلاین در این مسابقات قابل پذیرش نیست. مراجعهکنندگان پس از ارائه شناسنامه خود، ثبت نام کرده و پرسش و پاسخهای ارائه شده توسط طالبان را دریافت میکنند. از سوی دیگر، یک فایل صوتی شامل تدریس آنلاین، از طریق کانال تلگرامی این مدارس در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته که نشان میدهد که آموزگاران این مدارس؛ سفر کردن به کشورهای غربی را «غیرشرعی» و ناجایز میدانند و معتقدند که مردان مسلمان در غرب «بیغیرت» میشوند و به زنان خود اجازه میدهند که کار کنند و حجاب نداشته باشند.
براساس یافتههای این گزارش؛ آموزگاران این مدارس دینی بهطور کامل علیه ارزشهای غربی صحبت میکنند و هیچگونه پرسش و پاسخی وجود ندارد و تنها معلمان حرف میزنند.
یکی از مدرسین که در یک برنامه درسی برای دانشآموزان یک مدرسه دینی علیه ارزشهای غربی سخن گفته است، ظاهراً با نام مستعار «ام طارق» شناخته میشود. او بهتازگی از یکی از کشورهای غربی برگشته و در کابل ازدواج کرده است. او در صحبت با دانشآموزان میگوید که از «دارالکفر به دارالسلام»، یعنی از غرب به افغانستان، مهاجرت کرده و برگشت به افغانستان یکی از آرزوهای دیرینهاش در غرب بوده است. او بدون ذکر نام کشور غربی که در آن زندگی میکرده، رفتن زنان به غرب را غیرشرعی میداند.
«ام طارق» در برنامه درسی به دانشآموزان دختر، غرب را به «سراب» تشبیه میکند و میگوید: "غرب مثل یک سراب است که دهههاست مسلمانها را با ترفندهایی چون آزادی، پیشرفت، تمدن و انسانیت فریب داده است. متاسفانه بسیاری از مسلمانها، مخصوصاً افغانهای ما، بازی این ترفندها را میخورند و به دام آن میافتند. وقتی به آن پی میبرند، متوجه میشوند که غلام دنیای کور غرب شدهاند. "
این زن خطاب به دانشآموزان؛ غرب را به حمله به سرزمینهای مسلمانان متهم میکند و میگوید: "غرب داد از تمدن میزند، [اما] به بهانه آزادی، دموکراسی و حملات تروریستی، سرزمینهای مسلمانان را اشغال میکند، منابعشان را به یغما میبرد، نخبگانشان را میکشد یا مجذوب خود میسازد. بالاخره حکومتی را به وجود میآورد و تسلیم افرادی میسازد که غلامهای حلقه به گوش آنها باشند. "
«ام طارق» میگوید: "هجرت به کشورهای کفر، شرعاً جایز نیست. مهاجرتی که غرب به مسلمانان معرفی میکند و تصویر زیبایی از آن نشان میدهد، در حقیقت هیچ چیزی جز زیان برای مسلمانان به همراه ندارد. مسلمانان با زندگی در غرب نمیتوانند به تمام احکام اسلام که بیان شده، پابند باشند. مثلاً زن و دختر مسلمان در غرب نمیتوانند حجاب شرعی خود را مراعات کنند. زن مسلمان در آنجا بهعنوان شهروند درجه دو دیده میشود، کار به او داده نمیشود، و اگر داده شود، به وی ارتقاء نمیدهند، همچنین در مکانهای عمومی مورد خشونت قرار میگیرد. "
این بانو سپس به دانشآموزان میگوید که در غرب به دلیل حجابش در دانشگاه مورد توهین استاد قرار گرفته و پس از آن به مدیریت دانشگاه شکایت کرده است. به گفته او، مدیریت دانشگاه کلاس او را تغییر داده و از او معذرتخواهی کرده است. او همچنین مدعی است که زن مسلمان لبنانی را میشناخته که در یکی از رستورانها در یکی از کشورهای غربی به دلیل داشتن حجاب مورد حمله قرار گرفته و زخمی شده است.
این بانو که یکی از آموزگاران مدارس دینی دخترانه در کابل است، ادعا میکند که «کافر» هیچگاه نمیتواند دوست مسلمان باشد. او مدعی است که این مسئله در قرآن آمده که هیچ گاه مسلمان نمیتواند دوست و غمخوار «کفر» باشد و غربیها بر نسلهای آینده مسلمانان کار میکنند تا آنان را تحت اراده و کنترل خود درآورند و فرزندان مسلمان در جوامع غربی با ارزشهای غربی بزرگ شوند. براساس ادعای او، این اقدام غرب بهخاطر این است که فرزندان مسلمان در جوامع غربی در کنار مسلمانان دیگر، علیه غرب اقدام نکنند. این بانو خطاب به دانشآموزان دختر میگوید: "والدینی که فرزند خود را به آمریکا میبرند یا فرزندی که در آنجا متولد میشود؛ به پارک، مسجد، کتابخانه و اجتماعات آمریکایی میرود و به همان محیط عادت میکند. وقتی شما در مورد جهاد صحبت کنید یا در مورد دفاع از سرزمینهای اسلامی صحبت کنید، از سخنان شما خوشش نمیآید. در چهرهاش میبینید که از آمریکا دفاع میکند و کوشش میکند که شما را متهم کند. کودک مسلمان در غرب با ارزشهای غربی به بار میآید، در جشنهای کریسمس و سال نو شرکت میکند. "
«ام طارق» میافزاید که مدارس خصوصی اسلامی در آمریکا و کشورهای غربی وجود دارد؛ اما خانوادهها هر چه تلاش کنند؛ کودکانشان در نهایت یک مسلمان آمریکایی بار میآیند و در ظاهر «کلمه طیبه و پنج وقت نماز» را میخوانند، ولی بیش از آن؛ به اسلام اعتقاد ندارند. او میگوید: "طفل مسلمان در جوامع غربی برخلاف امر به معروف و نهی از منکر عمل میکند، چون به آزادی فردی باور دارد، فکر میکند که وقتی کارش به کسی ضرر نرساند، پس بد نیست و باید آن را انجام دهد. حتی ممکن است جنسیت خود را تغییر دهد، حجاب نپوشد، با نزول خانه بخرد و مخالف جهاد نظامی در سرزمینهای اسلامی باشد. " «ام طارق» مردان مسلمان در غرب را متهم به «بیغیرتی» میکند و میگوید: "خلق و خوی غرب تأثیر گذاشته و مردها بیغیرت شدهاند. در غرب زن و مرد مخارج خود را تقسیم میکنند. یک نفر پول برق میدهد و یک نفر پول آب را پرداخت میکند. "
«ام طارق» ترجمه آیه ۹۷ سوره نساء را در قرآن برای دانشآموزانش قرائت میکند و میگوید که کسانی که از افغانستان به کشورهای غربی میروند، آخرت خود را از دست میدهند، زیرا به گفته او، «دارالکفر» یا غرب، مکان امنی برای یک زن مسلمان نیست. او تأکید میکند که زنان در کشورهای غربی باید به افغانستان و سایر کشورهای اسلامی نقل مکان کنند. همچنین در گروههای این زنان؛ ویدیوهای جنگجویان طالبان که در خیابانها به مناسبت سقوط حکومت بشار اسد در سوریه شیرینی توزیع میکردند منتشر شده و از این جنگجویان بهعنوان «فرزندان شیرمردان افغانستان» یاد شده است.
طالبان در بیش از سه سال گذشته در مدارس و دانشگاهها در افغانستان؛ روایت برساخته خود از جنگ ۲۰ ساله و شیوههای جنگ و حکمرانی خود را تدریس میکنند. یکی از منابع طالبان برای تحریف واقعیتهای سیاسی و تاریخی به نفع این گروه، کتابی تحت عنوان «امارتشناسی» است و منبع دیگری که این گروه برای استحکام روایت خود از حکومتداری استفاده کرده، کتاب «حقالمبین» است. این کتاب شامل تمام احادیث، روایتها و آیات قرآن است که بهگونهای انتخاب شدهاند تا حکومتداری طالبان را توجیه کنند و غیر از رژیم این گروه، سایر دولتها را مردود و از لحاظ اسلامی ناجایز بدانند.
منبع: روزنامه هشت صبح
لینک:
https://۸am.media/fa/the-curriculum-of-religious-schools-and-the-promotion-of-taliban-literature-women-are-trained-to-fight-against-the-west-and-global-jihad/
نظر شما