حسین افندی کاوازوویچ: جامعه اسلامی باید در برابر تلاش هایی برای تقلیل قوم بوشنیاک به یک گروه مذهبی شدیدا مقاومت کند

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین تاکید کرد که این جامعه باید با تلاش ها برای ساکت کردن آن مقابله و همچنین در برابر تلاش‌ ها برای تقلیل قوم بوشنیاک به یک گروه مذهبی و متراکم کردن آنها در مناطقی تحت محاصره که پیش‌ بینی سرنوشتشان امری دشوار نخواهد بود، شدیدا مقاومت کند.

وی دو روز پیش در جلسه مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در سارایوو اظهار داشت: "شرایط کنونی بسیار پیچیده است. در کشوری که ما در آن زندگی می کنیم در بیش از 70 درصد از خاک آن از حقوق اولیه بشر محروم هستیم. نام قومی ما انکار می شود تا ما را به یک گروه مذهبی تقلیل دهند. ما را از حقوق فرهنگی خود و از حق ساختن بناهای مذهبی محروم می سازند و اموال خصوصی و وقفی ما را مورد تعرض قرار داده اند. ما تحت تهدید دائمی درگیری و بقای کشور زندگی می کنیم. این تهدید ناشی از جدایی طلبی، تجلیل از جنایتکاران جنگی، انکار جنایات جنگی و ترویج گروه ها و انجمن هایی با برنامه های فاشیستی است. هیچ واکنشی از سوی مقامات و نهادها و دادگاه های داخلی و بین ‌المللی، دفتر نماینده عالی جامعه بین الملل و سفارت‌ های خارجی در بوسنی و هرزگوین نسبت به همه این موارد وجود ندارد یا اگر هم باشد اغلب تشریفاتی است."

کاوازوویچ اضافه کرد: " مبارزه ما برای بوسنی و هرزگوین آزاد و دمکراتیک فقط و بیش از همه به خودمان بستگی دارد. ما باید الگوواره ای را تغییر دهیم که رویکردمان نسبت به کشور، دولت، جامعه و منافع و اموال و امور عمومی بر آن استوار است. ما باید قویا بر آزادی مردم، آزادی بیان عمومی، مسئولیت اداره امور عمومی، شفافیت حکمرانی، شفافیت مصرف بودجه عمومی، صلح، حقوق بشر و حق برخورداری از خودمختاری فرهنگی و دینی خود پافشاری کنیم."

منبع: (وبسایت فاکتور، اسلوبوجنیه) – 5/10/1401

کد خبر 14214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =