حرکت رژیم صهیونیستی بر شکاف‌های قومی در بالکان

در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی به بهانه زنده نگه داشتن یاد نسل‌کشی‌ها در سطح جهان، تاکید ویژه‌ای بر اختلافات قومی و وقایع تاریخی در بالکان و خصوصا جنایات رخ داده در فاجعه سربرنیتسا داشته است.

در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی به بهانه زنده نگه داشتن یاد نسل‌کشی‌ها در سطح جهان، تاکید ویژه‌ای بر اختلافات قومی و وقایع تاریخی در بالکان و خصوصا جنایات رخ داده در فاجعه سربرنیتسا داشته است. در گزارش روزنامه الکترونیکی بوسنیا دیلی آمده است: «اخیرا مرکز یادبود سربرنیتسا روز بین‌المللی یادبود هولوکاست را به شکلی نمادین گرامی داشت و پیام‌های «دیگر هرگز» و «همه با هم به یاد می‌آوریم» را منتشر کرد. مرکز یادبود، ویدئوی کوتاهی را از بازماندگان نسل کشی سربرنیتسا منتشر کرد که در سکوت پیام‌هایی را به افتخار شش میلیون یهودی کشته شده در هولوکاست نشان می‌داد. بازماندگان نسل‌کشی سربرنیتسا با شعارهای: «دیگر هرگز»، «همه با هم به یاد می‌آوریم»، «اگر برای هر قربانی هولوکاست یک دقیقه سکوت می‌کردیم، ۱۱ سال و نیم سکوت لازم بود»، این پیام را مخابره کردند که کشته شدگان در هولوکاست همیشه در یاد خواهند ماند».

در طرف مقابل، از سه سال پیش جمهوری صربسکا، کمیسیونی را به ریاست یک مورخ و پژوهشگر یهودی هولوکاست تشکیل داده است تا نسبت به گزارش پیشین از جنایت رخ داده در سربرنیتسا بازنگری کند و ضمن انجام پژوهش‌های جدید، جنایات احتمالی در قبال صرب‌ها را نیز در آن بگنجاند.

ایفای نقش رژیم صهیونیستی در هر دو سوی درگیری نشان‌گر سرمایه‌گذاری آنان بر شکاف‌های قومی موجود در بالکان است که می‌تواند در آینده، مجددا آتش اختلافات را در این منطقه شعله‌ور سازد. اگرچه در سطح عموم جامعه، مردم عکس‌العملی نسبت به این تحرکات ندارند، اما در بلند مدت و در بزنگاه‌های سیاسی-اجتماعی امکان تبدیل شدن این شکاف‌ها به شکاف‌های سیاسی را افزایش می‌دهد.

اخیرا الی تاوبر، مشاور فرهنگ و دین جامعه یهودی بوسنی و هرزگوین، در سخنرانی در شهر بیهاچ، به مناسبت روز یادبود هولوکاست، گفت: «حدود ۷۰ درصد از یهودیان سارایوو در طول جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند، اما با وجود این واقعیت، از آن زمان تاکنون هیچ اعتراض آشکاری نسبت به یهودستیزی در این شهر وجود نداشته است».

تاوبر توضیح داد که: «مکان های اعدام یهودیان فقط یاسنوواچ و آشویتس نبوده‌اند. اولین اردوگاه Kruscica در نزدیکی شهر Vitez در بوسنی و هرزگوین بود که چند هزار نفر از سارایوو به آنجا منتقل شدند اما ما به ندرت از آن صحبت می کنیم. حدود ۵۵۰ زن و کودک از سارایوو در جاکوو بودند، اینها اردوگاه‌هایی هستند که ما فراموش کرده‌ایم. حدود ۷۰ درصد از ساکنان یهودی شهر سارایوو در هولوکاست جان باختند. در آن زمان بود که بسیاری از مردم فقط به خاطر یهودی بودن ناپدید شدند.

امروزه جامعه یهودیان در بوسنی و هرزگوین حدود ۷۰۰ عضو دارد و تخمین زده می شود که در مجموع حدود ۱۰۰۰ یهودی در این کشور زندگی می‌کنند. او همچنین از موقعیت فعلی یهودیان در بوسنی و هرزگوین انتقاد کرد و از عدم امکان نامزد شدن ایشان برای پست ریاست جمهوری بر اساس قانون اساسی ابراز نارضایتی کرد».

 به رغم جمعیت اندک جامعه یهودیان در بوسنی و هرزگوین، وزن حضور ایشان در بعد رسانه‌ای و همچنین تعدد اماکن مذهبی و نقش آفرینی ایشان در محافل فرهنگی، قابل توجه است.

 دادگاه اروپایی حقوق بشر در دو پرونده علیه بوسنی و هرزگوین حکم داد. این احکام به این دلیل بود که قانون انتخابات با عدم اجازه دادن به اقلیت‌های ملی برای کاندیداتوری برای پست ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، تبعیض قائل می‌شود، زیرا قانون اساسی این کشور حکم می‌کند که شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین متشکل از یک عضو بوسنیایی، یک صرب و یک کروات است و هیچ امکانی برای کاندیداتوری سایر قومیت‌ها برای پست ریاست جمهوری وجود ندارد.

کد خبر 11798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =