ترکیه پیشنهاد میانجیگری در بحران بوسنی را داد

وزیر دفاع ترکیه در میان بحبوحه نگرانی‌ها درخصوص اقدامات جدایی‌طلبانه میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی، گفت که ترکیه آماده است تا به‌عنوان "میانجی" در بحران بوسنی عمل کند و هر کاری که در توانش است، برای تضمین ثبات انجام خواهد داد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، به گفته وزارت دفاع ترکیه، خلوصی آکار، وزیر دفاع این کشور در سفر این هفته خود به سارایوو، با همتای بوسنی خود، رئیس جمهوری و سایر مقامات این کشور دیدار کرد.
آکار پس از گفت‌وگوهایش به سی‌ان‌ان ترک اظهار کرد: ما بوسنی و هرزگوین را یکی می‌بینیم. ما هر کاری که در توانمان است، برای اتحاد و ثبات این کشور انجام داده‌ایم و به این کار ادامه خواهیم داد.
آکار بدون شرح جزئیات گفت: در صورت تمایل، ترکیه می‌تواند به‌عنوان "میانجی" در بوسنی و هرزگوین عمل کند.
در یک طرح غیرالزام آور که راه را برای جدایی از بوسنی هموار می‌کند، قانون‌گذاران صرب در اوایل ماه دسامبر به آغاز خروج جمهوری خودمختار صرب از نیروهای مسلح، سیستم مالیاتی و قوه قضاییه بوسنی، رای دادند.
بوسنی پس از جنگ ۱۹۹۲-۱۹۹۵ به دو منطقه خودمختار "جمهوری صربستان" و "فدراسیون"، تحت سلطه بوسنیایی‌ها و کروات‌ها تقسیم شد. این سه نهاد نشان دهنده ستون‌های کلیدی امنیت مشترک، حاکمیت قانون و نظام اقتصادی این کشور هستند.
ترکیه اعلام کرده است که رای قانونگذران صربی "غلط و خطرناک" بوده و می‌تواند "ثبات منطقه" را تهدید کند. آلمان هم از اتحادیه اروپا خواسته است تا دودیک را تحریم کند.
اکثر مسلمانان ترکیه روابط قوی و محکمی با بوسنی دارند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در حالی‌که روابط دوستانه‌ای با ریاست جمهوری سه‌جانبه بین قومی بوسنی دارد، در اغلب موارد، علی عزت بگوویچ، رهبر دوران جنگ بوسنی را تحسین کرده است.
دودیک می‌خواهد تمام اصلاحات انجام شده پس از جنگ را به عقب برگرداند و به قانون اساسی ۱۹۹۵ بازگردد که بر اساس آن دولت تنها توسط نهادهای اساسی نمایندگی می‌شد.
ملاحظه:
-بر اساس رویکرد تاریخ گرایانه، ردپای ترکان بواسطه ظهور و بروز عثمانی در منطقه بالکان و خصوصا جمهوری بوسنی و هرزگوین بسیار مشهود بوده و هست. هر چند که عثمانی بعد از حمله و فتح بلغارستان، وارد سرزمین بوسنی شد ولی بسیاری از اقدامات سیاسی و حاکمیتی خود را در لوای دین و مذهب، در این کشور به سرانجام رساند و شاید سابقه تاریخی همین امور است که تا امروز، حاکمان جمهوری ترکیه جدید هم به نوعی خود را پدرخوانده بوسنیایی ها می دانند، خصوصا شخص اردوغان.
-بوسنی، بی شک یک پایگاه سیاسی، دینی، فرهنگی و اجتماعی مهم و مستحکم برای حاکمیت سیاسی و مذهبی ترک ها در شرق اروپا بشمار می رود و بر اساس شواهد و قرائن موجود، ترک ها برنامه های زیربنایی و هدفمند زیادی را و آن هم در فواصل زمانی مشخص-کوتاه –میان و –بلند مدت در این سرزمین، طراحی و عملیاتی کرده و خواهند کرد که به نوعی اجراء این سیاست های کلان در راستای نوعثمانی گرایی می باشد.
-اینکه بحث میانجیگیری ترکیه در حوادث اخیر در بوسنی، توسط وزیر دفاع این کشور مطرح می شود، گمان می رود: که به یک نوعی نشان دهنده حمایت تمام قد و نظامی ترکیه در پاسخ به اقدامات و تحرکات میلوراد دودیک صرب است.
-بنابر اذعان مقامات رسمی ترکیه: یکپارچگی بوسنی و هرزگوین برای ایشان مهم بوده و سرزمین بوسنی و هرزگوین را به عنوان یک جامعه واحد قلمداد می کنند.
کشور ترکیه به‌عنوان بخشی از  منطقه بالکان، اهمیت زیادی برای ثبات و یکپارچگی بوسنی و هرزگوین قائل است و همواره در تلاش است تا از هر فرصتی برای بهبود روابط خود با بوسنی و هرزگوین در زمینه‌های موجود، به ویژه در عرصه دفاعی و امنیتی نیز استفاده کند.

سعید هاشمی
کارشناس بوسنی
۸ دی ۱۴۰۰

کد خبر 10337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =