سنجش افکار عمومی بوسنی و هرزگوین در خصوص رسانه های مورد اعتماد در حوزه سیاسی

در بخشی از یک نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی center for insights in survey research به سفارش موسسه بین المللی جمهوری خواهان در سال 2022 انجام شده، نظر مردم بوسنی و هرزگوین در خصوص دریافت اخبار و اطلاعات سیاسی و رسانه های مورد اعتماد ایشان در این حوزه دریافت شده است.

  • چقدر به دریافت اخبار و اطلاعات سیاسی علاقه مند هستید؟

سنجش افکار عمومی بوسنی و هرزگوین در خصوص رسانه های مورد اعتماد در حوزه سیاسی

همانگونه که در این نظرسنجی مشخص است، مردم بوسنی و هرزگوین کمترین علاقه مندی را به دریافت اخبار و اطلاعات سیاسی در میان کشورهای حوزه بالکان دارند که این موضوع نشان از سیاست زدگی مردم این کشور دارد. همچنین تمایل ایشان به دریافت این دست اخبار در سال 2022 نسبت به سال 2020 اندکی افزایش یافته است. دیگر نکته آن که بوسنی تنها کشور منطقه است که در بازه زمانی مورد بررسی، تمایل مردم برای دریافت اخبار سیاسی بیشتر شده است که این موضوع می تواند تحت تاثیر انتخابات عمومی برگزار شده در ماه های پایانی سال 2022 باشد.

این درحالی است که می توان گفت تمام ارکان زندگی اجتماعی مردم بوسنی و هرزگوین متاثر از فضای سیاسی این کشور است.

  • معمولا از کدام پلتفرم رسانه ای برای دریافت اخبار سیاسی استفاده می کنید؟

سنجش افکار عمومی بوسنی و هرزگوین در خصوص رسانه های مورد اعتماد در حوزه سیاسی

همانگونه که مشاهده می شود، بیش از 50 درصد مردم بوسنی و هرزگوین اخبار سیاسی را از تلویزیون دریافت می کنند، اگرچه که اقبال به تلویزیون در دو سال اخیر کمتر شده و مردم بیشتر به اخبار منتشره در اینترنت و شبکه های اجتماعی روی آورده اند.

  • شما به کدام رسانه مشخص، همچون شبکه تلویزیونی، ایستگاه رادیویی، روزنامه، وبسایت و غیره، برای دریافت اطلاعات سیاسی اعتماد دارید؟

سنجش افکار عمومی بوسنی و هرزگوین در خصوص رسانه های مورد اعتماد در حوزه سیاسی

مردم بوسنی و هرزگوین بیشترین اعتماد را برای دریافت اخبار سیاسی به تلویزیون های این کشور دارند. از میان ده رسانه انتخاب شده، تنها سایت خبری Klix در میان انتخاب های مردمی وجود دارد و باقی موارد، همگی از تلویزیون های این کشور هستند. باید در نظر داشت در این نظرسنجی، قومیت های صرب، بوشنیاک و کروات تفکیک نشده و آمار بصورت جمعی محاسبه شده است.بیشترین اعتماد به تلویزیون BN TV وجود دارد که در شهر بیلینیا در شرق بوسنی و هرزگوین و در مرز کشور صربستان مستقر است و اکثر شهروندان این منطقه از قوم صرب بوسنی هستند. این شبکه تلویزیونی مهمترین رسانه تصویری و شنیداری در موجودیت جمهوری صربسکا کشور بوسنی و هرزگوین می باشد.پس از آن تلویزیون ملی بوسنی و هرزگوین (BHRT) و سپس تلویزیون فدرال این کشور (FTV) قرار می گیرند.پس از تلویزیون حیات که با شبکه های مختلف، رسانه نزدیک به قوم بوشنیاک بوسنی و هرزگوین محسوب می شود، تلویزیون RTRS قرار دارد که این شبکه نیز تلویزیون رسمی منطقه جمهوری صربسکا بوسنی و هرزگوین است.

تحلیل:

باتوجه به نتایج این نظرسنجی، مردم بوسنی و هرزگوین همچنان به تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر و مورد اعتماد می نگرند. لذا ارتباط با تلویزیون های این کشور برای تصویرسازی واقعی از کشورمان خصوصا در حوزه اخبار و اطلاعات سیاسی بسیار با اهمیت است.تلویزیون های وابسته به قوم صرب بوسنی و هرزگوین آمار مخاطبین بالایی دارند لذا میبایست در کنار همکاری با تلویزیون های ملی این کشور، با تلویزیون های BN TV و RTRS نیز همکاری ها تقویت گردد.رایزنی فرهنگی کشورمان تاکنون با تلویزیون های BHRT(N1)، RTRS، Face TV، FTV، TVSA، BIR TV، Vogosca و Visoko همکاری داشته و برنامه های با موضوع ایران از این تلویزیون ها پخش شده است. همچنین با مدیران تلویزیون های Hayat، BHRT، TVSA، BIR TV و Visoko ملاقات انجام شده و زمینه های همکاری بررسی شده است.

منبع:

 https://www.iri.org/resources/2022-western-balkans-regional-survey-january-february-2022/

کد خبر 16117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =