۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۲
روز جهانی مفقودین در بالکان

به مناسبت روز جهانی مفقودین، نهم شهریورماه پیاده روی مسالمت آمیزی به کمک موسسه مفقودین بوسنی و هرزگوین در سارایوو برگزار شد و به همین مناسبت به توقف روند یافتن مفقودین اشاره شد. . آنها از جمله خواستار رویارویی با گذشته و بازجویی از جنایتکاران شدند تا گمشدگان را با عزت دفن کنند و آینده ای بهتر برای نسل های آینده رقم بزنند.

بوسنی و هرزگوین، کرواسی و کوزوو روز جهانی مفقودان را در روز جمعه گرامی داشتند و سرنوشت بیش از 10000 نفر را به مردم یادآوری کردند که اجساد آنها پس از تجزیه خشونت بار یوگوسلاوی هرگز پیدا نشد.

نمایشگاهی با اسامی افرادی که هنو مفقود هستند در میادین بوسنی و هرزگوین در مقابل پارلمان و وزارتخانه های سطح سارایوو به نمایش گذاشته شد.   به گفته مؤسسه مفقودین بوسنی، جستجو برای یافتن ۷۶۱۶ مفقود همچنان ادامه دارد و جدیدترین گور دسته جمعی در روستای دوبرو پولیه در نزدیکی کالینوویک کشف شده است.

در پریشتینا در کوزوو، نخست وزیر آلبین کورتی به خانواده های مفقودان پیوست تا برای بنای یادبودی که به مفقودان در مرکز شهر اختصاص داده شده است، گل ببرد.   با گذشت بیش از ۲۵ سال از پایان جنگ کوزوو، ۱۵۹۵ نفر همچنان مفقود هستند.

کورتی درخواست خود مبنی بر باز شدن آرشیو تیپ ۳۷ ارتش یوگسلاوی در زمان جنگ را برای روشن کردن سرنوشت افراد مفقودالاثر تکرار کرد. برخی از اعضای آن به جنایات جنگی متهم شده اند، او اضافه کرد :(ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که صربستان را برای باز کردن این آرشیو تحت فشار بگذارد زیرا حقیقت در آنجا نهفته است.)

منبع: https://balkaninsight.com/2024/08/30/where-are-our-loved-ones-bosnia-croatia-kosovo-mark-missing-persons-day/

9/6/1403

کد خبر 20939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =