هرگز نباید (نسل کشی) سربرنیتسا و گذشته را فراموش کنیم، اما باید به آینده نگاه کنیم

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلماء جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین تاکید کرد که هرگز نباید سربرنیتسا و گذشته را فراموش کنیم، اما باید به آینده نگاه کنیم.

وی روز گذشته طی سخنرانی در نشستی در جماعت جامعه اسلامی منطقه پودلوگووی سارایوو که بسیاری از اعضای آن مادران سربرنیتسا هستند، اظهار داشت: "مادران، هزاران نفر از شما داستان مشابهی دارید، هزاران نفر از مادران بوشنیاک ما از سراسر بوسنی و هرزگوین داستان های  مشابهی دارند، اما هیچ کدام به اندازه داستان مادران سربرنیتسا قوی و واضح نیستند. داستان آنها ما را به وجود ذاتی مان پیوند می‌ دهد که ما همیشه می ‌دانستیم صرف نظر از مصیبت های زندگی راه‌ خود را پیدا کنیم. من سربرنیتسا را ​​فقط در یک قسمت از داستان آن با چشمان خودم دیدم، در قسمتی که مادران و خواهرانمان با بچه های کوچک آمدند (منظور پس از سقوط سربرنیتسا به دست نیروهای صرب) و در آن زمان از خود می پرسیدیم که چرا هیچ کودک بزرگی با آنها نیست. ما تازه بعدا متوجه جنایتی شدیم که اتفاق افتاد. چه دلی می توانست مرتکب چنین جنایتی شود که امروز تمام دنیا آن را بزرگترین جنایت پس از جنگ جهانی دوم می دانند. آنچه باید بوشنیاک ها را بیشتر آگاه کند و ما باید به آن فکر کنیم، عدم فراموشی است. عوامل این جنایت از این می ترسند، از کاری که مرتکب شدند پشیمان نشده اند، اما امروز ترس را در چشمان آنها می بینید، زیرا می دانند که ما هرگز فراموش نخواهیم کرد. نوشتن در مورد قطعنامه ای توسط مطبوعات که قرار است در سازمان ملل متحد تصویب شود شروع شده است. بلافاصله پس از ذکر این موضوع تمام مطبوعات در صربستان و جمهوری صربسکا برخاستند و گفته اند که ما نباید این کار را انجام دهیم و نباید به آن جنایت نگاه کنیم."

کاوازوویچ اضافه کرد: " ما هرگز از گفتن حقیقت در مورد آنچه اتفاق افتاد دست نخواهیم کشید. هرکسی که از حالا تا ابد از صحبت کردن در مورد آنچه رخ داد دست بردارد، کارش حرام تلقی شود. من به شما مادران سربرنیتسا به خاطر استقامتتان تبریک می گویم، از شما برای استقامت و فداکاری که می کنید سپاسگزارم. اساس قوم و کشور ما سربرنیتسا است، سربرنیتسا در اعماق پایه های کشور ما است، هیچ پایه ای قوی تر از سربرنیتسا وجود ندارد. به کارهایی که پسرانتان انجام داده اند افتخار کنید.  شهدای سربرنیتسا و منطقه پودرینیه (شرق بوسنی و هرزگوین) محکم‌ ترین پایه‌ای هستند که ما امروز هم بر آن در سرتاسر میهنمان ایستاده‌ایم. منتفی نیست که آن نیروهایی که ظلم کردند هنوز هم رویای تحقق پروژه تاسیس یک کشور بزرگ در این سرزمین را می بینند. ما به عنوان یک قوم باید از این موضوع آگاه باشیم و مدام به آن فکر کنیم."

منبع: وبسایت کلیکس

1402/12/22

کد خبر 18825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =