نظام آموزشی پیچیده بوسنی و هرزگوین

کشور بوسنی و هرزگوین به رغم مساحت کم و جمعیت اندک، ساختار آموزشی پیچیده‌ای دارد که منبعث از ساختار سیاسی پیچیده آن است.

کشور بوسنی و هرزگوین به رغم مساحت کم و جمعیت اندک، ساختار آموزشی پیچیده‌ای دارد که منبعث از ساختار سیاسی پیچیده آن است. این کشور از دو موجودیت سیاسی مجزا یعنی جمهوری صربسکا و فدراسیون بوسنی و هرزگوین تشکیل شده که خود فدراسیون دارای 10 کانتون مستقل است که هرکدام دولت و پارلمان خود را داشته و به همین ترتیب نظام آموزشی مستقلی نیز دارند.

علاوه بر نظام آموزشی متفاوت، منابع درسی نیز در این کانتون‌ها متفاوت است و عموما برای هر عنوان درسی 5 (یا بیشتر) کتاب دارای مجوز برای تدریس وجود دارد که بنابر نظر معلم در کلاس تدریس می شود. برای مثال برای درس ریاضی در کانتون سارایوو در یکی از مقاطع دبیرستان، 7 عنوان کتاب با نویسنده و ناشر متفاوت مجوز تدریس دارد.

لیست کتب درسی مورد تایید آموزشی در مقاطع مختلف بالغ بر 43 صفحه A4 است که سالانه بروزرسانی می‌شود. برای مقطع اول ابتدایی 50 عنوان کتاب درسی (غیر از کتب کار) در لیست مورد تایید، وجود دارد.

باید افزود که انواع مدارس و هنرستان‌ها هرکدام منابع خاص خود را دارند. البته دولت این کشور به دنبال راهکاری برای ایجاد وحدت رویه و کاستن از تعداد زیاد کتاب‌ها است. برای مثال شهرداری سارایوو امسال اقدام به توزیع رایگان کتب درسی در برخی مقاطع نمود که خود می‌تواند در معیار قرار گرفتن تعدادی کتب خاص موثر باشد.

یکی از دروسی که در آن به موضوع ایران در مقاطع مختلف اشاره شده، درس تاریخ است. البته در کتب جمهوری صربسکا وزن بیشتری به ایران در کتب تاریخ داده شده است. در سال‌های اخیر بحث ایران در کتب درسی فدراسیون بوسنی و هرزگوین کمرنگ شده و از وقت اختصاص یافته برای تدریس آن نیز کاسته شده است. برای مثال در کلاس ششم، پیشتر 45 دقیقه زمان برای تدریس و معرفی پرشیا در نظر گرفته شده بود اما اکنون می بایست ذیل عنوان درسی ارتباط شرق و غرب، پرشیا، اسرائیل و فنیقی‌ها در همان 45 دقیقه تدریس شود.

کد خبر 13342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =