شیخ حسینه برای هفدهمین بار به عنوان نخست وزیر بنگلادش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

روزنامه ایندیپندنت، چاپ داکا، ۲۵ سپتامبر: شیخ حسینه برای هفدهمین بار به عنوان نخست وزیر بنگلادش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد. شیخ حسینه روز جمعه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که راه حل پایدار برای بحران روهینگیاها تنها از طریق بازگشت ایمن، پایدار و باوقار آنها به سرزمین خود در ایالت راخائین در میانمار یافت می شود. ما منتظر نقش قوی و همکاری مستمر جامعه بین المللی در یافتن راه حلی پایدار با وجود آشفتگی های سیاسی اخیر در میانمار هستیم. وی تصریح کرد که بحران روهینگیا در میانمار ایجاد شده است و راه حل آن نیز در نزد همان کشور است.
 
 نخست وزیر همچنین از مجمع عمومی به دلیل عدم اطمینان از در دسترس بودن واکسن با قیمت مقرون به صرفه انتقاد کرد و با استناد به درخواست خود در آخرین جلسه مجمع عمومی مبنی بر در نظر گرفتن واکسن کووید -۱۹ به عنوان "دارایی جهانی" برای مبارزه با اپیدمی ویروس کرونا گفت که طبق اعلام بانک جهانی، ۸۴ درصد از واکسن های تولید شده تا کنون به مردم کشورهای با درآمد بالا و بالای متوسط رسیده است. از سوی دیگر، کشورهای کم درآمد کمتر از ۱ درصد واکسیناسیون دریافت کرده اند. شیخ حسینه خواستار پایان فوری نابرابری واکسن شد و افزود: بهبودی پایدار هرگز با دور نگه داشتن میلیون ها نفر در سراسر جهان از واکسن حاصل نمی شود.
نخست وزیر در سخنرانی خود در سازمان ملل، اولین روز سفر بنگلادش به سازمان ملل در ۲۵ سپتامبر ۱۹۷۴ را به یاد آورد و سخنرانی بانگاباندو به زبان بنگلا در مجمع عمومی در آن روز را به یاد آورد. شیخ حسینه با ادای احترام به رهبری مبارز و دوراندیش پدر ملت و قهرمانی و ایثار بی حد و حصر آزادیخواهان گفت: "پدر ملت ما حامی سرسخت چند جانبه گرایی بود." وی سازمان ملل را "مرکز امید و آرمان" مردم دانست. اما چهل و هفت سال بعد از آن هنوز خواسته های وی به طور کامل برآورده نشد. شیخ  حسینه گفت: ما در ادامه همان آرمان بانگاباندو تقاضای سهم عادلانه واکسن کرونا، ایستادگی قاطع در برابر هرگونه بی عدالتی نسبت به فلسطینیان، راه حلی پایدار برای بحران روهینگیا و برقراری عدالت آب و هوایی را داریم.
نخست وزیر در سخنرانی خود که همزمان شد با پنجاهمین سالگرد استقلال بنگلادش، پیشرفت و موفقیت های بنگلادش را در پنج دهه اخیر مورد تاکید قرار داد. شیخ حسینه گفت بنگلادش در حال حاضر یکی از پنج اقتصاده با رشد سریع در جهان است. ما از نظر تولید ناخالص داخلی در رتبه ۴۱ جهان هستیم. در یک دهه گذشته، ما میزان فقر را از ۳۱.۵ درصد به ۲۰.۵ درصد کاهش داده ایم. در این مدت، درآمد سرانه ما سه برابر شده و به ۲۲۲۷ دلار رسیده است. ذخایر ارزی از مرز ۴۸ میلیارد دلار گذشته است. در یک دهه گذشته، بنگلادش به موفقیت های غیرقابل تصوری در بخش اجتماعی-اقتصادی و توانمندسازی زنان دست یافته است و میزان مرگ و میر نوزادان کاهش یافته و متوسط امید به زندگی به ۷۳ سال افزایش یافته است. شیخ حسینه خاطرنشان کرد که بر اساس مجمع جهانی اقتصاد، بنگلادش از نظر توانمندسازی سیاسی زنان در رتبه هفتم جهان قرار دارد و از سال ۲۰۱۴، بنگلادش در این شاخص از همسایگان منطقه ای خود جلوتر بوده است.
در طول جلسه فعلی مجمع عمومی، "جایزه پیشرفت “SDG از سوی شبکه راه حل های توسعه پایدار سازمان ملل به شیخ حسینه اهدا شد. این جایزه به شیخ حسینه تعلق گرفت تا بنگلادش را در مسیر صحیح در پاسخ به فراخوان جهانی برای اقدام برای از بین بردن فقر، حفاظت از جهان و تأمین صلح و رفاه برای همه قرار دهد./

کد خبر 8898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =