دو زن دانشمند بنگلادشی در فهرست 100 چهره برتر علمی آسیا قرار گرفتند. این دو چهره برتر علمی خانم ها پروفسورغوصیه وحید النساء چودهوری در رشته جانورشناسی و شیجوتی شاها در رشته میکروبیولوژی از دانشگاه داکا هستند. مجله علمی و فناوری «Asian Scientist» منتشره در سنگاپور این فهرست را ارائه و معرفی کرده است. این مجله از سال 2016 هر ساله فهرست 100 دانشمند برتر آسیا را منتشر می کند که اخیرا لیست سال 2023 را منتشر کرده است.

دو زن دانشمند بنگلادشی در فهرست 100 چهره برتر علمی آسیا قرار گرفتند. این دو چهره برتر علمی خانم ها پروفسورغوصیه وحید النساء چودهوری در رشته جانورشناسی و شیجوتی شاها در رشته میکروبیولوژی از دانشگاه داکا هستند.

مجله علمی و فناوری «Asian Scientist» منتشره در سنگاپور این فهرست را ارائه و معرفی کرده است. این مجله از سال 2016 هر ساله فهرست 100 دانشمند برتر آسیا را منتشر می کند که اخیرا لیست سال 2023 را منتشر کرده است.

خانم وحید النساء چودهوری مطالعات متعددی در مورد آلودگی پلاستیک و اثرات مضر آن بر طبیعت و زندگی انسان ها انجام داده است. شیجوتی شاها مدیر سازمان غیرانتفاعی بنیاد تحقیقات سلامت کودک (CHRF) است. او اولین کسی بود که الگوی ژنتیکی ویروس کرونا را در بنگلادش فاش کرد.

پرتهوم الو امروز با هر دو دانشمند و چهره برتر علمی گفتگو کرده است. خانم وحید النساء چودهوری در باره انتخاب خود گفت: «هر گونه موفقیت احساس مسئولیت جدیدی ایجاد می کند. من احساس افتخار می کنم که در این لیست قرار گرفتم.» شیجوتی شاها هم فکر می کند که با کسب این عنوان و موفقیتف این پیام به جهان مخابره خواهد شد که بنگلادش و زنان بنگلادشی در حال پیشرفت و حرکت به جلو هستند. او گفت: « در این لیست هر دو نفر از بنگلادش زن هستند. این، پیام خوبی برای بنگلادش خواهد داشت و زنان بیشتری در کار علمی جلو خواهند آمد».

منبع : روزنامه های پرتهوم الو، جوگانتر، کالِر کانتهو و شبکه های تلویزیونی 24 و دی بی سی نیوز – دوشنبه 12 ژوئن 2023

کد خبر 15930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =