بازی های ویدئویی که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۲ ایجاد شد همواره با تحول زیادی همراه بوده است. ابتدا این بازی ها در فرمت سیاه و سفید ارائه می شد و نخستین بار در سال ۱۹۷۷ در فرمت رنگی و در سال ۱۹۹۰ به صورت سه بعدی عرضه گردید.

آیا بازی های ویدئویی هنر محسوب می شوند؟

سال هاست که بحث های طولانی در خصوص این که آیا بازی های ویدئویی و رایانه ای هنر محسوب می شوند یا خیر، جریان دارد. در بسیاری از کشورهای غربی تلاش جدی برای معرفی این حوزه به عنوان هنر آغاز شده است و حتی پیش تر نمایشگاه هایی با این مضمون در برخی موزه ها (مانند "موزه ویکتوریا" و "آلبرت میوزیوم") برگزار شده است. بازی های ویدئویی که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۲ ایجاد شد همواره با تحول زیادی همراه بوده است. ابتدا این بازی ها در فرمت سیاه و سفید ارائه می شد و نخستین بار در سال ۱۹۷۷ در فرمت رنگی و در سال ۱۹۹۰ به صورت سه بعدی عرضه گردید. بسیاری معتقدند که این حوزه بیش تر در دسته بندی سرگرمی قرار می گیرد اما از دید بسیاری در ساخت این بازی ها از هنرهای متعددی مانند طراحی، نقاشی، گرافیک، عکس، فیلم و ... همچنین هنرمندان متعددی در بخش های یاد شده، استفاده می شود تا جایی که قدرت و جذابیت بسیاری از تصاویر ساختگی از تصاویر واقعی قوی تر شده است. در همین راستاست که بسیاری معتقدند می توان این بازی ها را در دسته بندی هنرهای مجازی قرار داد. بر اساس همین منطق بود که در سال۲۰۱۱ و سپس در سال ۲۰۱۳ برای نخستین بار در فرانسه در گراند پاله تجلیلی از این بازی ها صورت گرفت. البته در آن زمان این بازی ها در قالب طراحی دیجیتال معرفی شد.

در فرانسه بلافاصله پس از ظهور بازی های ویدئویی سندیکایی کار سازمان دهی این بازی ها را عهده دار شد. امانوئل مارتن، رئیس این سندیکا معتقد است که بازی های ویدئویی فرهنگی کاملا متفاوت و حاصل تلاقی خلاقیت های هنری و نوآوری های فنی و فن آورانه می باشد. از دید وی روند خلق یک بازی ویدئوئی مستلزم آشنایی و شناخت حوزه های هنری مختلف و تسلط بر فناوری های روز می باشد و اکثر افراد سازنده این بازی ها به هر دو  حوزه تسلط دارند. در بخش دولتی نیز وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه بارها بر ضرورت حمایت از این بخش و این که حوزه بازی های ویدئویی یکی از عناصر جدی حوزه فرهنگی است، تاکید کرده است. در همین ارتباط حتی دو سال قبل "اکسل لومر"، وزیر مشاور در امور دیجیتالی فرانسه اعلام کرد که تا ۲۰ سال دیگر بازی های ویدئویی به عنوان یکی از بخش های تمام عیار در حوزه هنر به رسمیت شناخته خواهد شد.

مقامات فرانسوی در این بخش علاوه بر اظهار نظرهای حمایتی، در همین مسیر اقدامات نمادی مهمی نیز انجام داده اند به طور مثال در تجلیل رسمی از برخی از سازندگان بازی های ویدئویی که در فرانسه صاحب نام می باشند و زمانی که اخیرا موضوع اهدای مدال به آن ها مطرح شد،  مدال شوالیه در حوزه هنر و ادب اهدا کردند که از دید بسیاری نوعی شناسایی تلویحی آن ها از این بخش به عنوان یک بخش هنری تلقی می گردد. نکته جالب دیگر این که روز به روز بر شمار هنرمندان سرشناس در حوزه های مختلف (گرافیک، خط، فیلم و ...) که به این حوزه می پیوندند اضافه می شود به طور مثال "داوید بووی" یکی از نخستین هنرمندان سرشناس حوزه موسیقی است که در ساخت این بازی ها کمک کرده است. کار به جایی رسیده است که بسیاری از هواداران نظریه هنر بودن بازی های ویدئویی معتقدند که این بخش در واقع در اساس هنر و سپس سرگرمی است.

با این حال اختلاف بین این دو نظر کماکان شدید است. شایان ذکر است که در سال ۲۰۱۱ دیوان عالی امریکا رسما بازی های ویدئویی را به عنوان هنر به رسمیت شناخت. در نوامبر ۲۰۱۲ موزه هنرهای مدرن در نیویورک تصمیم گرفت تا ۱۴ بازی ویدئویی را به مجموعه آثار هنری خود بیافزاید. در فرانسه از سال ۲۰۰۶ وزارت فرهنگ و ارتباطات فرانسه بازی های ویدئویی را به عنوان نوعی بیان هنری به رسمیت شناخت. آن هایی که با معرفی این بازی ها به عنوان "هنر دهم" مخالفند معتقدند که هنر دهم در اصل به "هنرهای دیجیتالی" مانند انفوگرافی، طراحی وب و ... اطلاق می شود و بازی ویدئویی نیز در صورتی که یکی از بخش های ذیل این حوزه محسوب گردد، می تواند یکی از حوزه های هنر دهم تلقی شود.

کد خبر 982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =