بیانیه مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین در خصوص فلسطین

مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین روز شنبه مورخ 23 دسامبر 2023 در جلسه عادی خود در سارایوو بیانیه ای را در خصوص فلسطین تصویب کرد.

در این سند آمده است: " مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین خواستار توقف فوری خشونت علیه غیرنظامیان در غزه و سایر مناطق فلسطین و دستیابی به صلح پایدار و عادلانه در سرزمین مقدس است. مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین از همه بازیگران بین المللی، رهبران مسلمان و مقامات دینی از همه ادیان می خواهد که قاطعانه وارد عمل شوند تا مارپیچ خشونت در سرزمین مقدس متوقف شود و صلح نه تنها بین فلسطین و اسرائیل بلکه در میان پیروان معنوی ابراهیم (ع)، جد پیامبران توحید نیز حاکم شود. مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین حملات به غیرنظامیان در مجاورت غزه و گروگان گرفتن غیرنظامیان را به شدت محکوم می کند و خواستار آزادی آنها و همچنین آزادی هزاران زندانی غیرقانونی به ویژه زنان و کودکان است. مقاومت در برابر اشغال نمی تواند توجیهی برای ارتکاب جنایات باشد همانطور که دعوت به مبارزه با تروریسم نمی تواند توجیهی برای کشتار غیرنظامیان و مجازات دسته جمعی باشد. هر جرمی باید تحت تحقیقات مستقل و هدف فرآیندهای قضایی مستقل قرار گیرد. مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین حملات وحشیانه به غیرنظامیان غزه و تخریب بی رویه زیرساخت های غیرنظامی به ویژه بیمارستان ها، مدارس و اردوگاه های آوارگان و محرومیت غیرنظامیان غزه از غذا، آب، دارو، خدمات پزشکی و انرژی و کشتار خبرنگاران را به شدت محکوم می کند."

بیانیه مذکور می افزاید: "مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین نقض سیستماتیک حقوق بشر و حقوق مدنی فلسطینیان در اراضی اشغالی که دهه هاست ادامه دارد و اعمال آپارتاید علیه فلسطینیان چه در اسرائیل و چه در سرزمین های اشغالی را محکوم می کند. طرح آوارگی و تبعید فلسطینیان از غزه و اشغال سرزمین آنها برای مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین غیرقابل قبول است. مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین از حق تعیین سرنوشت مردم فلسطین مطلقا حمایت می کند که توسط حقوق بین الملل و قطعنامه های متعدد سازمان ملل (مانند قطعنامه شماره 73/158 مجمع عمومی سازمان ملل متحد مورخ 17 دسامبر 2018 و غیره) تایید شده است که شامل حق تاسیس کشور پایدار نیز است. مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین خواستار ایجاد و به رسمیت شناختن کشور فلسطین و پذیرش طرح صلح عربی سال 2002 است و همچنین بر لزوم احترام و حفظ وحدت و یکپارچگی سرزمینی کل اراضی اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی مطابق با قطعنامه 58/292 مجمع عمومی سازمان ملل مورخ 6 مه 2004 تاکید و اسکان سیستماتیک مهاجران در سرزمین های اشغالی فلسطین را محکوم می کند. مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین قطبی‌سازی، سیاسی‌سازی و گسترش نفرت را که به دنبال تشدید خشونت ‌ها در غزه صورت گرفته است و همچنین هر نوع یهودستیزی و اسلام‌هراسی را محکوم و تاکید می‌ کند که جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین مصمم به مقابله با چنین پدیده ‌هایی در جامعه بوسنی و هرزگوین و همچنین در هر جامعه و کشوری که نهادهای وابسته به آن فعالیت می کنند، است. مجلس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با افتخار میراث غنی زندگی مشترک مسلمانان و یهودیان بوسنی و هرزگوین و مراقبت متقابل آنها نسبت به یکدیگر و همچنین عزم خود برای پافشاری مستمر بر حفظ ارزش های همسایگی بوسنیایی و اصول  اسلامی گفتگو و همزیستی در تنوع را مورد تاکید قرار می دهد."

منبع: وبسایت فاکتور

https://faktor.ba/vijest/sabor-iz-a-usvojio-deklaraciju-hitno-zaustaviti-nasilje-nad-civilima-u-gazi-i-drugim-dijelovima-palestine/219929

کد خبر 17788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =