۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

ویدئویی در شبکه های اجتماعی بنگلادش منتشر شده که در آن، چهار مرد به زبان بنگلا علیه شهروندان خارجی، اعضای حزب حاکم (عوامی لیگ) هندوها و بودائیان، شهروندان آمریکایی، مراکز دولتی و نظامی تهدیداتی را بیان می ­کنند.

اخیرا (۹ آگوست-۱۸ مرداد ۱۳۹۸) پس از دستگیری پنج نفر مظنون (در شهر داکا) مرتبط با گروه تروریستی (Neo-JMB)-جماعت مجاهدین بنگلادش که در مرگبارترین حمله تروریستی جنوب آسیا (در بنگلادش سال ۲۰۱۶) مشارکت داشتند و طی آن ۲۹ نفر کشته شدند- ویدئویی در شبکه های اجتماعی بنگلادش منتشر شده که در آن، چهار مرد (به زبان بنگلا) علیه شهروندان خارجی، اعضای حزب حاکم (عوامی لیگ) هندوها و بودائیان، شهروندان آمریکایی، مراکز دولتی و نظامی تهدیداتی را بیان می­کنند در حالیکه در زمینه ی پشت سر آنان پرچم داعش قرار دارد. افراد حاضر در فیلم مجهز به اسلحه و جلیقه­های انتحاری بوده و چهره های آنان به صورت کامل پوشیده است. مقامات دولت بنگلادش -در یک کنفرانس خبری- اعلام کردند این ویدئو به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اجازه­نخواهند داد هیچ گروه تروریستی در بنگلادش حضور و فعالیت داشته باشد. البته هنوز مشخص نشده این فیلم در بنگلادش فیلمبرداری شده یا خیر؛ اما در هر حال واحد ضد تروریسم بنگلادش گفته بررسی های لازم انجام خواهد شد.

توضیح:

نکته­ی قابل تامل در خصوص این ویدئو این است که در سال ۲۰۱۶ نیز، پیش از حمله تروریستی ویدئویی منتشر شد که دقیقا در آن ۵ مردی که به کافه حمله کردند در فیلم حضور داشتند و در آن زمان نیز مقامات دولت بنگلادش، حضور داعش را انکار کردند. البته در حال حاضر دولت بنگلادش در خصوص مسائل امنیتی و تروریستی در تعامل نزدیک با سازمانهای امنیتی هند می باشد و به نظر می رسد تجربه­ی حادثه­ی سال ۲۰۱۶، آنان را نسبت به گذشته هوشیارتر ساخته است. اما در هر حال تراکم بالای جمعیت در بنگلادش -خصوصا در پایتخت این کشور با حدود ۱۵ میلیون نفر- امکان هر گونه نظارت، کنترل و واکنش سریع را مشکل می­سازد. لذا با توجه به برنامه ریزی داعش برای حضور در این منطقه و مشکلات ساختاری موجود و زمینه­ی مناسب برای فعالیت گروههای افراطی (فقر، محرومیت، عدم آگاهی، بی ثباتی سیاسی و مسائلی از این دست) احتمال وقوع یک حادثه ی تروریستی نظیر آنچه در سریلانکا اتفاق افتاد چندان دور از ذهن نخواهد بود.

همچنین باید این ملاحظه را در نظر داشت که ماه گذشته سازمان ملل هشداری را مبنی بر احتمال وقوع حملات تروریستی در آسیای جنوبی، جنوب شرقی و اروپا -تا پیش از پایان سال میلادی- منتشر کرد. در این گزارش ۲۴ صفحه ای که توسط کمیته ضد تروریسم شورای امنیت سازمان ملل متحد- و براساس تحلیلهای اطلاعاتی کشورهای عضو- منتشر شده[۱]، این مطلب مورد تاکید قرار گرفته که گروه داعش پس از شکست در سوریه به دنبال آرایش مجدد، جذب نیرو و آغاز دور جدیدی از حملات تروریستی است. در گزارش مذکور این پیش بینی آمده که احتمال هر گونه ناآرامی تا پیش از پایان سال میلادی وجود دارد.

 

[۱] - دسترسی به متن کامل گزارش از طریق این پیوند میسر است:

https://undocs.org/S/۲۰۱۹/۵۷۰

کد خبر 1334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =