پس از مرمت؛ مسجد تاریخی «باش چارشی» در بوسنی افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «آناتولی»، مسجد تاریخی «باش چارشی» شهر سارایوو، پایتخت بوسنی پس از مرمت بازگشایی شد. این مسجد توسط مدیریت اوقاف عام ترکیه مرمت شده است.

رجب طیب اردوغان در مراسم افتتاح مسجد تاریخی «باش چارشی» سارایوو شرکت کرد، این مسجد از سوی مدیریت اوقاف ترکیه مرمت شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از «آناتولی»، مسجد تاریخی «باش چارشی» شهر سارایوو، پایتخت بوسنی پس از مرمت بازگشایی شد. این مسجد توسط مدیریت اوقاف عام ترکیه مرمت شده است.
در مراسم افتتاحیه این مسجد، شفیق جعفر وفیچ، عضو شورای ریاست جمهوری بوسنی و حسین کاوازویچ، رئیس اتحادیه اسلامی بوسنی شرکت کردند. در این مراسم وزیر فرهنگ و گردشگری و تجارت ترکیه نیز حضور داشتند.
این مسجد در سال ۱۵۷۲ بنا شده و گنبد، مناره، دیوارهای بیرونی و بخش‌هایی از اجزای داخلی آن به دلیل جنگ تخریب شد. این مسجد یکی از قدیمی ترین مساجد شهر بوده در حالی که خیلی بزرگ نبوده است ولی رمز هویت اسلامی بوسنی و هرزگوین محسوب می‌شود.

توضیح:
- بر اساس اعلام اداره کل اوقاف ترکیه در سال ۲۰۱۸م، مرمت مساجد تاریخی بوسنی و هرزگوین توسط ترکیه آغاز و مقرر شد در این پروژه، پنج مسجد در بوسنی و هرزگوین که در جریان جنگ در سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به طور کامل ویران و یا آسیب جدی دیده بودند را مرمت و باسازی کنند.
-عملیات مرمت و بازسازی مسجد «آلاجا» در شهر فوچا که به عنوان زیباترین مسجد در بوسنی و هرزگوین از آن یاد       می شود نیز در اوایل سال ۱۳۹۸ه.ش به اتمام رسید و این مسجد بازگشایی شد.
-عملیات مرمت مسجد «باش چارشی» در شهر سارایوو، مسجد «سنان بیگ» در شهر چاینیچه، مسجد «آلاجا» در شهر تراونیک و مسجد «آرنایودیه» در شهر بانیا لوکا از مساجد مورد نظر در این پروژه بوده اند که با اتمام کار مسجد باش چارشی، این مسجد توسط اردوغان در سارایوو بازگشایی شد.
-عملیات مرمت و بازگشایی این مساجد را می توان به عنوان میراث عثمانی در سرزمین بوسنی به عنوان نمادی از تحرکات و اقدامات نوعثمانی گرایانه ترک ها و خصوصا شخص اردوغان در منطقه ی بالکان دانست که به هر نوعی بدنبال احیای اقتدار سلاطین عثمانی و بسط و تسلط اسلام ترکی در این پهنه جغرافیایی می باشند.

سعید هاشمی - کارشناس بوسنی

۶ شهریور ۱۴۰۰


 

کد خبر 8828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =