دانشجویان کمتر و کمتر در دانشگاه توزلا، بیشترین علاقه به پزشکی، داروسازی و مهندسی برق

سال به سال تعداد دانشجویان جدیدی که در دانشگاه توزلا (سومین شهر بزرگ بوسنی و هرزگوین) ثبت نام می کنند در حال کاهش است. پس از اولین مهلت ثبت نام، بیش از هزار صندلی در این موسسه آموزش عالی رایگان خالی باقی مانده و تا کنون متقاضیان، بیشترین علاقه را به رشته های پزشکی و مهندسی برق نشان داده اند.

اولین دوره ثبت نام مقطع کارشناسی در دانشگاه توزلا درحالی به پایان رسید که ۱۱۳۷ دانشجو (حدود ۵۰% ظرفیت) در آن ثبت نام کردند. کمترین علاقه امسال برای تحصیل در دانشکده علوم، ریاضی و فلسفه، یعنی گروه های تاریخ و زیست شناسی آن بود.

اعداد رسمی همچنین نشان می دهد که روند کاهش تعداد دانشجویان ثبت نام شده در این موسسه آموزش عالی دولتی در کانتون توزلا هر سال ادامه دارد. حاجیگراهیچ رئیس دانشگاه توزلا دلیل این امر را کاهش تعداد دانش آموزان دبیرستانی می داند که پس از اتمام تحصیلات متوسطه، حق ثبت نام در مقاطع دانشگاهی را کسب می کنند.

علاوه بر این، دلایل دیگری نیز وجود دارد که باعث کاهش تعداد دانشجویان در دانشگاه های دولتی می‌شود. از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مهاجرت و خروج جمعیت از بوسنی و هرزگوین، وضعیت دشوار اقتصادی، و در کنار این ها، افتتاح دانشکده‌های خصوصی اشاره کرد.

منبع:

https://www.klix.ba/vijesti/bih/sve-manje-studenata-na-univerzitetu-u-tuzli-najvece-interesovanje-za-medicinu-i-elektrotehniku/220805082

ملاحظه:

روند کاهش ثبت نام در رشته های علوم انسانی در اکثر دانشگاه های بوسنی و هرزگوین اتفاق افتاده است. کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سارایوو انتظار دارد نهایتا ۴ یا ۵ دانشجوی جدید را در مقطع کارشناسی جذب کند. این شرایط حتی برای رشته هایی مثل زبان ترکی و آلمانی که بازار کار مناسبی در بوسنی و هرزگوین دارند نیز وجود دارد. در سالهای گذشته حدود ۱۲۰ دانشجو بر سر تقریبا ۳۰ صندلی رشته زبان ترکی دانشگاه سارایوو رقابت می کردند که امسال در مجموع حدود ۳۰ دانشجو متقاضی ثبت نام در این رشته بوده اند.

کد خبر 13246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =