همه اتفاقاتی که این روزها در غزه افتاده است مایه شرمساری همه ما و کل جهان است.

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین طی مصاحبه ای با روزنامه دنونی آواز که به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان انجام گرفت، پیرامون موضوعات مختلفی صحبت کرد.

کاوازوویچ در مورد اتفاقات غزه اظهار داشت: "همه اتفاقاتی که این روزها در غزه افتاده است مایه شرمساری همه ما و کل جهان است. من فکر می کنم کسانی که در این جنایات شرکت می کنند، از آن حمایت می کنند و حقیقت آنچه اتفاق می افتد را سرپوش می گذارند، از عواقب گسترده ای که این شرارت برای نسل های آینده خواهد داشت آگاه نیستند. اعتماد به حقوق بین الملل و  بازیگران بین المللی که قدرت توقف این شرارت را دارند و حتی به همبستگی مسلمانان تضعیف شده است. از واکنش‌ ها و پیامدها مشخص می ‌شود که این مشکل دیگر تنها مربوط به خاورمیانه و سیاست‌ هایی که در آنجا مسئول جنگ هستند نیست. و هر چه زودتر شر جنگ متوقف شود و هر چه زودتر صلح عادلانه در سرزمین مقدس حاصل شود، برای همه ما بهتر است. بر ماست که سعی کنیم دین و احساسات دینی را از سوء استفاده در این درگیری حفظ کنیم و هر کاری انجام دهیم تا جنایات عمومیت پیدا نکنند. مهمترین نکته این است که با صرف نظر از همه چیز، افراد با ایمان همیشه طرف حقیقت، عدالت و صلح را بگیرند."

وی در خصوص احتمال آغاز مذاکرات الحاق بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا گفت: " ما از هر پیشرفت کشورمان در روند ادغام یورو-آتلانتیک خوشحالیم، زیرا معتقدیم که این کشور و اطراف آن به صلح و ثبات نیاز دارند تا پتانسیل ما نمایان شود. اما ما همچنین به ارزش هایی نیاز داریم که بخشی از روند ادغام مذکور هستند. از این رو ما فکر می کنیم که نباید از این ارزش ها چشم پوشی کرد و این بر عهده سیاستمداران است که این فرآیندها را دنبال کنند.  ادغام‌ یورو-آتلانتیک بدون ارزش‌ هایی که بر اساس آن‌ استوار است، معنی ندارد و همچنین در صورتی که ساختن یک کشور قوی، باثبات و کارآمد را تضمین نکند که حقوق و فرصت‌ های یکسانی را برای شهروندان در سراسر قلمرو خود تضمین و فراهم کند، بی مفهوم است. خطوط قرمزی در این مسیر وجود دارد که اخیرا در مورد آن صحبت کردم و فکر می ‌کنم که مسیر اروپایی را نمی‌ توان با امتیازدهی غیراصولی دنبال کرد، زیرا در این صورت این مسیر بی‌ معنی خواهد شد. نگران آن هستم که همین امر هدف برخی از جریان های سیاسی باشد که نه به ارزش های مذکور پایبند هستند و نه دیدگاه پیوستن کشورمان به خانواده دولت ها و ملت های یورو-آتلانتیک را دارند و همیشه می خواهند دیگران را مقصر شکست بدانند."

کاوازوویچ در جواب به سئوالی که آیا نگران آینده بوسنی و هرزگوین است، اظهار داشت: " آینده این کشور تا زمانی تضمین شده است که دختران و پسرانی داشته باشد که به آن وفادار و آماده فداکاری برای آن باشند. تنها سئوال این است که برخی سیاست های غیرمسئولانه چقدر ما را خسته می کنند و بهای بقای کشور چقدر خواهد بود. سیاست های تفرقه و نفرت و رؤیای تاسیس کشورهای بزرگ تک قومیتی تنها منجر به مهاجرت جوانان، دور زدن کشورمان توسط سرمایه گذاران و زندگی در جوامعی می شود که به طور فزاینده ای آزادی کمتر دارند و در عین حال فساد و تک فکری در آنها روز به روز بیشتر می شود. من دائما با شهروندان این کشور از جمله جوانان در تماس هستم و نسبت به آینده کشور اطمینان دارم، اما باید بیدار باشیم، زیرا بدیهی است که افرادی غیرمسئول هستند که به خاطر منافع شخصی خود آینده این مردم را به خطر می اندازند."

وی همچنین در پاسخ به سئوالی که چه چیزی مانع امضای قرارداد تنظیم روابط بین جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین و دولت این کشور است، تصریح کرد: " سیاسی کاری و کینه توزی. نمی دانم علت چنین نفرت و کینه توزی در برخی سیاستمداران چیست. این یک قصد آشکار برای اعمال تبعیض علیه جامعه اسلامی و مسلمانان نه تنها در مناطقی که از آنها رانده شده اند بلکه در کل کشور نیز است. پوچ است که کسانی که برای سال ها بوشنیاک ها را به تمایل ادعایی به سلطه و تبدیل دیگران به اقلیت متهم می کنند، مانع امضای این قرارداد هستند."

منبع: خبرگزاری دونی آواز

کد خبر 18798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =