سالی موفق برای موزه “دوران کودکی جنگ”در سارایوو

موزه دوران کودکی جنگ در سارایوو، نگهبان خاطرات کودکان با درگیری ها و وحشت از جنگ، سال گذشته را با تعداد زیادی بازدید و اجرای پروژه های متعدد با موفقیت به پایان رساند.

سال 2022، بیش از 10،000 نفر از این نمایشگاه در موزه ی مذکور بازدید کردند که تجربه بی نظیر بزرگ شدن در جنگ را تداعی می کند. اگرچه مکان تغییر می کند، اما اثر شخصی موزه همیشه ثابت باقی می ماند، یعنی جمع آوری و جاودانه ساختن وسایل شخصی، تکه های لباس، اسباب بازی ها، داستان ها، شهادت های صوتی و تصویری، عکس ها، نامه ها و نقاشی های کودکان بازمانده از جنگ.
میرلا گکو، مدیر پروژه موزه به خبرگزاری فنا”FENA”  گفت: که آنها در سال 2022 یک سری فعالیت ها را اجرا کردند. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر فضای نمایشگاه، به فعالیت های آموزشی نیز می پردازند، اما دائماً فعالیت های مرتبط با بهبود جامعه را سازماندهی می کنند.
وی درباره فعالیت های نمایشگاهی گفت:علاوه بر نمایشگاه دائمی در سارایوو، نمایشگاهی در کیف نیز داشتند، اما به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین، نمایشگاه برای بازدید عموم بسته شد.
وی تاکید کرد: این موزه پنج نمایشگاه خارجی دارد و یک نمایشگاه هم اکنون در هلند در حال برگزاری است. به ویژه به این واقعیت افتخار می کند که موزه در یک کنفرانس بین المللی بزرگ برای موزه ها که در ماه اوت در پراگ برگزار شد و در آن غرفه نمایشگاهی داشتند، شرکت کرد.
گکو گفت:موزه از طریق پروژه های مختلف بدهی خود را به جامعه بازپرداخت می کند و امسال آنها اقدامی را برای توزیع 2200 بسته هدیه دوستی ترتیب دادند که برای کودکان اوکراینی و پناهندگان در لهستان ارسال می شود. سال گذشته نیز آنها بسته های هدیه را برای کودکان در حال حرکت و کسانی که در مرکز پذیرش موقت یوشیواک  “Ušivak” و سایر کمپ های پناهندگان مستقر بودند، جمع آوری کردند. 
گکو در ادامه یادآور شد: خوشحالیم که مردم بوسنی و هرزگوین به ما اعتماد دارند و همراه با ما می‌خواهند دوران کودکی برخی از کودکان دیگر را که در حال حاضر در جنگ هستند، زیباتر کنند. 
موزه دوران کودکی جنگ از زمان تأسیس خود به طور فعال در این سطوح فعالیت می‌کند و در این راستا به کار خود ادامه خواهد داد و این تنها موزه در بوسنی و هرزگوین است که توسط شورای اروپا اعطا شده و در میان متخصصان به عنوان موزه ای شناخته می شود که چیزهای باورنکردنی، ساخته است.


  https://sarajevotimes.com/a-successful-year-for-the-war-childhood-museum-in-sarajevo/ 

January 3, 2023
 

ترجمه و تنظیم: سعید هاشمی

کارشناس توسعه روابط فرهنگی بوسنی و هرزگوین
 


 

کد خبر 14174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =