۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰

حمله تهران به اسرائیل نه تنها "بی دلیل" نبود، بلکه "تلافی جویانه" بود. در اوایل ماه جاری، اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و دو ژنرال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پنج مقام این کشور را کشت. در بیانیه صادره از سوی ایران در خصوص این حادثه آمده بود که این کشور به استناد ماده 51 منشور سازمان ملل، دفاع از خود را "حق ذاتی" خویش می داند. حمله بی‌مورد به یک مکان دیپلماتیک که برخلاف کنوانسیون وین بود، نشان می‌دهد که اسرائیل در حمله مستقیم به ایران به جای حمله به نیروهای نیابتی این کشور ، به شدت دچار اشتباه در ارزیابی شده است

حمله ایران به اسرائیل: نیش نزن

حمله تهران به اسرائیل نه تنها "بی دلیل" نبود، بلکه "تلافی جویانه" بود. در اوایل ماه جاری، اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد و دو ژنرال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پنج مقام این کشور را کشت. در بیانیه صادره از سوی ایران در خصوص این حادثه آمده بود که این کشور به استناد ماده 51 منشور سازمان ملل، دفاع از خود را "حق ذاتی" خویش می داند. حمله بی‌مورد به یک مکان دیپلماتیک که برخلاف کنوانسیون وین بود، نشان می‌دهد که اسرائیل در حمله مستقیم به ایران به جای حمله به نیروهای نیابتی این کشور ، به شدت دچار اشتباه در ارزیابی شده است. اسرائیل با این اقدام، تهران را مجبور به تصمیم گیری کرد. اگر ایران پاسخ مستقیم نمی‌داد و بجای آن به نیروهای نیابتی خود تکیه می‌کرد، در معرض خطر تضعیف خود و متحدانش در برابر تهدید اسرائیل قرار می‌گرفت. به نظر می رسد واکنش ایران در حال حاضر تعادل دیپلماتیک درستی را ایجاد کرده است. تهران خواست با حملات مستقیم  به اسرائیل پاسخ دهد تا خود را به عنوان یک تهدید علیه اسرائیل حفظ کند، اما با این حال ظاهرا نمی خواست تنش ها را افزایش دهد. اکنون مسئله به اسرائیل بستگی دارد و این برای جهان خطرناکتر از هر چیز دیگری است. به گفته مقامات ارشد آمریکا و حتی رئیس جمهور این کشور که بصورت خصوصی ابراز نگرانی کرده ، نتانیاهو در تلاش است جهان را به یک درگیری گسترده تر بکشاند. شایان ذکر است که نتانیاهو با دولت های قبلی آمریکا هم بر سر ایران درگیر بوده است.

 اسرائیل به قطعنامه آتش بس شورای امنیت سازمان ملل متحد که آمریکا به آن رای ممتنع داد، پایبند نشد و آن را اجرا نکرد. بطوری که تعداد کشته های مردم غزه از 7 اکتبر تاکنون از 33000 نفر گذشته است. به زبان ساده باید گفت، اسرائیل نیش زدن را دوست دارد. تاکنون هیچ قدرت جهانی نتوانسته رژیم بی رحم  اسرائیل را در این مسیر متوقف کند.

نویسنده: "رامیسا راب" نویسنده روزنامه دیلی استار و عفیه ابنت تحلیلگر سیاسی

( روزنامه دیلی استار ، دو شنبه،  15 اوریل 2024)

https://www.thedailystar.net/opinion/views/news/irans-attacks-israel-bark-not-bite-3587706

کد خبر 19202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =