ملاقات اسقف‌های بوسنی و هرزگوین با پاپ

طرفین در این نشست در مورد وضعیت بوسنی و هرزگوین و همچنین شهر مجوگوریه بحث کردند. صبح روز دوشنبه ششم ماه می، پاپ فرانسیس، اسقف های کنفرانس اسقفان (BK) بوسنی و هرزگوین را در جریان یک دیدار رسمی به حضور پذیرفت.

در این نشست تومو ووکشیچ اسقف اعظم منطقه Vrhbosna ، اسقف موستار و مدیر حواری تربینیه-مرکا پتار پالیچ و اسقف بانیالوکا ژلیکو ماجیچ حضور داشتند.در این نشست اسقف اعظم ووکشیچ به طور مختصر وضعیت بوسنی و هرزگوین را تشریح کرد و به ویژه بر اهمیت ایجاد صلح تاکید کرد.پاپ فرانسیس به میانگین سنی ساکنان بوسنی و هرزگوین توجه کرد، پس از آن اسقف ها او را به تفصیل در مورد جنگ و رنج های پس از جنگ و همچنین در مورد مهاجرت به ویژه جوانان آگاه کردند. آنها در مورد مشاغل روحانی و مذهبی نیز صحبت کردند.

«با تأسف متذکر شدیم که تعداد مشاغل معنوی نه تنها در بوسنی و هرزگوین بلکه در بسیاری از نقاط جهان در حال کاهش است. اسقف ها بر مشغولیت بسیاری از کشیشان، راهبان و راهبه ها نه تنها در دوران سخت جنگ دهه نود قرن گذشته، بلکه در دوره پس از جنگ تا امروز نیز تأکید کردند. آنها با تأسف خاطرنشان کردند که بسیاری از محله ها پس از تخریب های دوران جنگ بهبود نیافته اند».همچنین گفتگوهایی در مورد گذشته و وضعیت فعلی شهر مجوگوریه و لزوم ارائه مراقبت های معنوی برای مؤمنانی که به آنجا می آیند، با تأکید ویژه بر صلح و دوستی انجام شد. ووکوشیچ: «بسیار مهم است که بر مراقبت از کاتولیک هایی که در بوسنی و هرزگوین باقی مانده اند تأکید شود».

اسقف اعظم ووکشیچ در سخنرانی کتبی خود که برای رئیس کلیسای کاتولیک ایراد کرد، خاطرنشان کرد که تأکید جدی بر مراقبت از کاتولیک هایی که باقی مانده اند، جلوگیری از مهاجرت آنها و افزایش نرخ تولد در میان آن ها بسیار مهم است.«توقف روند مهاجرت جدید از اهمیت اساسی برخوردار است. ایجاد امنیت از هر نوع در جامعه ما، هم برای افراد و هم برای همه جوامع قومی و مذهبی، به همان اندازه مهم است. ایجاد اعتماد متقابل و هماهنگی اجتماعی به همان اندازه ضروری است. در این زمینه افزایش امنیت سیاسی و حقوقی کل جامعه، تقویت گفت وگو و وفاق، کاهش تنش های سیاسی، پایان دادن به تهدیدات و درگیری های جدید و دستیابی به برابری قانون اساسی و حقوقی برای همه و بهره مندی از مزایای اقتصادی مفید خواهد بود. از این نظر، با هدف حمایت از حقوق بشر هر فرد و برقراری عدالت اجتماعی، حذف تمامی خطرات ناشی از درگیری های مسلحانه و حفظ صلح، از تلاش ها برای تسریع روند ادغام کامل بوسنی و هرزگوین به اتحادیه اروپا حمایت می کنیم. در سخنرانی کتبی اسقف اعظم ووکشیچ آمده است: و ما از مقر مقدس برای همه حمایت ها تشکر می کنیم».

کد خبر 19367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =