آلمان از تجلیل مورخ صهیونیست منصرف شد

دولت آلمان از اعطای جایزه به مورخ صهیونیستی که به‌صورت سفارشی در تحقیقاتی جعلی، فاجعه نسل‌کشی مسلمانان بوسنی را انکار کرده بود،‌ منصرف شد.

به نقل از TRT، گیدئون گریف(Gideon Greif)، مورخ صهیونیست در زمینه هولوکاست تحقیقات زیادی انجام داده بود و به دلیل همین تحقیقات قرار بود جایزه ویژه‌ای را از دولت آلمان دریافت کند. گریف اخیراً گفته بود کشتار دسته‌جمعی مسلمانان در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ و در طول جنگ بوسنی، نسل‌کشی نبوده است.
خبرگزاری DPA  آلمان گزارش داد که وزارت امور خارجه از تصمیم خود برای اهدای نشان لیاقت آلمان به گیدئون گریف انصراف داده است. این خبر ابتدا توسط پورتال خبری بوسنیایی klix.ba  منتشر شد.
گریف عضو هیئت بین‌المللی مورخانی بود که در ماه ژوئن گزارشی طولانی منتشر کردند که نشان می‌داد کشتار هزاران مسلمان شهر سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ نسل‌کشی نیست.
این گزارش که به سفارش میلوراد دودیک (Milorad Dodik)، رهبر تندرو صرب‌های بوسنی تهیه شده بود، به‌طور گسترده توسط مورخان دیگر رد شد.
در پایان جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ در بوسنی، بیش از ۸۰۰۰ بوسنیایی، که بیشتر آنها مرد و پسر بودند، در اطراف سربرنیتسا توسط نیروهای صرب بوسنی قتل عام شدند.
ملاحظه:
-این اتفاق را هم به نوعی می توان در ادامه تلاش ها و اقدامات میلوراد دودیک، رهبر صرب های بوسنی دانست که اخیرا با اعلام خروج صرب ها از نهادهای اساسی بوسنی همچون ارتش و قوه قضائیه، جنجال ها و نگرانی های بسیاری را بوجود آورده است.
گمان بر این است: وی از هیچ تلاشی برای جدایی مشهود میان صرب ها و بوشنیاک ها دریغ نمی ورزد و با اذعان به اینکه از حمایت دوستان خود یعنی صربستان و روسیه و چین برخوردار است، در راه تحقق اهداف آرمان گرایانه و نژادپرستانه صربی خود، بسیار مصمم است، شاید به بهای ایجاد جنگ و درگیری و کشتاری دیگر در این سرزمین.
-اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۹ م نیز به پیتر هانتکه، نویسنده اتریشی که به نوعی حامی نسل کشی در بوسنی و هرزگوین بود، با واکنش های بسیاری در سراسر جهان مواجه شد.

سعید هاشمی

کارشناس بوسنی

۱۱ دی ۱۴۰۰

کد خبر 10336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =