چهارمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو برگزار شد

چهارمین رژه غرور روز شنبه 24 جون 2023 در سارایوو برگزار شد و تعداد اندکی از سیاستمداران از آن حمایت کردند.

چهارمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو برگزار شد

در صفوف رنگارنگ شهروندانی که از موزه تاریخ به سمت تئاتر ملی در سارایوو حرکت کردند، تنها چند سیاستمدار دیده می شدند، یعنی کسانی که مدت‌هاست به عنوان مبارزان برای حقوق همه شهروندان بوسنی و هرزگوین، معرفی شده اند.مانند هر سال، سیاستمداران «حزب ما»، تنها حزب در بوسنی و هرزگوین که به وضوح موضع خود را در مورد جمعیت LGBT بیان کرد، امروز در راهپیمایی حضور داشتند، حمایت از کسانی که در بوسنی و هرزگوین به حاشیه رانده شده اند. ادین فورتو وزیر ارتباطات و حمل و نقل در این راهپیمایی حضور داشت.

اعتراض مدنی

فورتو از شرکت کنندگان در این راهپیمایی حمایت کرد: من پیامی از مدارا، مبارزه و اعتراض می فرستم. او گفت که این راهپیمایی بیش از هر چیز یک اعتراض مدنی است.فورتو گفت: «بسیار مهم است که ما برای حقوق کسانی که فکر می‌کنند در معرض تهدید هستند و کسانی که واقعاً مورد تبعیض قرار گرفته‌اند مبارزه کنیم... امروز من پیامی از مدارا، مبارزه و اعتراض می‌فرستم».دوشکا جوریشیچ، معاون وزیر حقوق بشر و پناهندگان، از شرکت کنندگان حمایت کرد، وی گفت که از هر راهپیمایی که در سارایوو برگزار می شود، حمایت می کند.

چهارمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو برگزار شد

او گفت: «تا به حال، من همیشه به عنوان شخص حقیقی و در حال حاضر نیز به عنوان معاون وزیر حقوق بشر و پناهندگان در این مراسم حاضر هستم، و متقاعد شده‌ام که این مکان مناسبی است که امروز باید در بوسنی و هرزگوین در آن حضور داشته باشم».نخست وزیر کانتون سارایوو و یکی از اعضای حزب ما، نیهاد اوک، در تظاهرات حضور داشت و گفت که خوشحالم که سارایوو شهری باز است که می توان در آن رژه غرور برگزار کرد.نماینده «حزب ما» در مجلس کانتون سارایوو، ویلدانا بشلیجا، نیز در اعتراض مدنی امروز با هدف مبارزه برای حقوق دگرباشان شرکت کرد.دامیر نیکشیچ نماینده مجلس نمایندگان با بنر «نفرت ارزش خانوادگی نیست» وارد رژه غرور شد.

نیکشیچ گفت: «قبل از راهپیمایی، صحبت های زیادی در مورد حزب SDP و نگرش آنها نسبت به بوسنی و هرزگوین وجود داشت. رژه غرور در حال برگزاری است، اما آنها رسما سکوت می کنند. شهردار آنها (شهردار سارایوو)، بنیامینا کاریچ، از روشن کردن تالار شهر به رنگ های رنگین کمان خودداری کرد و بدین ترتیب نشان داد که شجاعت هدایت مردم سارایوو را به جامعه ای دموکراتیک تر و دفاع از این گروه به حاشیه رانده را ندارد. با این حال، ما موفق شدیم با اعضای SDP در رژه ملاقات کنیم، اما فقط با سه نفر از آنها. نماینده کانتون، ساشا ماگازینوویچ به همراه رئیس باشگاه نمایندگان SDP در کانتون سارایوو و وزیر سابق، داوور چیچیچ و عضو هیئت نظارت حزب SDP، آلدین کریوان در رژه حضور داشتند».

«مردم به خیابان ها آمدند تا از کسانی حمایت کنند که حقوق اولیه انسانی آنها توسط افرادی به چالش کشیده شده است. آنها از طریق تولد گرایش خود را بدست می آورند، هیچ کس نمی تواند آنها را به شما بدهد یا از شما بگیرد. ما می خواهیم امروز این پیام را به دولت ارسال کنیم. از طرف دیگر، قانون اساسی بوسنی و هرزگوین به حقوق بشر در مقدمه اشاره می کند، حقوق و آزادی ها و همه کسانی که به آنها احترام می گذارند نمی توانند نکته ای علیه راهپیمایی امروز داشته باشند».

در این راهپیمایی دیپلمات‌های خارجی نیز حضور داشتند:

یکی از آن ها مایکل مورفی سفیر آمریکا بود که گفت امروز روزی است که باید جمعیت دگرباشان جنسی را به رسمیت بشناسیم و به حقوق آنها احترام بگذاریم.

چهارمین رژه غرور (راهپیمایی همجنسگرایان) در سارایوو برگزار شد

رئیس هیئت اتحادیه اروپا در بوسنی و هرزگوین، یوهان ساتلر، گفت که ما باید به همه تفاوت ها احترام بگذاریم.او گفت: «ما همه متفاوت هستیم. در میان ما مذاهب، ملیت‌ها و کسانی که دوستشان داریم، متفاوت هستند. در بوسنی و هرزگوین ما هنوز با شناخت افراد LGBT مشکل داریم، اما من مشتاقانه منتظر راهپیمایی امروز هستم».برخلاف سال گذشته، به نظر می رسد امسال نفرت کمتری از سوی سیاستمداران در شبکه های اجتماعی منتشر شده است. حکمی که Jasmina Bišćević Tokić (SDA) برای اظهارات خود در چند سال پیش دریافت کرد قطعاً به این امر کمک کرده است.سال گذشته اعضای «حزب نیپ» نظرات رادیکال و غیرقابل قبول خود را حتی در سایت رسمی این حزب منتشر کردند که با انتقاد شدید مردم مواجه شد. ما امسال اظهار نظر زیادی از آن ها ندیدیم.

منبع: سایت خبری کلیکس-3/4/1402

https://www.klix.ba/vijesti/bih/politicari-na-povorci-ko-je-danas-u-sarajevu-pokazao-hrabrost-i-podrzao-marginalizovane-gradjane/230624091

کد خبر 16204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =